Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja lamm, öronmärkning?  (läst 5490 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #20 skrivet: 07 apr-15 kl 15:19 »
Nej det är ju bra...men jag inser ju ändå att dte finns möjligheter att skoja till det på någon annan bekostnad.

Tex så köper jag får nr 00001 och 00010 ur din besättning, då kan jag med vissa matematiska beräkningar gissa mej till att du även har individerna 00002-00009, om jag då köper in 8 djur av Bosse Svart-bonde och skaffar märklappar med dessa nummer, plötsligt så har jag 8 djur med ersättningsbrickor som jag sedan kan sälja till en stackars förvirrad nybörjare...som mej.

Ja det är lite långdraget och jag vet inte vad jag skulle tjäna på det men det känns ju som att det går att skoja till det lite extra med märkningen om man verkligen vill.


Jo så är det ju säkert. Bedrägerier och förfalskningar finns väl i alla branscher, och det är även straffbart. Om man nu skulle vilja det ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #21 skrivet: 07 apr-15 kl 23:18 »
Då är det ju nästan fastställt att det går... ::)

Det går utmärkt att beställa ersättningsbrickor till tackor man köpt från annan besättning. Har gjort det till flera av mina tackor. Bl a för att jag liksom du köpt tackor som bara hade lapp i ena örat. Alla djur jag köpt finns ju registrerade på min produktionsplats om nu någon skulle vilja dubbelkolla det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälja lamm, öronmärkning?
« Svar #22 skrivet: 08 apr-15 kl 06:48 »
Kravet för att få beställa är att det finns en origialbricka registerad hos jordbruksverket. Så man kan inte beställa massa brickor med andras nummer hur som helst.
...och ska du beställa via e-tjänsten måste du även veta till vilket djurslag märket från början var beställt, annars blir det också felkoder högt och lågt. Jag skulle ha hem en ersättningsbricka till en av mina getter, och försökte alla möjliga varianter på sätt att skriva PPN och individnummer, med och utan nollor före, olika antal nollor - men det blev bara felkoder igen och igen, enligt Jordbruksverkets e-tjänst existerade icke någon bricka med detta nummer (som jag satt med i handen vid beställningstillfället ::) ).
När jag sedan fick telefonkontakt med Verket visade det sig via den vänliga tjänstepersonen att brickorna till den geten var beställda som brickor till får (på det stället där jag köpt henne hade de även får), så när hen knappade in siffrorna för en fårbricka gick det bra. Men jag kan inte klicka i "får" på e-tjänsten eftersom jag inte äger några såna...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 4 användare
Jon.b, xaelanar, alternaiv, kebbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser