Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ett några år ungt persikoträd!  (läst 2229 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Flytta ett några år ungt persikoträd!
« skrivet: 07 okt-16 kl 17:31 »
I min sons kolonistuga behöver vi flytta ett persikoträd som vuxit så pass mycket att det står för nära huset.
Hur och när gör man detta lämpligast?
Vad vill det ha för jord?
Mvh
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flytta ett några år ungt persikoträd!
« Svar #1 skrivet: 07 okt-16 kl 19:36 »
Mitt tipps är att ta en spade och sicka av rötterna runt om trädet. Trampa spad bladet rakt ned i en vid ring runt trädet. Det blir nu tvunget att bilda nya sugrötter närmare stammen. Nu ska du vänta till efter midsommar innan du flyttar trädet. Du ska också beskära det ganska kraftigt  i samband med flytten.
kretslopp

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Flytta ett några år ungt persikoträd!
« Svar #2 skrivet: 07 okt-16 kl 19:59 »
Mitt tipps är att ta en spade och sicka av rötterna runt om trädet. Trampa spad bladet rakt ned i en vid ring runt trädet. Det blir nu tvunget att bilda nya sugrötter närmare stammen. Nu ska du vänta till efter midsommar innan du flyttar trädet. Du ska också beskära det ganska kraftigt  i samband med flytten.

Ett träd som flyttas mitt under sommaren kommer aldrig att överleva

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta ett några år ungt persikoträd!
« Svar #3 skrivet: 07 okt-16 kl 21:10 »
Absolut lämpligaste dagen att flytta det aktuella trädet, är dagen innan tjälen sätter sig i marken där det står. Allt annat ger mer eller mindre sämre förutsättningar för trädets återhämtning på ny växtplats.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta ett några år ungt persikoträd!
« Svar #4 skrivet: 07 okt-16 kl 21:40 »
Mitt tipps är att ta en spade och sicka av rötterna runt om trädet. Trampa spad bladet rakt ned i en vid ring runt trädet. Det blir nu tvunget att bilda nya sugrötter närmare stammen. Nu ska du vänta till efter midsommar innan du flyttar trädet. Du ska också beskära det ganska kraftigt  i samband med flytten.
Som sagt, långt efter midsommar i såna fall, inte i värsta sommarhettan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser