Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Slaktade hanen, nu är ungarna döda  (läst 2315 gånger)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« skrivet: 25 apr-14 kl 09:24 »
Hej, efter en miss i könsbestämningen har en hona bott ihop med en hane från i somras, för två veckor sen fick hon ungar och nu för två dagar sen tog vi och slaktade honom. Allt verkade ok, ungarna var pigga, hon var lugn och fin. Igår hade jag fullt upp på jobbet så jag bara matade henne och tog mig ingen tid att titta till ungarna. Idag är de döda! Inget blod, bara en kall hög. Varför blir det så?! Har hon slutat mata dem? Är hon ledsen för att vi tog bort hennes kompis (de var jättesöta mot varandra, alltid) eller är det för att hon är dräktig igen?

Hagen är 1,5x2m med en mindre låda ute och en stor låda i anslutning på ena sidan 60x150cm (däri bodde ungarna). När han fanns och dagen efter var de alltid sociala och kom fram när man kom med mat (annars med) men idag är hon rädd och springer så snart jag kom nära.

Deprimerande...

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #1 skrivet: 25 apr-14 kl 09:47 »
Var de runda och fina fram tills de dog? Var boet fint?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #2 skrivet: 25 apr-14 kl 10:37 »
Det tycker jag att de var och hon hade boat jättefint med ull som alltid låg som ett täcke över dem, men i morse var täcket borta.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #3 skrivet: 25 apr-14 kl 14:42 »
Märkligt :(
Kaninuppfödare och pelargontant.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #4 skrivet: 25 apr-14 kl 15:07 »
En helt galen fråga med tanke på könsförväxlingen, men du råkade inte slakta honan och har hanen kvar?

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #5 skrivet: 25 apr-14 kl 18:42 »
En helt galen fråga med tanke på könsförväxlingen, men du råkade inte slakta honan och har hanen kvar?

Haha, nej, det hade ju varit helt galet!  ;D Han började bete sig som en normal kaninhane ungefär samtidigt som ungarna kom.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #6 skrivet: 25 apr-14 kl 21:35 »
Jag är nog benägen att hålla med Torpfröken.
När en hane och hona går tillsammans när honan får ungar så går hon i brunst per omgående. Vill då inte hanen så rider honan på hanen. Lätt att missförstå detta och tro att det är hanen som rider.
Kolla den kaninen som är kvar ordentligt det är mitt råd.
jag har sett det tidigare
Gösta

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #7 skrivet: 25 apr-14 kl 21:48 »
jag har en kaninhona som bäddade jättefint åt sin första kull och tog hand om den som en toppen mor. i en vecka, sen låg de spridda över halva buren, men jag kunde rädda halva kullen som tur var.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #8 skrivet: 26 apr-14 kl 07:15 »
Jag är nog benägen att hålla med Torpfröken.
När en hane och hona går tillsammans när honan får ungar så går hon i brunst per omgående. Vill då inte hanen så rider honan på hanen. Lätt att missförstå detta och tro att det är hanen som rider.
Kolla den kaninen som är kvar ordentligt det är mitt råd.
jag har sett det tidigare
Gösta

Intressant, jag ska be någon kolla som kan något om kaniner. De bor hos mig tillfälligtvis så jag matar dem mest :) men jag vill ju ändå veta vad som hänt såklart.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #9 skrivet: 26 apr-14 kl 16:13 »
Nu har vi rett ut det här med könet, det är honan som är kvar, hon är från uppfödare och har stamtavla. Har dessutom konsulterat Google och jämfört med verkligheten.

Så då är hon en dålig mor eller?

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #10 skrivet: 26 apr-14 kl 16:42 »
Bo hon i utebur? Kanske räven eller mårdhund var dit i natten och honan blir nervös/stressad?
Om honar fick ungarna här, också i stallen var besök för honor tabu, bara jag matade alla och kollade ungarna, ingen barn, främmande,... Den blir furt nervös när den har ungarna. Och kan sluta mater den sma, det kan kommer att den förstöra hela boet.
Absolut lungt för den lilla familjen första 10-14 dager är viktig.
Para henne igen, hon ska har i alla fall en chanse igen. ;D

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #11 skrivet: 15 maj-14 kl 11:44 »
Även min omedelbara reaktion var att det var honan som slaktades i stället för hanen  ::)
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Slaktade hanen, nu är ungarna döda
« Svar #12 skrivet: 15 maj-14 kl 11:52 »
Nu läste jag alla inläggen!  :-[

Det är inte helt ovanligt att en förstagångsmamma misslyckas med sin första kull. Det behöver inte betyda någonting alls! Hon kan ha missat att mata dem i ren okunskap eller blivit störd av något. Det kan ju ha räckt kanske med att situationen blev ovan med att hennes partner var borta.Låt henne försöka igen.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser