Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta upp ny odlingsmark  (läst 4344 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Ta upp ny odlingsmark
« skrivet: 12 maj-04 kl 22:08 »
Jag har under ca ett års tid grävt upp ca 35 m2. Men det är på tok för litet tycker jag. jag funderar på att ta upp ytterligare en yta som är ca 6x20 m till nästa sommar. Det är mest grovt gräs och en del sly.

Hitills har jag grävt för hand och kämpat mig igenom spadtag för spadtag, det går ju men väldigt långsammt. Finns det något "smart" sätt att göra jobbet lite lättare (utan maskiner).

Täcka med något?
Har tillgång till en gammal plog (typ 1800-tal) men inga dragdjur att spänna framför. Kan en person dra och en styra eller är det mer eller mindre omöjligt?

Idéer?
/Attis

Neiklot

  • Gäst
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #1 skrivet: 14 maj-04 kl 07:24 »
Visst kan du dra den gamla plogen själv, om du är stark som simson!  :)



Rutan

  • Inlägg: 100
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #2 skrivet: 18 maj-04 kl 18:24 »
Man kan väl täcka med nästan vad som helst, tror jag, förra sommaren stod en bil på gräsmattan och därunder finns det inget gräs alls i år - bra för då kan jag börja så smått med min blomsteräng.
Jag gör ett försök i år med att utöka mitt grönsaksland genom att täcka med halm, läste någonstans att man kunde göra det och tänkte att det kunde vara värt ett försök, men det är ju bara någon vecka sedan jag la på det så jag vet inte hur det går, men annars borde väl vad som helst duga, svart plast (inte så snyggt, men säkert effektivt), en gammal masonitskiva eller vad som helst.

Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #3 skrivet: 12 jun-04 kl 10:42 »
Hej!

Bland det bästa (läs minst jobb för dig :-) är att släppa grisar på mark som ska brytas upp. Man får dock räkna med att de börjar med att beta, inte böka. Sedan har de svårt att böka djupt om jorden är torr och hård... men det brukar ju lösa sig efter regn eller till hösten.
Plus med grisar är ju att de både gödslar och är goda att äta, om man äter kött.

Ett annat alternativ som jag provat... men inte i åkerstorlek utan i trädgårdsland och rabatter... är att täcka marken med returpapper (tidningar, kartonger, pappkassar etc). En fördel med detta sätt är att det går att odla ovanpå pappret - om man lägger jord/kompost där vill säga. Pappret förmultnar så småningom och behöver inte tas bort till skillnad från täckplast.

Lycka till,
Maria.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #4 skrivet: 15 jun-04 kl 23:54 »
Följ de tidigare råden att täcka över marken du ska odla på, till hösten kan du börja gräva. Gräv så stora bitar du orkar lyfta upp, vänd på dem och låt de ligga över vintern, blir det en kall vinter så fryser dom och sedan till våren så är det ganska lätt att hacka eller gräva landet.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #5 skrivet: 17 jun-04 kl 21:18 »
Om du funderar på att kanske odla upp ännu mer mark framöver, kan jag rekommendera att investera i markväv. Den är stark, håller hur länge som helst, släpper igenom regn men släpper inte upp ogräsen. Finns i trädgårdshandeln. Lägg ut den och "fäst" med stenar eller andra tunga saker runt om. När du är klar viker du bara ihop den och lägger undan till nästa gång.

Jobbar man med lite större ytor blir man enligt min erfarenhet galen på papper och kartonger som flyger omkring. En fördel är dock att de är gratis, och som sagt nedbrytbara.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Under eken

  • Gäst
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #6 skrivet: 17 sep-04 kl 23:04 »
Ahoj! Tips, tips!

Jag har utökat mitt land i år - (tog ett par meter till x 10 av gräsmattan)på följande sätt:

1. Körde med jordfräsen - det hoppade och for ganska bra... - så att grässvålen slogs sönder lite. Det kanske inte ens var nödvändigt - vet inte.
2. Lade ut förgroddad potatis med ca 30-40 cm mellan åt alla håll.
3. Täckte med uppblötta tidningar, mitt över potatisen klippte jag ett kryss.
4. Täckte jämnt med två ton sand.
5. Och så sist gräsklipp och uppryckt ogräs från landet.

Jag kupade inte och behövde inte rensa något ogräs. Och just detta år behövdes det ju inte så mycket vattning heller.  ;) Potatisen blev inte grön och inte en enda pluggmask syntes till märkligt nog. Det grodde lite ojämnt, men det blev skapligt mycket och väldigt ren och fin potatis.

mabose

  • Gäst
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #7 skrivet: 19 sep-04 kl 17:18 »
Intressant ! Undrar hur tjockt lager som behövs för att gräset inte ska orka igenom ?

Under eken

  • Gäst
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #8 skrivet: 19 sep-04 kl 17:28 »
Jag läste om den här metoden nånstans och egentligen skulle det vara två varv sand och gräs, men jag orkade bara lägga på ett  ::).    Och därefter fyllde jag på gräs och rens när jag hade.
Vad kan det ha blivit, typ en decimeter totalt. Trots det orkade inget gräs igenom.

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #9 skrivet: 12 feb-05 kl 12:53 »
Hejsan!
Det med potatis har jag också läst om, fars då stod det att man skulle täcka med halm, det har jag inte provat. Vad jag däremot har provat som funkar jättebra för en latmask är detta:
- lägg uppblötta tidningar över gräset.
- täck med jord. ca 1 dm räcker.
- så gröngödning första året.
Andra året hade jag potatis där och den blev jättefin!
Alternativare i startgroparna

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Ta upp ny odlingsmark
« Svar #10 skrivet: 14 feb-05 kl 17:02 »
Något som är ännu enklare är att lägga ut halmbalar. Efter någon månad är gräset dött, bara att luckra. Sedan kan du lägga ut halmen i odlingen, så slipper du nytt ogräs och du har komposten färdig till hösten  ;D

Balerna kan du under tiden du odlar också använda som "ram" runt odlingen och på det viset höja temperaturen rejält
« Senast ändrad: 14 feb-05 kl 17:04 av Monica »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser