Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i odlingarna?  (läst 841 gånger)

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Får i odlingarna?
« skrivet: 26 aug-09 kl 09:58 »
Nu på torsdag kommer våra får, nio styck. Vi har funderat på att låta de bl.a. gå på våra odlingar när vi har tagit in skörden, det finns så mycket "ogräs" som bör tas bort. Frågan är om fårna äter det? Jättemycket vit- och rödplister har vi t.ex., äter de upp det? Om inte skulle det väl inte vara en bra idé med fårna eftersom plistern i så fall skulle få fördelar gentemot andra örter och gräset och föröka sig ännu mer. Något som vi inte vill, plistern är för djävligt!

Finns någon som har erfarenhet?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Får i odlingarna?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 10:16 »
Våra får äter gärna plister och annat ogräs, det enda de inte vill ha är nässlor på rot. Din tanke att släppa dem på odlingarna verkar helt rätt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Får i odlingarna?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 11:52 »
Om man slår nässlorna och de får torka så älskar fåren dem och äter gärna.
Åsenfår, hundar och katter

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Får i odlingarna?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 06:39 »
Får äter gärna på stubb. Precis som ni konstaterat finns mycket grönt i botten. Men betningen gynnar nog ogräset-
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser