Har man lyckats skicka så hög ström genom likriktarbryggan att en kabel har börjat glöda så är den förmodligen förstörd.
Rätt koppling för en sån där rund brygga med ledarna i en kvadrat (de kan heta t ex W005 eller något liknande) är följande : + på bryggan till + på batteriet. Lägg en säkring i serie, den ska ha en märkström som är högst lika med vad bryggan tål (1 A blir nog bra). Ledaren från bryggan som ligger mitt emot + är - , och den ska kopplas till - på batteriet. De två återstående ledarna är för inkommande växelström, anslut dem till generatorn. På de flesta såna där bryggor är bara + markerat. Vill man vara helt på den säkra sidan bör man studera databladet från tillverkaren av likriktarbryggan, sådana datablad brukar alltid finnas utlagda på nätet.
En sån här oreglerad permanentmagnetgenerator (cykelgenerator, laddspole i svänghjulsmagneten på en mopedmotor etc) ger en spänning som varierar kraftigt med både varvtal och belastning. Vid normalt varvtal kan man räkna med att spänningen vid obelastad generator blir ungefär dubbla märkspänningen, och då blir kortslutningsströmmen ungefär dubbla märkströmmen. Det bästa sättet att reglera här är nog att ständigt ha en multimeter inkopplad över batteriet och stänga av laddningen när spänningen når över 15 V, eller om den har legat över 14 V flera timmar i sträck. Ett annat alternativ, om drivenergin till generatorn är kostnadsfri, är ju att koppla in en "onödig" last för att hålla ner spänningen när batteriet börjar bli fulladdat.
Spänningen över batteriet är en likspänning, så den går bra att mäta med vilken billig digitalmultimeter som helst. Spänningen från en sådan där generator är dock en ganska "oredig" växelspänning och det är meningslöst att försöka mäta den med en billig multimeter. Där krävs en dyr och bra digitalmultimeter med s k true RMS - funktion, eller också kan man förstås använda oscilloskop.