Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FTX i gammalt torp?  (läst 3004 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
FTX i gammalt torp?
« skrivet: 21 jan-17 kl 22:33 »
Hej


Har nu bott två vintrar i vårt tillbyggda torp och vi tycker att livet utanför stan är härligt.

Jag börjar dock bli lite fundersam kring vårt värmesystem.

Vi har direktverkande el samt vedspis och kakelugn (eldstäderna har vi inte använt pga risk att vårt barn bränner sig)

Ventilationsmässigt gäller självdrag samt en PAX fuktstyrd fläkt i badrummet som ju blåser ut en massa värme när den gå igång.

Det är väldigt olika temperatur i olika rum i huset. På nedervåningen är det ofta ganska kallt då detta är den gamla delen av huset och är ett torp från 1800-talet. I den nyare delen finns badrum samt sovrum som ligger på övervåningen. Värmen stiger upp vid trappan så att rummen nära trappan på övervåningen blir ofta för värma.

Min tanke är att återvinna den värmen och trycka ner den till nedervåningen och samtidigt torka den. Det skulle kanske skapas ett övertryck som gör att kall luft inte letar sig in vilket skulle spara en del energi.

Vidare har vi inte någon köksfläkt i dagsläget heller vilket bidrar till fukt i luften misstänker jag. Man kan ju installera en köksfläkt om man skaffar FTX.

Rent generellt skulle rördragning gå ganska smidigt då rören kan ligga på vinden.

Vi har inte problem med fukt i dagsläget. Besiktningsmannen inför köpet kunde inte hitta något. Vi har nu dock inrett vinden, som tidigare var oisolerad till att nu hysa ett rum samt förvaring. Isolerat med lin och endast fuktspärr, samt luftspalt. Jag misstänker att vår livsstil producerar med fukt än vad huset klarar av.

Förhoppningsvis skulle man kunna få luften att cirkulera mer i huset med FTX för att utjämna temperaturskillnaderna och även minska fukthalten i huset. Det sistnämnda borde ju både huset och vi som bor i det må bra av, eller?

Har ni några erfarenheter? Det är jättetyst i huset i dagsläget så det får inte låta för mycket heller. Finns det riktigt tysta FTX aggregat?

Framtida planer för värmen är att man drar vattenburna element, installerar solpaneler samt installerar en vattenmantlad panna i köket.

Förresten, vi planerar att bygga glasveranda som står rakt i söder som ju fungerar som en enda stor solfångare, kan värmen där utnyttjas i ett FTX system?

Har också läst att huset ska vara tätt för att FTX ska komma till sin rätt. Vårt hus är inte tätt, men kan det vara värt det ändå?

Ser fram emot era synpunkter. Min beskrivning av vår situation lämnar en del övrigt att önska men hoppas att ni kan skapa er en bra bild över vår situation ändå.

Stort tack på förhand

/E

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-17 kl 22:45 »
Spontant känns det som du borde uppgradera uppvärmningen snarare än ventilationen. Direktverkande el är ingen höjdare, börjar du elda i befintliga eldstäder kommer eventuell fukt torka ut och du kommer spara mycket pengar på elräkningen. FTX känns onödigt komplicerat på ett torp samt att det upptar ganska mycket plats och susar och väsnas. Dessutom är det väl inte så kul att ha ett hus som kräver ström för att fungera?

Kan man inte köpa någon billig fuktmätare så man kan övervaka nivåerna ett tag och få veta om det är någon fara?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-17 kl 23:12 »
Ett litet enkelt vattenburet värmesystem kanske? Typ en kökspanna, en mindre acctank och så bara en enda radiator, typ en fläktkonvektor. Då får du både värme och cirkulation på luften genom huset.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-17 kl 23:33 »
Håller med. Bättre att lägga tid och pengar på kökspannan.

Visst fungerar FTX även om huset inte är tätt, men man förlorar i verkningsgrad. Och så får man ventilationskontrollavgift...

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #4 skrivet: 22 jan-17 kl 00:07 »
Tack för svaren (igen får man säga)


Det kanske är rätt väg att gå att satsa på uppvärmningen.

Skulle gärna se att pannan jag installerar tar förbränningsluften från utsidan via ett rör. Påverkar det ventilationen negativt? Annars suger den väl luft från intilliggande rum.



Ha det fint!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #5 skrivet: 22 jan-17 kl 10:16 »
Har aldrig( :-[) märkt något negativt av att pannan eller andra eldstäder tar luften från huset, den lilla värmeförlusten känns försumbar. Teoretiskt är det rätt, men i praktiken blir det mycket väsen för lite ull.



(En extremvarm sommar monterade jag 2 st kylarfläktar från bil i en skiva och satte i fönstret för att suga ut varmluften ur kåken när den behagligare kvällsluften kommit. De fick jag vända så de blåste in luft istället, för först så blåste det in aska från kökspannan ;D)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-17 kl 11:11 »
Har du luftavfuktare? Annars skulle jag skaffa det, för då får du det torrare och avfuktaren ger också en hel del värme. Ett bra och billigt värmealternativ är att skaffa en pelletskamin. Dom har blivit billiga och driftsäkra. Om du köper pelletsen under lågsäsong kan du köpa den för 2,50 kr/kg
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #7 skrivet: 22 jan-17 kl 11:34 »
Avfuktare behövs inte i ett gammalt hus där man eldar inne. I källarutrymmen och tvättstuga kan den däremot vara befogad. Eller som jag har det, i jordkällaren som används att ha frysarna i och som hängning/styckningsrum.

Visst kan pellets vara bra i vissa fall, men får jag tidsbrist eller känner mig lat så köper jag kapad och kluven ved till priset av lite under kronan per kilo. Inklusive transport och instjälpt i vedboden. Under högsäsong, har nämligen provat ett år :-[

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #8 skrivet: 22 jan-17 kl 13:07 »
Får du för dig att skaffa FTX, så har jag en anläggning som är använd 6 månader att sälja.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #9 skrivet: 22 jan-17 kl 21:12 »
 Och så får man ventilationskontrollavgift...

??Ventilationskontrollavgift vad är det.

Jag satte in ett FTX aggregat ganska omgående när vi flyttade in.
Vår förra kåk hade bara mekanisk frånluft och vid något tillfälle var jag upp på taket vid utblåset en vinterdag och insåg att här finns pengar att tjäna.
Så jag tycker att det är en bra grej,fast man ska inte ha övertryck i hus.
Mvh anders

Skogsola

  • Gäst
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-17 kl 21:50 »
 Finns det en kakelugn så elda för fasen i den! Bättre uppvärmning kan du inte ha. Ungarna får väl lära sig att hålla fingrarna borta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-17 kl 22:04 »
http://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

Inte säker på att det är krav på återkommande sotning än, men det har varit prat om det i alla fall. Så fort myndigheterna hittar någon grupp med pengar så kommer de...

I vilket fall som helst får du en grej till att sköta http://www.sotovent.nu/ventilation/ventilationsrengoring/

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #12 skrivet: 22 jan-17 kl 23:17 »
Elda i eldstäderna och sen tar Du ungen i hand och låter dom känna att det är hett. Har fungerat bra med båda mina och vedspisen. Men Du måste hålla handen vid spisen tills dom börja gnälla och vill undan.
Blir det bara lite varmt om fingrarna hjälper det inte. Gjorde lika med flera katter. Jag höll dom ovanför vedspisen tills dom tyckte det var för varmt. Jag har aldrig sett en katt på spisen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #13 skrivet: 23 jan-17 kl 10:49 »
Du skrev att en del i ditt nya ventilationssystem ska vara att flytta värme. Har du möjlighet att sätta in en dörr så värmen inte sticker upp på övervåningen,
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #14 skrivet: 23 jan-17 kl 17:23 »
Vi har FTX - frånluft, tilluft, värmeväxlare. Den har funnits här sedan huset byggdes 1980. För några år sedan fick vi byta aggregat. Heru heter den, tyst och effektiv. Rören går på kalla vinden. Köket har en egen kanalfläkt över spisen.
Det är inte mycket jobb med den: jag byter filter varje höst, vilket tar 30-40 minuter. Frånluftsventilerna inomhus dammsuger jag 3-4 gånger om året. Mer än så är det inte, men jag är lite orolig för om jag klarar att byta drivrem till rotorn själv - den dag remmen går sönder. Men montören är vid god hälsa.
Vår FTX ger ingen nämnvärd besparing. Det tror vi i alla fall. Det är mest en fråga om komfort. Friskluft för jämnan. Luften byts ut helt på 2 timmar. Det ger mig mycket extra energi.

Det kan vara bra att elda lite i eldstäderna. När sotaren märker att man inte eldat sen sist, drämmer han till med eldningsförbud. Sen kan det vara omständligt att få lov att elda igen. En kakelugn skall då provtryckas på något krångligt sätt. En vedspis provas också. Sotaren kan då leta efter fel, som att något skåp är för nära spisen. Själv fick jag bygga en extra brandmur av lättbetong.
Då är det bättre att underhållselda lite då och då.

Jag var just ute och klev över tomtgränsen för att beundra ett litet barn. Då frågade jag om lillan fick vara med och elda. Jo, det fick hon: de hade ställt dit något slags grind, med ett par sektioner, för att skydda barnet.
« Senast ändrad: 24 jan-17 kl 16:59 av Berberis »

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #15 skrivet: 23 jan-17 kl 18:13 »
Jag hade sotaren här nyligen. Tyckte det var loka bra att få skorstenen besiktigat på en gång. För försäkringen. Jag har värmpump nu luft/vatten, och oljepannan går bara nån gång på vintern, när det är riktigt kallt. Kakelugnen är inte eldat på många år. Kaminen som jag eldar i ofta tittade han på, lika kakelugnen, pannan och skorstenen. Den kollade han uppifrån med en kamera och inne på vinden. Det år rökpipor som inte har sett rök på 20 år ( kakelugn) men tal om nåt eldningsförbud och tryckprovning var det inte. Allt blev godkänt, fast jag talade om att kaelugnen inte har eldats på åratal. Det blir ju inte fel på grejorna bara för att de ståt oanvända.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: FTX i gammalt torp?
« Svar #16 skrivet: 24 jan-17 kl 17:05 »
Jag hade sotaren här nyligen. Tyckte det var loka bra att få skorstenen besiktigat på en gång. För försäkringen. Jag har värmpump nu luft/vatten, och oljepannan går bara nån gång på vintern, när det är riktigt kallt. Kakelugnen är inte eldat på många år. Kaminen som jag eldar i ofta tittade han på, lika kakelugnen, pannan och skorstenen. Den kollade han uppifrån med en kamera och inne på vinden. Det år rökpipor som inte har sett rök på 20 år ( kakelugn) men tal om nåt eldningsförbud och tryckprovning var det inte. Allt blev godkänt, fast jag talade om att kaelugnen inte har eldats på åratal. Det blir ju inte fel på grejorna bara för att de ståt oanvända.

Kanske är det så enkelt att varje sotare bestämmer själv hur sträng han skall vara. Här har de varit som hökar.
« Senast ändrad: 24 jan-17 kl 17:34 av Berberis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Själv är bäste dräng, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser