Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Silkes höns  (läst 29603 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Könsbestämma Silkes höns
« skrivet: 13 maj-07 kl 18:46 »
vi har fått 5 små silkeshönekycklingar, hur ser man skillnad på hönor / tuppar ?? en har en lite "kula" brevd analöppnigen är det något tecken. finns det några andra tecken. vill ju inte vänta att veta tills de är helt vuxna.
de är drygt 2,5 vecka
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #1 skrivet: 13 maj-07 kl 18:54 »
Just silke är lätt. Tuppar får en vattenkammad frisyr medans hönsen får en pälsmössa på huvet!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

orloff

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #2 skrivet: 13 maj-07 kl 21:07 »
Tessmoliis, du är hjärtligt välkommen hem till mig om du kan se skillnad på Silkeshöns så tidigt.  ::) Jag har fött upp Silkes i över 10 år och har inte kunnat se könen förrän  tidigast 2 månader. En och annan kan man se tidigare men långt ifrån alla.   :-* Har de sedan skägg är det ännu svårare.   :-X

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #3 skrivet: 13 maj-07 kl 21:23 »
Den senast införskaffade lilla dvärgsilkeshönan, som med bestämdhet sades vara just en höna, började häromsistens att gala och "sätta på" allt i fruntimersväg i hönshuset.

Inga ägg att vänta där inte  ::).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

orloff

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #4 skrivet: 13 maj-07 kl 21:33 »
Ja, det ÄR inte lätt   ???   Jag garanterar ALDRIG könen när jag säljer Silkes.  Helt plötsligt står där en tupp med jättefin hätta och gal   ;D

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #5 skrivet: 13 maj-07 kl 22:05 »
Citera
Tessmoliis, du är hjärtligt välkommen hem till mig om du kan se skillnad på Silkeshöns så tidigt

Jamen shit! Inte visste jag att jag var en sån fena ;)

Har inte haft silke mer än ett par år men hittils har vi tyckt dom har varit lättare att se på än andra sorter..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #6 skrivet: 10 jul-07 kl 17:48 »
snälla nån som har silke, ta en närbild på en höna i ansiktet så "hakan" kommer med. Kan de ha pyttelite slör el är det helt "platt" där det ska sitta?


sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #7 skrivet: 10 jul-07 kl 17:49 »
Så attans svårt att skilja på hona och hane, de börjar att slåss rätt friskt nu, slåss bara ungtuppar el kan hönor slåss och mucka lite oxå?

orloff

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #8 skrivet: 10 jul-07 kl 18:49 »
Jodå, hönorna kan de också.  :-\  Titta på hättan, rund och fin = höna. Lite bakåt kammad hätta= tupp.   Det är jättesvårt för de utvecklas så olika. :-X

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #9 skrivet: 10 jul-07 kl 19:28 »
Jodå, hönorna kan de också.  :-\  Titta på hättan, rund och fin = höna. Lite bakåt kammad hätta= tupp.   Det är jättesvårt för de utvecklas så olika. :-X

Men har honorna lite slör under hakan oxå el är det platt?

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #10 skrivet: 10 jul-07 kl 23:55 »
Här är en typisk höna!!
Kolla hättan!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #11 skrivet: 11 jul-07 kl 06:45 »
jag är inte så jättehaj på det här med silkisar, fick mina första kycklingar för drygt 3 månaders sen. men jag tror eller trodde att de som hade en liten platt "sak" upp mot huvudet var tuppar och de utan den där platta "saken" med mer fluff på huvudet var hönor...... jag sålde dom som kanske 2 hönor och 2 tuppar, vi får väl se längre fram vad det blev av dem.........
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #12 skrivet: 28 aug-07 kl 18:40 »
Kolla om de fått början till slör under hakan, syns ganska tydligt då hönan inte ska ha nåt alls. Titta noga i kalufsen om du inte kan se början till en bubblig kam.

höna-pöna

  • Inlägg: 34
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #13 skrivet: 28 aug-07 kl 18:52 »
Men, är det så på silkeshöns? Får tuppen kam och slör som andra hönsraser? Trodde silkes såg lite speciella ut.
/Katarina
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 18:53 av höna-pöna »

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #14 skrivet: 28 aug-07 kl 18:56 »
Ja tuppen får kam men den är lite mer russinaktig. När de är små ser det mer ut som en kam tycker jag.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #15 skrivet: 14 okt-07 kl 09:55 »
Trodde inte på detta innan men nu börjar jag bli osäker. Mina silkes är ca sex månader, trodde all var könsbestämda och färdiga men nu börjar jag bli osäker, en ser ut som den får kam och slör, visserligen små men det ser ut som det börjar.

Hur sent har era silkestuppar debuterat?

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #16 skrivet: 27 feb-08 kl 13:41 »
"Hättan" ska vara mera rund som en boll på hönorna och mera "bakåtslickad" på tupparna.
Och så har ju tupparna större slörar.
Det var i alla fall de tecken som vi gick på.
Bilder på silke (stor) ca 10 veckor gamla.
Viltfärgade tuppar (olika i utveckling) och gul höna.
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 08:58 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #17 skrivet: 11 apr-08 kl 16:34 »
hur ser man på de om det är höna eller tupp,är det samma som på dvärgkochin./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

orloff

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #18 skrivet: 11 apr-08 kl 20:49 »
Nej, inte alls. En Silkes har ju inte "vanlig" kam.  Efter 10 år har jag fortfarande svårt att se vilket, speciellt på de som har skägg.   ???

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #19 skrivet: 14 jun-08 kl 20:23 »
jag har 2 st dvärgsilkes på 9 veckor, men jag ser inte om det är tupp eller höna.Kan någon sätta in en bild på silkes så jag kan se skilnaden på tupp och höna./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser