Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåss även hönskycklingar?  (läst 2394 gånger)

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
Slåss även hönskycklingar?
« skrivet: 01 aug-15 kl 16:33 »
Har tio kycklingar som nu är sissådär två månader. Vissa av dem roar sig med att slåss med varandra. De burrar upp nackfjädrarna och ger sig på varandra i långa dueller. För mig så är det ett tydligt tuppbeteende, men jag kan ha fel... Slåss även honorna, hönskycklingar, eller är det bara tuppkycklingar som slåss?

Ju tidigare vi kan ta bort tupparna från den senaste kullen desto bättre...

Förresten, är det någon i Stockholmsområdet som vill ha några tupp kycklingar  ;D? Två månader gamla svarta Australorp och korsning svart Australorp/Wyandotte.

Tacksam för era tips! Även andra tips på hur jag kan se skillnad på tupp och höna i ca åttaveckorsåldern för dessa raser tas tacksamt emot.

 

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: Slåss även hönskycklingar?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-15 kl 11:41 »
Även hönskycklingar kör den leken. Jag har läst att de fastställer en rangordning sinsemellan på det sättet.
Tydligaste skillnaden blir ju att tupparnas kam och slör blir betydligt större än hönornas. Men visst finns det individuella egenheter. Bland mina senaste kycklingar såg jag tydligt att det var två tuppar och en höna. Men den fjärde var nåt slags mittemellanting. Nu är de snart 10 veckor och det visar sig att även den fjärde blir en tupp 😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser