Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ilsken gåshanne  (läst 2352 gånger)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Ilsken gåshanne
« skrivet: 20 mar-06 kl 08:15 »
Jag skaffade mitt gåspar i april förra året, så jag är ny på det här.
Jag vet ju att hannen blir ilsken på våren med fortplantning och så, men hon har inga ägg än, och jag bygger inget rede förrän det blir varmare.
Nu är det så att han flyger på mina höns och kalkoner så fort de visar näsan ute.... De gick ihop hela förra året utan problem.
De hotar ju inte Kajsa alls, utan bara går och gör sitt. Jocke bara flyger på dem och lägger dem i ett hörn...
Mig har han inte gått på än, men han vill bra gärna ge mig ett nyp...
Har ni någon bra ide? Gässen bor i andra änden av huset, de går bara ihop ute.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Ilsken gåshanne
« Svar #1 skrivet: 20 mar-06 kl 19:52 »
Jocke vill bara skydda Kajsa och jagar iväg hönsen om de kommer för nära. Jag tror inte det är någon fara med hönorna för de kan flyga ur vägen för gässen. Att det gick bra förra året kanske berodde på att gässen var unga?

Min gåshona brukar börja lägga ägg i februari/mars, så det är hög tid att fixa ett rede åt henne, tycker jag. Gässen är ju inte som höns att de lägger ägg i stort sett året runt utan de lägger ett antal på senvintern/våren och sedan slutar de. Min lade drygt 30 st förra året innan hon slutade.

Själv bör du gå försiktigt och sakta kring honom och inte reta honom i onödan. När Kajsa väl har slutat lägga ägg, ska han nog ha lugnat sig och vara mer "som vanligt".

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Ilsken gåshanne
« Svar #2 skrivet: 21 mar-06 kl 00:05 »
Det är den tiden nu för gässen. han är bara precis så som en bra gåskarl ska vara! Men, han kan få fatt i en anka och då kan allt ske. Själv bör du spela oberörd men ta det mycket lugnt och inte bara damma på rätt in till dem för då får du garanterat ett nyp som heter duga och det är precis som det ska vara. Han kommer säkert att försvara de sina även när gässlingarna förhoppningsvis kommer och gåslyckan blir total.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Ilsken gåshanne
« Svar #3 skrivet: 21 mar-06 kl 13:40 »
Tack för svaren!
Jag är försiktig runt dem, men ganska bestämd.
Han går aldrig emot mig om jag har ögonkontakt.
Jag ska genast bygga rede! Trodde det inte var bra nu när det var kallt.
Han är jätteduktig och kommer garanterat bli en bra pappa, det känner jag på mig!
Tack igen!
 :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
metsalainen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser