Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är jordärtskocka gott?

Ja
13 (68.4%)
Sådär
3 (15.8%)
Nix
1 (5.3%)
Jo, men magen tål inte dem:D
2 (10.5%)

Antal personer som röstat: 19

Författare Ämne:  Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?  (läst 2239 gånger)

Bonderøven

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« skrivet: 08 jun-17 kl 16:50 »
Hej!
Jag har har satt jordärtskockor i hopp om att bilda en häck ;D. Tyvärr kom jag på att sätta skockorna sent, de har varit under jord i ca 2-3 veckor nu och blasten precis visat sig. Hur lång tar det innan blasten har blivit "fullvuxen". Bor i zon1.

Tacksam för alla svar :)
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 17:18 av Jordärtskockan »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-17 kl 17:57 »
Hur fort kan jag inte säga, men fort, ja. Dock är jag tveksam till om den passar som häck. Om det blåser rejält och är blött i marken välter hela alltet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-17 kl 18:52 »
Jag vet inte hur det är i zon 1, men här i zon 3 brukar  inte blasten visa sig förrän i juni och bli riktigt hög först sent i juli.  Så idén med att ha dem som häck och vindskydd för andra grödor funkar inget vidare här i alla fall.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-17 kl 20:52 »
De blommande skockorna här, som är kvar i jorden året runt och skördas vid behov, är idag ca 50 cm höga. De skockor som aldrig hinner blomma är 30-40 cm.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #4 skrivet: 22 jun-17 kl 22:09 »
Jag hade lite grann den tanken när jag planterade jordärtskockor. Som insynsskydd är de väl så där. Mina är ca 1 m nu, och det känns lite ombonat just nu, men mer är det väl inte.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #5 skrivet: 07 jul-17 kl 08:15 »
Hej! När kan man börja skörda de förta kockorna? Är det efter det blommat? Eller! Har även en fråga till 🌸 När man fått bladlöss uppe på bondbönornas plantor 😔 Vill inte nypa av toppen än, så jag har sprayat på såpa.. Vad gör man sen efter det? Ska man skölja eller något? Hoppas på svar! Alla svar är välkomna 🌸 Tack på förhand
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtskockor som häck, hur fort växer blasten?
« Svar #6 skrivet: 07 jul-17 kl 11:58 »
De blommande skockorna här, som är kvar i jorden året runt och skördas vid behov, är idag ca 50 cm höga. De skockor som aldrig hinner blomma är 30-40 cm.
Och nu är skockorna runt 1,70-1,80 höga.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser