Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ut i skogen  (läst 1959 gånger)

Misplaced

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Flytta ut i skogen
« skrivet: 19 apr-16 kl 21:29 »
Hej alla.
Jag är ny här o tänkte skriva lite om mitt nya "projekt". Vet inte om det finns något allmänintresse i det men ger det ett försök iaf. Jag har sedan i somras befunnit mig ganska långt upp i Norge o jobbat på ett par olika ställen o haft en del alternativa boenden men de har alla varit uppvärmda. Jag kommer vid kommande månadsskiftet flytta in i mitt nya "hus" som är en lavvo av modell Helsport Finnmark o det kommer att vara mitt hem fram till slutet av augusti, till att börja med. Det hela beror lite på jobbsituationen men jag  tror att det löser sig till det bättre. För uppvärmning har jag en vedugn som enligt den informationen jag sett kommer att fixa sin uppgift galant. Jag har ett jobb men eftersom jag jobbar i en av Norges dyraste städer så känner jag att det inte känns helt okey att lägga surt förvärvade pengar på höga hyror. Det finns flera anledningar till att jag väljer lavvo framför en lägenhet men just nu är kostnaden en relativt stor anledning även om det såklart finns andra skäl. Eftersom jag har jobbet så kommer inte heller min föda bestå av att tugga bark men i avsaknad av både kyl o frys så kan själva förvaringen av maten vara nog så spännande innan man finner lösningen på det "problemet". O till skillnad från att bo i de södra delarna av Sverige där jag kommer ifrån så finns här både Gaupe (lodjur), älg, varg o även en o annan björn. Men vilda djur bekymrar mig inte särskilt, värre med de tvåbenta. Jag letar mark att vara på just nu men har träffat på några markägare som kan tänka sig ha en svensk boende i skogen nånstans. Så det här ska nog bli bra o jag ser fram emot det. Även, om det snöade här idag:) Ha det
Trust no one

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Flytta ut i skogen
« Svar #1 skrivet: 20 apr-16 kl 03:11 »
Jag har aldrig bott i lavo / tipi eller tält någon längre tid. Men angående matförvaring så kan du fixa en förvaringsgrop på ett skuggigt ställe, helst nordsluttning. Om du tänker på jordkällare... Fast det får bli en enkel variant. Lycka till med att hitta en trevlig boplats där du får vara ifred. Jag skulle nog inte våga bo så utan att ha med mig en vakthund.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Flytta ut i skogen
« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 08:53 »
Lösningen på matförvaringen över sommaren kan vara att inte förvara mat!
Smöret smälter - då använder man en flaska matolja.
Köp småförpackningar. Konserver. Acceptera svinn.
Maten blir inte en bakteriebomb över natten (svalare än dagen). Frukostyoughurten från kvällen innan dödar dig inte om den lilla burken är oöppnad.
Det kanske går att äta ett mål om dagen på någon norsk matservering - karbonader och sönderkokt torsk går att överleva på flera månader, om än enformigt. Du betalar ju ingen hyra.

 

Iris13

  • Inlägg: 4
    • Norge
SV: Flytta ut i skogen
« Svar #3 skrivet: 27 maj-16 kl 00:33 »
Gass-kjøleskap kan være en løsning for oppbevaring av mat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser