Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 43778 gånger)

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #320 skrivet: 26 jun-17 kl 10:14 »
Med ett pris på 1,30 kr/mil är jag inte det minsta rädd för en fördubbling av bensinskatten.
Jag klarar x10 dagens bränsleskatt utan att klaga.

Underhåll på en mopedmotor räknas i tiotal kronor.
« Senast ändrad: 26 jun-17 kl 10:19 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #321 skrivet: 26 jun-17 kl 11:08 »
...men vad gör du när du inte har bensin? man beräknar att redan inom 8-10 år kommer inte fossilbränsle att finnas pga för dyr produktion.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #322 skrivet: 26 jun-17 kl 11:29 »
Till exempel att börja förbruka 1/10 av det man förbrukar nu, genom att börja åka moped som drar 1 dl/mil.
För så fruktansvärt brottom till jobbet har man inte, eller har man?


Allt är bättre än att tvinga folk ta kollektivt självmord när oljan är slut.
Bättre vänja sig vid mindre redan nu.

« Senast ändrad: 26 jun-17 kl 11:35 av köttkyckling »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #323 skrivet: 26 jun-17 kl 13:09 »
Allt är bättre än att tvinga folk ta kollektivt självmord när oljan är slut.
Bättre vänja sig vid mindre redan nu.

precis, och det är därför övergången från fossila bränslen till andra alternativ har börjat redan nu. Motorer som drivs av fossilt bränsle kommer att tillhöra det förgångna och kommer i framtidens historeböcker att nämnas som en mörk fas i mänsklighetens historia

(och nej, kärnkraften är inte fossil då en av sakerna som gör ett bränsle till ett fossilt bränsle är att det släpper ut co2 vid förbränning, det gör inte kärnkraften)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #324 skrivet: 26 jun-17 kl 13:41 »
Till exempel att börja förbruka 1/10 av det man förbrukar nu, genom att börja åka moped som drar 1 dl/mil.
För så fruktansvärt brottom till jobbet har man inte, eller har man?


Allt är bättre än att tvinga folk ta kollektivt självmord när oljan är slut.
Bättre vänja sig vid mindre redan nu.
det är ju inte så att oljan tar slut,utan att tillgången blir mindre pga att det är olönsamt att pumpa olja.Det är ju redan överproduktion i världen samtidigt som efterfrågan sjunker.
att efterfrågan sjunker beror på att man i världen beslutat att avskaffa olja som bränsle.
Du tycks ha svårt att ta till dig fakta. Jag tar det en gång till,eftersom fossilbränslen ger upphov till klimatförändringar så har man kommit överens om att avskaffa fossilbränslen.
Det alternativ som man beslutat sig för är olika sorters elfordon som alltså nu börjar produceras i stor skala.
Din moppe är snart ett museiföremål utan bränsle så du bör fundera ut ett alternativ hur du skall transportera dig om några år. Eftersom du inte har behov av något höghastighetsfordon rekommenderas en vanlig cykel då du gillar att trampa.Ett annat alternativ är en elcykel som underlättar backtagning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #325 skrivet: 26 jun-17 kl 13:51 »
Dieselbilar går väll att köra på annat än diesel?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #326 skrivet: 26 jun-17 kl 14:17 »
Dieselbilar går väll att köra på annat än diesel?

När man talar om diesel, så menar man ju ett bränsle som är lämpligt för motorer som bygger på dieselprocessen. Diesel betyder inte nödvändigtvis att bränslet är framställt ur mineralolja, utan det kan ju lika väl vara baserat på t ex hydrerad biomassa (som t ex HVO 100 eller vissa sorters syntetisk diesel som tyskarna hade under kriget), vegetabiliska oljor i mer eller mindre kemiskt behandlat tillstånd (t ex RME), s k Fischer-Tropsch-bränslen (andra sorters tysk syntetisk diesel från krigsåren eller den syntetiska diesel som har tillverkats i bl a Sydafrika och Malaysia under handelshindertider), eller raffinerad trätjära (dieselbränsle som svenska Statens Skogsindustrier tillverkade under kriget, det gick framför allt till fiskeflottan och en del järnvägsfordon som var svåra att konvertera till gengas).

Det finns också ett alkoholbaserat dieselbränsle på marknaden, ED95, men det går inte att använda i en dieselmotor som är konstruerad för fossil dieselolja. Samma sak gäller för DME, som det talades mycket om för ca 10 år sedan.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #327 skrivet: 26 jun-17 kl 18:28 »
Låter bara som ni är avundsjuka på min moped som drar 1 dl och går i 25 km/t.
På en motorkonstruktion som är minst sen 1960, och ligger på 50 kubik.

Försök få en som drar mindre istället, med en modärn motor, kan inte vara särskillt svårt.
Min motor är helt orörd, inte ens gjutskägget i cylindern är filad.
Kolven är stor, och robust av gammal tung solid konstruktion.
Vilken motorsågsmotor som helst drar ju mindre med bibehållen hastighet.
Det visar tyvärr bara hur pass efterblivna mopedmotorer är idag, och att man inte brytt sig minsta lilla om att sänka förbrukningen.
Hade man lagt ner lite vilja, hade dom säkert kunna dra 0,6-0,7 dl per mil i 25 km/t.
Det krävs bara, lite, lite vilja.
Det är uselt och synd.
Känns nästan som man befinner sig i en djurpark, och inte på planeten jorden, människornas boning.
År 2017.


« Senast ändrad: 26 jun-17 kl 18:35 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #328 skrivet: 26 jun-17 kl 19:05 »
Låter bara som ni är avundsjuka på min moped som drar 1 dl och går i 25 km/t.
På en motorkonstruktion som är minst sen 1960, och ligger på 50 kubik.

Försök få en som drar mindre istället, med en modärn motor, kan inte vara särskillt svårt.
Min motor är helt orörd, inte ens gjutskägget i cylindern är filad.
Kolven är stor, och robust av gammal tung solid konstruktion.
Vilken motorsågsmotor som helst drar ju mindre med bibehållen hastighet.
Det visar tyvärr bara hur pass efterblivna mopedmotorer är idag, och att man inte brytt sig minsta lilla om att sänka förbrukningen.
Hade man lagt ner lite vilja, hade dom säkert kunna dra 0,6-0,7 dl per mil i 25 km/t.
Det krävs bara, lite, lite vilja.
Det är uselt och synd.
Känns nästan som man befinner sig i en djurpark, och inte på planeten jorden, människornas boning.
År 2017.
Nä,jag är inte avundsjuk,din moppe får du behålla då jag inte ser någon som helst praktisk nytta med den.Vitsen med ett motordrivet fordon är just hastigheten,inte att åka sakta utan tvärtom. du vet,tidsbesparing och sådant trams.
det är därför jag använder bil,ett fordon som kan ta flera personer och dessutom lite last. som också kan ta mig från punkt a till b snabbt och elegant,på vintern varm o go och på sommaren med aircondition.dessutom med både ljudanläggning i konserthusklass och tv för ungarna.med fåtöljer i yppersta kvalitet och med fjädring på fordonet så man slipper känna gropar o annat otyg.
Vill jag dessutom transportera större grejor finns det även ett sådant fordon till förfogande.lite mer spartanskt men dugligt till sitt ändamål.
Nu sitter jag o spanar mot framtiden. vilket fordon kan tänkas bli efterträdaren? kanske en tesla,eller en laddhybrid med etanolmotor? Kanske det finns en bränslecellsbil om några år ? En sak är dock klar,det blir ingen förbränningsmotordriven bil och inte heller ett museiföremål till moped.Som man dessutom lär få trampa då macken slagit igen... ulf

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #329 skrivet: 26 jun-17 kl 20:07 »
En bra sak med gamla moppar är att de har ett högt samlarvärde om man vill sälja dom.
Samt att det är roligare att trimma, än nya mopeder och en del får bra fart på dom.
Det här är roligare än promenadfart.
https://www.youtube.com/watch?v=7wTDEccfIA0

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #330 skrivet: 26 jun-17 kl 20:49 »
Sanningen är den att 25 km/t räcker gott och väl, det är en vanesak.
Åka och handla mat, ryggsäck eller axelväska.
Du kan nästan handla för 50 spänn mer om du tar moppen.
Ginvägar, stigar i skogen, nya platser i din närhet som du inte visste fanns.
Ska jag sitta och flåsa som en labrador på en cykel, med tungan hängandes på sne, nej tack.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #331 skrivet: 26 jun-17 kl 21:04 »
Titta och njut, sug in.
26" hjul.
Ord är ibland överflödiga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #332 skrivet: 26 jun-17 kl 22:28 »
Titta och njut, sug in.
26" hjul.
Ord är ibland överflödiga.

Ibland har du helt rätt..    Ord är helt overflödiga, det sa även den blinda hönan som hittade ett korn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #333 skrivet: 27 jun-17 kl 01:50 »
Ofta när man läser liknande diskussioner så är egoismen dominerande i kombination med avsaknad av realism..
Fokus ligger helt på ens egna behov och eftersom det duger åt mig får alla andra anpassa sig.

Att förbränningsmotorer kommer vara urfasade inom 10-15år finns bara i en fantasivärld där möjligen Europa med Sverige i spetsen ska försöka vara duktigast i klassen..

Ska man säga något gott om moppen på bilden så är det att den inte har större motor än nödvändigt för att åka till ICA.



 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #334 skrivet: 27 jun-17 kl 08:33 »
Ofta när man läser liknande diskussioner så är egoismen dominerande i kombination med avsaknad av realism..
Fokus ligger helt på ens egna behov och eftersom det duger åt mig får alla andra anpassa sig.

Att förbränningsmotorer kommer vara urfasade inom 10-15år finns bara i en fantasivärld där möjligen Europa med Sverige i spetsen ska försöka vara duktigast i klassen..

Ska man säga något gott om moppen på bilden så är det att den inte har större motor än nödvändigt för att åka till ICA.
Ingen har sagt att förbränningsmotorer kommer att vara utfasade.... bara att det kan bli problem med bränslen till dem.
de flesta bilfabrikanter lägger ner sina utvecklingsavdelningar på förbränningsmotorer,även på tunga sidan så det visar ju att man förstått att den eran är över.utan bränslen kommer inte denna typ av motor att tillverkas. nu koncentrerar man sig istället på vad som kommer sedan.Det är så verkligheten ser ut idag.
Jag tror inte heller att förbränningsmotorn är borta 2030 men däremot att fossilbränslena då är en väldigt dyr bristvara.
utvecklingen går i raketfart och land efter land sätter nu upp mål när fossila bränslen skall vara borta.Nu senast indien som är nerlusat med tuctucs,mc och moppar och som alltså pga mängden har enorma luftföroreningsproblem. Där byts nu dessa ut mot elfordon istället och restriktioner mot de motordrivna drivs igenom snabbt.
moppen på bilden (cykel med hjälpmotor) finns ju på marknaden i form av elcykel...
Biobränslen kan i en övergångsperiod till viss del ersätta fossilbränslen men det krävs alltså en stor utbyggnad av denna tillverkning som idag är ytterst liten.
bättre att lägga de pengarna på elförstärkningar som också kommer att krävas.vi behöver också bygga ut regionaltågen och kollektivtrafiken i städerna där folket faktiskt bor och arbetar.
tyvärr ser inte landsbygden ut att dra någon vintslott här heller. Där krävs jobbtillväxt men för att få till den krävs en helt annan näringslivspolitik än den nuvarande.
jobbtillväxten sker i de större kommunerna där det finns arbetskraft och konsumtionsunderlag.Bägge förutsättningarna saknas på ren landsbygd.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #335 skrivet: 01 jul-17 kl 20:41 »
Blanda inte ihop strypta 125:or med strypta 50 (45,35) kubikare, det är inte den minsta rättvisa jämnförelse.
Asiatiska motorcyklar förbrukar väldigt mycket mer.

Det är som att jämnföra en bil som drar 1 liter milen med en som drar 2,5-3,5 liter milen.
Det har att göra med hur mycket bränsle, ditt, (eller mitt) arsle behöver för att färdas en viss sträcka.
Man kan inte bara säga att alla fordon med förbränningsmotorer är dåliga.
Det är precis som luft, det finns bra luft, och det finns dålig luft.
Det finns bra fordon med förbränningsmotor och det finns dåliga fordon med förbränningsmotor.

Grundregeln är att ett bra fordon är litet, lätt och går sakta, förbrukar lite bränsle.
Vill man nödvändigtvis ha höga varvtal på ett sådantlitet fordon, som tillverkarna ser ut att sträva eftet, räcker 25-30 kubik.
Huvudsaken insuget inte överskrider 4,5 mm.

Många nyfikna, frågar, och till och med knäpper kort på mopeden, det bådar gott.
En del cyklister vill rejsa, alltid är det någon som är bättre, otränade cyklister orkar hänga på en kilometer.
Muskler är dyra att underhålla, för att dom äter 5 gånger mer, är dom inte 5 gånger starkare. (exempel).

En rättvis jämnförelse hade varit om jag körde på e-85.
Vilket motsvarar "? 250 gram "? Socker per mil...?
Ungefär i alla fall.
Plus att det går energi att framställa e-85 som inte räknas med.
300 gram socker?

Visst, man kan motivera att köra på e-85, om man kör max (?60 min?)om dagen i snitt.
I och med att muskelkraft kräver energi även när den inte används.

Att köra på etanol innan sista droppen olja är bränd, är ett miljöbrott i sig.


köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #336 skrivet: 01 jul-17 kl 21:00 »
När säger någon politiker, mindre jobb åt folket, mer vila och fritid?
Mindre konsumtion.
Plantera fler träd på tomten.
Köp inte nytt, reparera det gamla.
Laga skor, strumpor.

På 10 år förbrukas bränsle som kan räcka 500-1000 år om man brukar det med vett.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #337 skrivet: 01 jul-17 kl 21:03 »
 satt o hade tråkigt men ditt inlägg muntrade upp.
Jag tar också kort på konstiga företeelser. fast i mina trakter kallas de för byorginal och man brukar skratta bakom deras rygg.
kommer ihåg Manfred,han hade en ardenner i i storstugan.man kände lukten av Manfred på flera kvarters avstånd då han aldrig tvättade varken sig själv eller kläderna.
sedan hade vi "snillet". Lokal speleman som aldrig hann spela mer än 4 takter,sedan var det behov av en snaps.Hörde faktiskt aldrig en hel låt med honom.Han däckade innan.
sedan fanns det en cykelverkstad med två bröder,även de original. Verkstaden hade de i stugan de ärvt av sina föräldrar,jordgolv och med cykeldelar från golv till tak.de sov i varsin hörna. Alla är de nu borta men fortfarande finns det ju byorginal.
folk som inte förstår sin omvärld,som inte ser förändringarna och inte vill lära nytt.... Men även de försvinner in i glömskan. ulf

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #338 skrivet: 01 jul-17 kl 23:32 »
Skrattar bäst som skrattar sist, det du pratar om är kristen krigföring, förlöjliga och skratta ut allt som kan hota, jag känner väl till detta.
Försöka få en att lukta kåtbock, jodå.
De fagraste mö ur varje församling får man se.
Och sjunga kan dom.

Och det är tack vare kristendommen vi inte har någon bas på månen ännu.
Så undrar vem det är som ska skämmas.
Jag har ingen att skämmas för, i brist på respekt för dessa.
Som bokstavligen ätit upp alla möjligheter för mänskligheten.
Ok, dom kan föröka sig, men det räcker inte, man måste även ha en vilja att expandera.
Vi har redan varit där (månen) duger inte, människan har inte ens bajsat på månen ännu.
Hade dom åtminstånde bajsat på månen, hade det varit bättre än ingenting.
Det är fanatiker som bestämmer och avgör planetens och mänsklighetens framtid.
Väntar på att någon ska rädda dom från undergång.
Spottar åt allt som är värt att bry sig om.

Styret var vint på mopeden idag när jag kom ut från affären.
Någon har tydligen känslor, eller vill försöka retas.
Och blir uppmuntrad att begå ett brott,( i detta fall, ge sig på mitt fordon) för att sedan straffas.
För det är så det fungerar, brott och straff.
Någon blir uppmuntrad att begå brott, någon blir utsatt för brott, och någon tjänar på att låta detta pågå. (hända).
Så nu är jag ofrivilligt med i detta, och min roll är tydligen att vara ett offer.
Och det är sådant här dom ägnar sig åt, istället för att åka till månen.
Hur ska dom förtjäna min respekt.


Jag mår även bra av att åka på sådan här cykel.
Det är synd att inte alla gör det.

« Senast ändrad: 02 jul-17 kl 00:11 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #339 skrivet: 04 jul-17 kl 14:09 »
Förr i tiden fanns bensin så det räckte även till lastbilar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser