Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hög uranhalt i dricksvattnet  (läst 1437 gånger)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Hög uranhalt i dricksvattnet
« skrivet: 03 maj-16 kl 09:24 »
Har gjort en vattenanalys av dricksvattnet från min borrade brunn och fått följande resultat.

En uranhalt på 39,7 μg/l (mikrogram/liter) är ju lite i överkant av dagens rekommenderade gränsvärde på 30 μg/l. För ett år sedan låg gränsen på 15 μg/l.

Pratar jag med säljare så säger alla att installera ett filter, du har ju barn. Läser jag lite på nätet så hittar man skräckexempel på brunnar med skyhöga uranvärden men inga rapporter på njurskador som kan orsakas av höga uranhalter. En bekant har också en uranhalt 39 μg/l och väljer att inte åtgärda detta. Han är rörmokare och jobbar en del med vattenrening.

Vad har ni för åsikter? Bör uranhalten åtgärdas? Vilken filteranläggning rekommenderas i så fall?

Huset är ett åretruntboende med tre personer. Förbrukar lite vatten då vi inte har några djur samt bevattnar med sjövatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hög uranhalt i dricksvattnet
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 09:55 »
Det är ju inte långt över gränsvärdet, så jag tror inte man behöver oroa sig SÅ mycket. Försök gärna söka fram bakgrundsinformation till beslutet om att höja gränsvärdet från 15 till 30 ug/l och läs noga för att se hur man motiverade att lägga det nya gränsvärdet på just 30.

Det kan också vara idé att ta flera vattenprover och se om uranhalten håller sig konstant eller om den ändrar sig.

Jag hoppas att det vattenprov du har gjort är analyserat av ett seriöst och oberoende labb, det kan finnas anledning att vara misstänksam mot siffrorna om det hela har någon slags koppling till någon som tjänar pengar på att sälja vattenfilter. Tänk på att vattenfilterbranschen är en av de bondfångartätaste branscher som finns!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hög uranhalt i dricksvattnet
« Svar #2 skrivet: 03 maj-16 kl 10:06 »
En nyligen utförd Finländsk undersökning visade inga uppenbara njurskador från uran i dricksvattnet hos 95 män och 98 kvinnor som druckit vatten med hög uranhalt i genomsnitt under 16 år

http://dx.doi.org/10.1053/j.ajkd.2006.03.002


Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
SV: Hög uranhalt i dricksvattnet
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 10:30 »
Försök gärna söka fram bakgrundsinformation till beslutet om att höja gränsvärdet från 15 till 30 ug/l och läs noga för att se hur man motiverade att lägga det nya gränsvärdet på just 30.
Livsmedelsverket har tidigare rekommenderat att producenter som har ett dricksvatten med mer än 15 mikrogram (µg) uran per liter ska sätta in åtgärder för att få ner halterna. Livsmedelsverket har i januari 2015 gett ut en ny vägledning till föreskrifterna för dricksvatten. I denna har åtgärdsgränsen för uran anpassats till världshälsoorganisationens (WHO:s) riktvärde och därför höjts från 15 µg/l till 30 µg/l.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hög uranhalt i dricksvattnet
« Svar #4 skrivet: 03 jun-16 kl 17:04 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hög uranhalt i dricksvattnet
« Svar #5 skrivet: 03 jun-16 kl 17:41 »
Intressant. Jag har precis bestämt mig för att skicka in ett prov på mitt bergborrade vatten. Har resonerat så att de som bodde här blev gamla så det kan knappast vara något större fel på vattnet, men om man nu ligger lite högt i någon otäck parameter så kan det ju vara värt att åtgärda. Ett filter för 10 000 eller ett hembyggt för en bråkdel kan vara tryggt när man säger åt barnen att dricka vatten. Här har jag fått för mig att det är arsenik jag bör kolla, men uran och strontium kommer att ingå i beställningen också. Kollade radon för några år sedan när jag jobbade med ett sådant projekt och här var det 4 gånger mer än vad som är godkänt i kommunalt vatten, men bara 4/10 av vad en egen brunn får ha. Uran hänger ihop med radon så det finns säkert här med.

Dags att bygga filter...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser