Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skånegäss  (läst 2811 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
skånegäss
« skrivet: 13 jun-07 kl 21:42 »
Nu har jag sett att det finns stora kunskaper bland er alla vad gäller gäss.... och som jag tidigare skrivit i en tråd så är jag på jakt efter gäss..... och NU... äntligen har jag fått napp :D  Hihi, jag har bestämt mig för att skaffa en liten genbanksbesättning av SKÅNEGÄSS. Och CARMEN om du läser detta... du får hemskt gärna berätta lite om dessa djur :-* Är ju ny inom området ;) Natuligtvis så är all information om dessa gäss välkommen från alla.... Vill veta allt :P
    Såg bara att dom tydligen är gigantiska till storleken :o   Jag har tänkt mig sisådär 5 st, men funderar på om det kan va för många eller kanske rentav för lite i antalet....   Snälla ni dela med er av er erfarenhet och era kunskaper om skånegäss.... Skötsel, mat, renhållning, utrymme... ja, ALLT

                KRAM PÅ ER!!!! :-[
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

carmencha

  • Gäst
Re:skånegäss
« Svar #1 skrivet: 13 jun-07 kl 22:42 »
Hej moaoliver!

Klart att jag läser detta, rubiken är ju Skånegäss!  ;D

Gratulerar till ditt val! Du kommer inte att ångra dig det kan jag lova dig i alla fall!

Jag är ingen expert på Skånegässen, jag har själv fått mycket hjälp här! Här finns kunnigt folk som har eller har haft Skånegås. Rekommenderar dig att se tidigare trådar om Skånegäss.

Lycka till!  ;D

Kram Carmen

Silverfallet

  • Gäst
Re:skånegäss
« Svar #2 skrivet: 14 jun-07 kl 14:23 »
Gäss kan du ha i det antal som passar dig. Men under avelssäsongen bör du separera dom i avelsgrupper och inte ha flera karar tillsammans.
Gäss är trevliga fåglar men dom måste tuktas och speciellt på våren. Ett slag med en vinge eller när dom nyper gör väldigt ont.  ::)
Skåne är ett bra val inte så hårda som andra.
Tänk på att deras största föda är gräs och grönt. Havre/korn/vete/råg den lägre givan. Äter gärna en hel del hö på vinter. Köp grönt och fint hö.
Men de är ju inga jätte fåglar direkt.  ;)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:skånegäss
« Svar #3 skrivet: 14 jun-07 kl 15:28 »
jaha... oj tack silverfallet.... hehe, jag har haft för mig att dom var så stora :-[... men det kvittar. Men jag undar lite på en sak... vi hade tänkt oss kanske 5 st, går dom tillsammans med höns eller bör man ha dom separat i en egen inhägnad?
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Re:skånegäss
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 15:31 »
Hihi, fick ju svaret i min andra tråd... mycket tack till dig silverfallet för din kunskap som du delar med dig.... betyder mkt för mig
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser