Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcell, bilbatteri & laptop  (läst 13595 gånger)

raybeam

  • Inlägg: 33
Solcell, bilbatteri & laptop
« skrivet: 29 jan-09 kl 07:54 »
Hej!
Planerar för mitt skogsboende. Helt novis när det gäller el. Om det finns någon liknande tråd redan så får ni skrika, hittade ingen själv.

Det jag tänkt, är att driva en laptop (som drivs av 15V/5A adapter som vill ha 230V).. Som strömkälla har jag tänkt mig ett bilbatteri, som laddas av en solpanel.. Kanske får köpa 2 batterin så man kan ladda ett medan man använder det andra?

Jag nöjer mig med att få bara laptopen att funka några timmar/laddning.

Men:
Det ultimata skulle dock vara att också kunna köra mitt externa ljudkort, (9V - 1A från adaptern, som vill ha 230V) och två högtalare (230V - 45W/högtalare). Då skulle jag kunna jobba med att göra musik också.. Kanske blir lite dyrare, men jag är inte jättesnål när det kommer till det här.. Smärtgränsen kanske ligger vid 7-8k för en fungerande lösning.. Men gärna billigare..

Det sitter säkert några elsnillen där ute som kan hjälpa mig?
Peace

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #1 skrivet: 29 jan-09 kl 08:49 »
Det föresvävar mej att om Du kan eliminera 230V steget sparade Du en del energiförluster. Tror laptopen kan gå på 12V via en speciell adapter. Har själv en Dell som jag kör via cigguttaget i bilen. Tror jag köpte ciggadaptern av Kjell o kompani. Om Du sen kan fixa resterande utrustning som också kan gå på 12V så slipper Du 230V omvandlingen. Bara lite funderingar av en glad amatör! :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #2 skrivet: 29 jan-09 kl 08:56 »
Nu känner jag mig minns av allt som en Guru på el-området, men jag att du ska strunta i bilbatteriet och höra med det som kallas fritidsbatteri istället. Bilbatterier är gjorda för att ge "mycket" ström kort tid (när man startar bilen) och de tål inte lika bra att bli helt urladdade.

Men som sagt -- här finns det folk som är riktigt duktiga på detta så det kommer nog säker ett mer uttömmande svar.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #3 skrivet: 29 jan-09 kl 15:37 »
Hej Raybeam !

Jag skulle rekomendera en kombination av Sol, vind

Har själv kört och laddat en Laptop med solenergi i ca 1år nu kommer att kompletera med vindkraft för den mörkare tiden av året. 

här är en kul grej att kolla på till att börja med http://www.metro.se/se/article/2007/08/21/17/2108-48/index.xml

och lite andra enkla prylar så att du på ett ungefär vet vad du kommer att behöva dock ej nödvändigtsvis just dessa ...

 http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=604080

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=604066
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=619157



« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 19:05 av Stefan_bmk »
Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 19:03 »
En växelriktare som ger 150W ren sinusvåg finns hos kjell.com, nr 44032, för bara 999kr. Då behöver du inte skaffa en massa olika 12V-adaptrar till olika apparater. Den drar visserligen lite ström även i tomgång, men det klarar du med av-på-knappen.  Det ska vara sinus, inte modifierad sinus som riskerar att förstöra apparaterna.
Köp en stor solcellspanel från PV Enterprise i Blekinge, bara 25kr per watt. Annons från blocket.se:

Utförsäljning av 2:a klass solpaneler.

Prisexempel inklusive moms och 2 års garanti:
185w för 4625kr
175w för 4375kr
165w för 4125kr

Fler andra modeller finns på lager.

Besök gärna vår webbsida:
www.pvesweden.se

Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 19:08 »
Jag har en gammal laptop för 15V och den kör jag utan problem direkt från 12V batteri. Den högre spänningen 15V är bara till för att ladda batterierna, så det får jag klara mig utan just då.

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 04:47 »
Mycket svar, fint, det här forumet är grymt bra o hjälpsamt, det är uppskattat!

Jag har kollat med företaget som gör min laptop (Toshiba) och det finns adaptrar för att köra den på 12V, så det blir inga problem att köra laptopen på 12V från fritidsbatteriet..

Men, om jag vill ha resten av utrustningen jag nämnde i mitt första inlägg att fungera så måste jag också ha en växelriktare/inverter 12V-230V..
Den som föreslogs var på 150W, kommer det att räcka för att driva utrustningen? Hur vet jag hur många Watt det kommer att förbrukas?
Som sagt, detta var utrustningen:
laptop 15V/5A från adapter, som går på 230V..
Två högtalare på på 45W/st (vilket är maxeffekt då såklart). 230V
1 ljudkort 9V/1A från adaptern, som oxå går på 230V..

Hur många watt bör det vara på solpanelen för att den ska orka ladda batteriet?


Hur många watt bör då solpanelen ligga på, om vi säger att jag kör med sol som enda energikälla.


Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 08:47 »
De effekter du beskriver är max toppeffekter och de kommer aldrig att inträffa samtidigt, så 150W räcker.
Solcellspanelens storlek beror på hur mycket solen skiner. Skaffa så stor panel du har råd med. Om det har varit tre molniga dagar och sedan kommer en solig dag vill du ladda batterierna snabbast möjligt.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 22:21 »
1 ljudkort 9V/1A från adaptern, som oxå går på 230V..
Du kan enkelt få 9V 1A direkt från batteriet om det gäller DC.
En stabilisator LM317 två resistanser och en liten kylplåt. de förlusteffekt du får i kylplåten. 3V 1A = ca 3W är mycket mindre än att först omvandla till 230V AC
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 22:23 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 22:43 »
Laptopladdare och liknande är ju alltid switchade nätdelar, de går utmärkt på fyrkantvåg eller s k modifierad sinus. Så om det bara är sådana saker man ska driva via en växelriktare, så duger det bra med en enkel och billig växelriktare. De brukar dessutom ha bättre verkningsgrad än en växelriktare som lämnar sinus.

Riktig sinusspänning behöver man för t ex tyristorreglerade saker (elverktyg med varvtalsreglering mm), och för apparater med nättransformator (alltså inte switchad nätdel).

Men för att köra en laptop på spänning från bilbatterier är det ändå alltid bättre att använda en laptopladdare avsedd att drivas på 12 V likström. Det brukar gå att få tag på, både som original- och pirattillbehör, till de flesta laptops.

Jag vill varna för att försöka mata tillbehör till laptopen från samma batteri som matar laptopen själv. Det är tyvärr mycket vanligt att "signaljord" i en laptopdator inte ligger på samma potential som minus i spänningsmatningen. Det kan bli mycket otrevliga överraskningar och sönderbrända prylar om det vill sig illa. Om laddaren har galvanisk separation så är det ingen fara, men tyvärr brukar det inte framgå av specifikationerna, man är så illa tvungen att köpa en laddare först och sedan mäta på den (eller plocka isär och studera konstruktionen).

Ska man kosta på sig fabriksnya batterier för anläggningen så bör man köpa fritidsbatterier. Men till att börja med duger det med halvdåliga kasserade bilbatterier från närmaste miljöstation. Se bara till att de inte har någon kortsluten cell. Ett sätt att kolla detta är att ladda batteriet fullt, låt det stå orört och oanslutet ett dygn och mät sedan spänningen. Om den då är över 12,6 V, är batteriet nog användbart. Provbelasta med t ex en 55 W strålkastarlampa i 5 minuter, spänningen får inte sjunka under 12,0 V under den tiden och bör återhämta sig till högst någon tiondels V under var den var innan provet, om batteriet får stå obelastat en timme efteråt.

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 05:31 »
eka, näe, det står DC på adaptern till ljudkortet, så då antar jag att det inte går så som du föreslog.

Datorn kommer jag att köra på 1 separat fritidsbatteri med en specialkabel för 12V drift, som jag köper från Toshiba.

För att driva ljudkortet behövs alltså en inverter/växelriktare. Och mina aktiva högtalare då, har de en nättransformator eller switchad nätdel? Behöver de ha en sinusvåg eller klarar jag mig med en billigare variant?

Så, jag kommer att behöva 2 st fritidsbatterier. 1 till datorn och 1 till de andra grejorna, där jag kopplar in invertern/växelriktaren som jag förstår det.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #11 skrivet: 31 jan-09 kl 07:53 »
Det blir komplicerat att använda två batterier som ska laddas och urladdas separat. Dessutom sliter det mindre på batterierna att ha dem kopplade parallellt.

Ur säkerhetssynpunkt måste det vara bäst att driva all utrustning med växelström på det sätt den är gjord för, och då är det bäst med ren sinus som all utrustning klarar av. Man behöver inte ha bekymmer om eventuella skador och man riskerar inte att få brum i högtalarna. "En ren sinus är den bästa huvudkudden".

En adapter från Toshiba hamnar väl i samma prisklass som en liten växelriktare.

Torbjörns tanke att starta med billiga begagnade batterier är jättebra. En nybörjare mördar alltid sina första batterier.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 08:04 av Cyklisten »

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #12 skrivet: 31 jan-09 kl 08:28 »
Ja, begagnade batterier är nog inte så dumt.. Det där ordet "miljöstation" tycker jag är ganska skojigt.  ;D

Så cyklisten, du tycker att man ska köra in allt på 230V från invertern alltså? Ingen risk att det som Torbjörn talar om inträffar om man kör med ren sinusvåg från inverter?

Stefan_bmk

  • Inlägg: 16
  • Kör för fan, innan fan kör dig !
    • Södermanland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #13 skrivet: 31 jan-09 kl 10:34 »
Ja, begagnade batterier är nog inte så dumt.. Det där ordet "miljöstation" tycker jag är ganska skojigt.  ;D

Så cyklisten, du tycker att man ska köra in allt på 230V från invertern alltså? Ingen risk att det som Torbjörn talar om inträffar om man kör med ren sinusvåg från inverter?

Både cyklisten och Torbjörn har bra  råd att ge, så för att göra det enkelt för dig.

Steg 1

Införskaffa dig ett  2 eller fler med batterier Begangnade men fuktions testade eller nya 
Koppla Batterierna Parallelt.

Steg 2

Införskaffa dig en eller fler solpaneler och se till ha en laddregulator i mellan Solpanelerna och batteri- när detta är gjort så har du kommit ca 50% på väg

Steg 3

Hur mycket watt behöver du ? kolla vad det står på de olika apparaterna eller transfomatorer du ska använda och slå ihop summorna.

För att vara på säkra sidan då du är novis ta en Växelriktare med ren sinusvåg !obs ! välj en som klara en högre watt än du behöver just nu så slipper du oroa dig.

en bra sak till är en batteriräddare av något slag den ska ligga imellan batterierna och växelriktaren som kan larma när det börjar bli låg spänning


Ps. Cyklisten eller Torbjörn kommer att rätta mig om jag har fel



Jag är inte en tokig Survivalist, jag är bara en certifierad zombiejägare med galna idéer!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #14 skrivet: 31 jan-09 kl 11:42 »
Det finns två sätt att ta reda på om t ex en aktiv högtalare har nättransformator eller switchad nätdel:

1) Plocka isär apparaten och se efter.

2) Ohmmät mellan pinnarna i stickproppen. Om den har nättransformator, så är likströmsresistansen med största sannolikhet lägre än 1 kohm. Om den har switchad nätdel så är likströmsresistansen mycket hög, flera hundra kohm, det kan dock ta ett tag innan mätvärdet stabiliserar sig eftersom avstörningskondensatorer och sånt måste laddas upp först.
Gör denna mätning med en digitalmultimeter som har låg mätspänning för ohmmätningen (vanligtvis ungefär 0,5 V). Gamla analoga multimetrar kan ha högre spänning för ohmmätningen, vilket gör att det flyter ström genom dioder och liknande i en switchad nätdel, då får man aldrig något bestämt mätvärde.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #15 skrivet: 31 jan-09 kl 16:55 »
Så cyklisten, du tycker att man ska köra in allt på 230V från invertern alltså? Ingen risk att det som Torbjörn talar om inträffar om man kör med ren sinusvåg från inverter?
Just så. Inga kopplingar direkt till batterierna. Den enda spänningskällan till all utrustning är växelriktaren. Då fungerar det exakt som när man sätter dem i vägguttaget.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #16 skrivet: 31 jan-09 kl 18:57 »
Jo det är nog bra i och för sej, men man får räkna med större förluster. Har man redan grejor som går på olika spännigar får man kanske göra så. Annars vore det nog energimässigt bättre att skaffa grejor som alla går på 12 V.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

roger

  • Inlägg: 69
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #17 skrivet: 31 jan-09 kl 20:58 »

Köp en stor solcellspanel från PV Enterprise i Blekinge, bara 25kr per watt. Annons från blocket.se:

Utförsäljning av 2:a klass solpaneler.

Prisexempel inklusive moms och 2 års garanti:
185w för 4625kr
175w för 4375kr
165w för 4125kr

Fler andra modeller finns på lager.

Besök gärna vår webbsida:
www.pvesweden.se

Hitta ingen annons på blocket

 

Cyklisten

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #18 skrivet: 31 jan-09 kl 21:45 »
Här är annonsen:

http://www.blocket.se/vi/19903942.htm?ca=7_s

I en tidigare annons fanns telefonnummer 0733 771935.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #19 skrivet: 31 jan-09 kl 22:03 »
eka, näe, det står DC på adaptern till ljudkortet, så då antar jag att det inte går så som du föreslog.
Jo står det DC så funkar det, om inte signaljorden är olika som sagts tidigare.

Dettta kräver lite insikt i elektronik och händig med lödkolv så det är inget att rekomendera för den som inte känner till grunderna.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser