Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torven har möglat  (läst 695 gånger)

louise

  • Gäst
torven har möglat
« skrivet: 06 sep-09 kl 16:30 »
Alltså. Torv ska väl inte kunnna mögla? Hela min hög på en tio kubik är dyngsur trots två presseninga röver och en under, och har möglat. Blöt rätt igenom. Är presseningar så värdelösa mot vatten? Eller har jag fått dålig torv? Men som jag minns den så var den ju bra från början..

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: torven har möglat
« Svar #1 skrivet: 06 sep-09 kl 16:51 »
DEt blir kondens under presseningar. Ska man lagra så fuktsugande saker som Torv under pressening måste man ta av pressen under finväder.
Använder man dessutom dom här billiga lättvikspressarna som finns så är dom inte tillräckligt täta.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
SV: torven har möglat
« Svar #2 skrivet: 06 sep-09 kl 17:30 »
Jo... klart det blir kondens om det är plast på blöta grejer.  Men jag fattade ju inte alls att den skulle bli blöt. Jag har både lättviktspressenning och supertjock, grå nånting.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: torven har möglat
« Svar #3 skrivet: 06 sep-09 kl 19:36 »
Antar att det är svårt att torka blöt torv, så den duger att ströa med.
Men den borde funka i surjordsrabatter, att plantera t ex rhododendron och azaleor i.

louise

  • Gäst
SV: torven har möglat
« Svar #4 skrivet: 06 sep-09 kl 21:14 »
Nu tänkte jag slänga ut den där det ska bli bärbuskar senare. Det är enda obevuxna plätt jag har, och som är lätt att tippa det på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser