Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som vet hur den fungerar?  (läst 4913 gånger)

Shanaya

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
Någon som vet hur den fungerar?
« skrivet: 18 jun-16 kl 16:33 »
Jag har precis köpt en begagnad mulltoa men fick ingen bruksanvisning med. Det är en ElektroHelios MullToa 90 m med serie nr: 151964. Jag har förgäves sökt efter bruksanvisning/manual på nätet men inte hittat någon alls så nu frågar jag er här. Hur fungerar den?

Tack på förhand!

shmehd

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Någon som vet hur den fungerar?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-18 kl 18:11 »
Letar du bruksanvisningar på mulltoa.com brukar man kunna hitta dem. Jag har hittat för nr 10, 20 och 55. Jag är säker på att din toa inte är så annorlunda! -- Svårare är nog att efteråt hålla exakt rätt konsistens på innanmätet, så att det inte blir för hårt (detta har sönder motordelen, som rör om i smörjan) eller för vått (luktar). Glöm för allt i världen inte att stänga av den när du går för sommaren. Annars möts man av en stenhård inbakat kaka, som måste nästan sprängas bort. -- Vi har haft 2 stycken, är nu på den tredje, och har fortfarande lite problem (vi hade nr 10 och 20). Men är man uppmärksam så går det nog bra!!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Någon som vet hur den fungerar?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-18 kl 19:27 »
Jag har en Mulltoa vi använde den i ett år. Den enda manual som fans till den är användarbeskrivningen som står i locket. Sen försökte jag få fler tipps  från tillverkaren det enda dom hade att komma med var att köpa deras special kompostströ  men gör inte det vanlig träpellets fungerar bäst!   Vår fungerade så att steg ett på vredet så gick bara omröraren ett par varv när man fällde upp locket. Nästa steg på vredet så startade fläkten. Steg tre så gick också värmeslingan i botten på. Våran modell har ingen urinseparering så den blev alldeles för våt. Enligt tillverkarens råd skulle man då öka mängden strö och vrida fram till steg tre så värmeslingan slog på. Men om värmeslingan är på så luktar det! Enda chansen att få den att fungera någorlunda för oss var att vara väldigt generös med träpellets, att inte lägga toapappret i den för det snor sej om omröraren och att inte sätta på värmen. Den behövde tömmas en gång i veckan. Det behövde vara öppet ned till tömningslådan hela tiden om det ska fungera. Eftersom den blev för våt och luktade illa, så tröttnade vi. Hoppas det går bättre för dej!
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 5 användare (1 dolda)
Be, xaelanar, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser