Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getters revirområde och vinterutfodring  (läst 4477 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Getters revirområde och vinterutfodring
« skrivet: 16 sep-04 kl 22:41 »
Hur stort är getters revir område? Hur platsbundna är de?
Vi stängslade och gjorde iordning en jättefin hage igenvuxen och fylld utav allt möjligt. Men ur denna hoppar de och kryper ur lätt som ingenting. Mina älskade vinbärsbuskar etc har fått ge vika, jag offrar dem villigt för mina tjejer är så otroligt sällskapliga och fina. Väldigt envetna och sällskapliga.
Att de går hemma löst är inget problem, men jag är orolig att de går över till grannen..
Var hemma på lunchen idag, de "råkade" vara i sin hage. De hälsade och jag svarade dem att det var ju trevligt att de var i sin hage.

Vad stödutfodrar man dem med under vintern?

Häxan
« Senast ändrad: 16 sep-04 kl 22:48 av Häxan »

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #1 skrivet: 17 sep-04 kl 09:04 »
 ;D Getter är verkligen egna!
Mina getter har nu funnit sig till rätta i sin hage, och peppar, peppar verkar de nu hålla sig inne i "fortet"!

På vintern är det väl hö, och möjligen lite pellets som behövs, beroende på hur hullet ser ut, och om man kräver nåt av dom, som mjölkning, dräktighet etc.
och sly förståss.

De är ju mycket sociala djur, mina två vill inte vara längre från varandra än 2 m.

Grannarna ska man nog försöka undvika att ha dom hos dock...

 :)
« Senast ändrad: 17 sep-04 kl 13:44 av admin »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #2 skrivet: 17 sep-04 kl 22:19 »
Kanske de har ätit upp allt som de vill ha i sina hage..? kanske.. Fast, vi råkar ha vedbacken i "deras hage" och då vi är där hoppar de tillbaka in, i vad vi trodde till en början var en outbrytbar hage, och smaskar och äter. (jag har sett dem hoppa över som popcorn, hur lätt som ingenting).
Var hemma en lunch och då var de i sin hage. De hälsade och jag hälsade tillbaka och kommenterade att det var ju trevligt att de var i sin hage.
Våra getter har intagit en halv stängslad hage MITT framför huset.
Då vi kom hem idag så jagade de varann, busade och stångades. Detta har vi inte sett förrut. Precis som våra hundar så jagade de varann. Vår ledarget jagades utav vår yngsta get.
Jag får mer en känsla utav att våra getters rymmningar beror på sällskap. De vill vara med oss då vi är hemma. De vill vara med då barnen leker i sandlådan osv.
Tack för mat-tipsen!!
Min fortsatta undran är över deras revirområden?
En hängiven get-fan, Häxan

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #3 skrivet: 18 sep-04 kl 21:24 »
Revir- yta = samma sak, samma ämne.
Det har nu blivit 2 st ämnen i detta samma ämne.
därav skriver jag igen i detta ämne och frågar efter de som har kunskap, erfarenhet utav att ha lösgående getter?
MVH Häxan
« Senast ändrad: 18 sep-04 kl 21:25 av Häxan »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #4 skrivet: 19 sep-04 kl 10:07 »
 Jag har ingen erfarenhet av lösgående getter, så egentligen borde jag kanske inte svara....
 Men jag har två kompisar som båda haft "lösgående" får pga dåliga stängsel. Med fåren är det helt enkelt så att dom går dit den godaste maten finns, spelar ingen roll om det är hos grannen!! Grannsämjan runt båda mina kompisars gårdar är förståss därefter, ingen vill ha kornåkrar, rosenbuskar,trädgårdsland, rabatter osv osv massakrerade av grannens får.
 Man måste ha rymningssäkra stängsel, har djuren börjat smita så kan det vara i det närmaste omöjligt att vänja dom av vid det. Det är bara att fråga mina kompisar.... Fårjakt flera kilometer ibland....
 Men man ska också komma ihåg att det bästa stängslet är ett bra bete! Men nu på hösten när betet börjar ta slut och man ska "flytta hem" djuren till vinterhagar och börja med vinterutfodring så är i alla fall jag glad att mina djur respekterar stängslet och glatt tugggar på sitt hö istället för att springa runt hos grannarna och leta upp godsaker.
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #5 skrivet: 19 sep-04 kl 10:10 »
Åh, jag kom på en sak! Jag har varit på en Getgård som hade sina getter lösa på skogsbete runt gården, men bara när en gammal farbror som var Getaherde var med, så ska man ha sina getter lösa så måste man nog ha en herde också, man har ju ansvar för vad sina djur "ställer till", inte bara i grannens trädgård utan trafiken är väl ännu värre...
                           Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #6 skrivet: 24 sep-04 kl 22:30 »
Tack för svar
Har inte nära till grannen. Bor i utkanten. Både trafik och grannar befinner sej en bit bort.
Mina tjejer har som sagt tagit sej ur "sin" hage. De håller sej hemma. Vi har lite stängsel här och var och de hoppar över där de vill men verkar hålla sej inom vårt revir.
// Häxan

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #7 skrivet: 08 okt-04 kl 19:56 »
Jag är gröööön!!
Mina tjejer tar sej ut som popcorn ur sin hage. De väljer att var i en halvstängslad hage utanför huset. (fram är stängslat mej ej bakkanten).
Om de är mindre getter då de inte har en bock låter jag vara osagt. GIVETVIS är den ULTIMATA djurhållningen då de kan fritt välja inne-ute OCH vara en blandad flock, med både honor, hanar, ungar!
Har ej fått konkreta livserfarenhets råd vad detta anbelangar, tyvärr (förrutom 1, via mejl)
Jag vill delge mina gröööna erfarenheter och de är att getter verkar vara väldigt hemmabundna (vi har som tur är lååångt grannen)
De är otroligt intelligenta!!!!!

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #8 skrivet: 17 okt-04 kl 22:23 »
 ;D Mina små raringar har oxå börjat att skutta ut, mera stängsel!!!
Men de är ju såå söta när de är ute på tomten! De håller sig ju hemma här, och spatserar omkring på altan, på utemöblerna, på nyhuggna vedhögen etc etc.
Så länge de håller sig hemma på tomten är de bara rara, men.... grannarna ler nog inte lika rart, när de knatar över till dom och knaprar i sig det ena och det andra...
Hmmm.. kanske lite mera stängsel ändå...

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #9 skrivet: 24 okt-04 kl 22:44 »
De ÄR svåra att bli arga på! :-\
Planterade alldeles utanför verandan kål, ljung och cypryus, det var jätte fint... tills getterna hoppade ur hagen och kastade mina fina dekorationer helt brutalt och okänsligt bakom huvet och upp i luften. Gud vad vårdslöst de bar sej åt...!!!
Mina verkar vilja vara nära boningshuset, de är i synhåll för denna. Har tills vidare gett upp att försöka stängsla in dom.  
Lycka till med dina getter Krusmynta, delge gärna om dina gunstlingars egenskaper!
Häxan

 
« Senast ändrad: 24 okt-04 kl 22:47 av Häxan »

kotte

  • Gäst
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #10 skrivet: 23 dec-04 kl 12:58 »
Måste bara påpeka att jag hade mellan 169 och 200 cm högt stängsel till min get.. Den kom han inte ut från (efter att alla fel hade åtgärdats).. Till att börja med var han så liten att han kröp igenom fårnätet, men det var bara att sätta några lager till så att det blev mindre hål, och sätta fast med ståltråd. Och ovanför hans lilla hus där han sov var vi tvungna att sätta stängsel en lååång bit eftersom han helst ville ligga på taket. Så det är inte lätt att stängla in dom, vilket de flesta getägare borde veta. :P
Ett tips är att lära dom som killingar att vara i elnätshagar, men det är viktigt att det är stark el och att det inte är nånstans dom kan komma ut (att stängsla in en liten platt yta brukar vara smartast), och att blöta nosen lite på dom så att dom får en lite kraftigare kyss på nosen. Men uppsikt är självklart viktigt, dom kan lika gärna hoppa framåt som bakåt när dom får en stöt.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #11 skrivet: 21 jan-05 kl 22:53 »
Det här med att stängsla in våra fina tjejer har vi gett upp med. Idag handlar det mer om att stängsla in oss själva, dvs att de inte äter upp våra grödor..
Mvh Häx

janek

  • Gäst
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #12 skrivet: 23 jan-05 kl 22:51 »
Hejsan!Våra jämtgetter, två getter och en bock ger vi förutom hö och sly också gran och tallris under vintern. De gillar också överbliven kokt pasta blandat med havregryn.Pellets, riskakor...knäckebröd, morötter...äpplen
Hoppas att du gillar tipsen önskar Janek hasselblad, Rimforsa.

gabbi

  • Inlägg: 31
Re:Getters revirområde och vinterutfodring
« Svar #13 skrivet: 29 jan-05 kl 14:18 »
till häx:

Att ha getterna lösgående är inget problem om kan kan ta att de äter upp vad de vill. Mina 2 getter, bock och get har en ca 4000m2 stor hage med högt gunnebostängsel  i en dalgång med en rinnande bäck och hur mycket sly som helst , men redan efter ett halvår bröt de sig ut för att spatsera på tomten. De verkar gilla sin hage men föredrar att komma och gå som de vill på gården , framförallt vill de ju vara där vi är, så är vi på tomten vill de vara med. Getter är sociala djur. De följer även med oss på våra hundpromenader och de är alltid lösa även om de kan gå i koppel om vi ber dem. Favoriten är våra flera timmar långa svampplockarpromenader på hösten när de springer runt och stångas på höga stenar. Våra getter är numera alltid lösa på gården och de håller sig där. de följer inte ens med när någon utifrån går förbi gården vilket var min oro. De är nu 4 år och har aldrig gått längre än några hundra meter från sitt hus om inte vi är med. Alla mina blommor och bärbuskar är uppätna , men det som är värst är deras förkärlek för virket på vårt stora hus som börjar se anskrämligt ut, tror att det är falurödfärgen som är särskilt smaskig, även skattemärkena på bilarna pillar de bort och äter upp... men vad offrar man inte för sina älsklingar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser