Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Maskstorlek??  (läst 2783 gånger)

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Hjälp!! Maskstorlek??
« skrivet: 27 feb-17 kl 20:41 »
 Jag håller på att bygga hönsgård och har idag beställt hönsnät med höjd 180cm på 50-metersrulle. Den enda maskstorlek (sexkantsnät) dom hade att erbjuda var 75*75. (1mm tråddiameter) jag ska ha en meter högt putsnät nertill och bara ha vuxna mellanstora höns. Det känns som sjukt stora maskor! Blir det bra? Eller ska jag åka pågra mil extra och köpa 50*50 i maska istället med trådmillimeter 0,9 istället? Tacksam för snabba svar så jag kan avboka beställningen imorgon om det behövs. Nätet ska även innefatta taket. Med vänlig hälsning, frida

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp!! Maskstorlek??
« Svar #1 skrivet: 27 feb-17 kl 22:45 »
Det beror på vad du har för rovdjur intill.

Jag fick backning på ett 50x50 nät här. "- Det springer ju vesslorna igenom".

Råttor, vesslor, mink, kanske en liten mård kommer igenom 75x75 nät. Och så kan du få fullt med skator och småfågel som ställer till det med äggtjuvande och smittspridning.

Jag hade fastnat för 50x50x3 för att det var starkt och står emot räv och grävling, men nu blir det nog putsnät för hela slanten. Här försöker jag ha så mycket regntätt tak som möjligt och använder 20mm nylonnät i övrigt till tak.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hjälp!! Maskstorlek??
« Svar #2 skrivet: 28 feb-17 kl 09:02 »
Hej,

Jag har byggt hela rasket av putsnät, och det har fungerat bra. Vi har alla tänkbara rovdjur här (som även har tagit lösgående höns) men de kommer inte in i hönsgården. Såhär i efterhand skulle jag dock ha byggt åtminstone delar av taket av plast i stället, så att det blir lite torrare.

En hermelin kommer lätt igenom ett  75mm stort hål.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser