Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några liefrågor.  (läst 4647 gånger)

PellePutt

  • Inlägg: 146
Några liefrågor.
« skrivet: 17 jul-17 kl 12:11 »
Hej, har googlat men inte hittat svar på några frågor jag har om liar.

1. I förrådet till min odlingslottsförening finns det en lie som jag brukar använda. Hur vet man om det är en knacklie eller en sliplie? Ingen i föreningen jag har pratat med är säkra på vad det är för någon.
2. Jag såg på bauhaus att de har en lie (blad) i vad som ser ut att var plåt från fiskars, är den något att ha? Vi kommer primärt att använda den till att slå gräsmatta och eventuellt en potentiell äng som vi tänkt anlägga på en del av gräsmattan.

Hoppas någon kan svara på dessa frågor.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Några liefrågor.
« Svar #1 skrivet: 17 jul-17 kl 14:16 »
Utan att slipa eller värma den är det svårt, men du kan ju titta nära eggen och vid fästet och försöka att se om där finns spår av tidigare omslipning på sten tex.

Knackliar var inte så vanliga här, åtminstone inte där jag bor, de var mer vanliga i Centraleuropa.

Om det går att polera fram en blank yta brukar det ibland gå att se om det är laminatblad på en fin linje mellan de båda stålsorterna i bladet.

Har ingen erfarenhet av just fiskars, men vi köpte ett modernt schweizisk lieblad för ett antal år sedan och det har fungerat fint tycker jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Några liefrågor.
« Svar #2 skrivet: 17 jul-17 kl 15:47 »
Vad händer om man knackar en sliplie? Jag vet en person som knackat lien han är just från centraleuropa men jag vet inte om han vet skillnaden mellan de olika liarna.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Några liefrågor.
« Svar #3 skrivet: 17 jul-17 kl 16:05 »
Tror inte det händer så mycket, kontrollera bara att kolstålet inte har spruckit, om så bör man bryna bort det (eller borra ett hål i slutet av sprickan om det inte går) så att man inte får en försvagning, vilket kan leda till att bladet spräcks.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Några liefrågor.
« Svar #4 skrivet: 17 jul-17 kl 16:38 »
Dom flesta lieblad ska slipas. För en ovan går det lättast med bryne och ett knivskärpe. Om du provar med en fil. Kan du fila eggen så är den inte härdad, men ett sådant blad kan vara enkelt att få snabb egg på med en fil . Det håller inte skärpan så länge, men det gör kanske inte så mycket.
kretslopp

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Några liefrågor.
« Svar #5 skrivet: 17 jul-17 kl 17:45 »
En "knacklie" var en typ av enklare lieblad som var gjorda av icke härdbart stål (dvs icke termiskt härdbart på grund av för låg kolhalt), därför slog man med en lätt hammare närmast eggen för att slaghärda stålet något före bryning av eggen.

Det TS kallar "sliplie" har ett blad i laminerat stål, med ett stål med högre kolhalt i eggen, men ett mjukare stål, likt "knacklien" i resten av bladet för att göra den mindre skör. Denna typ av lie går att få mycket vassare och håller skärpan mycket längre man var förr avsevärt dyrare att göra.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Några liefrågor.
« Svar #6 skrivet: 21 jul-17 kl 10:32 »
Min lie en "modern" med stålorv  har ett fäste för en fyrkantig skruv innermått för mejseln/spiken är ca 7  mm.  Mejseln skruven har naturligtvis kommit bort.  Behöver jag köpa en helt ny fästanordning eller har ni andra tips?  Jag vill minnas att jag fick lien i 40-50 års present av min brorsa och son.  Jag antar att de själva ville ha ytterligare en lie.  En riktigt bra present till mig också. 

Jag har ett lieblad kort specialbeställt.  Någon förståsigpåare kallade bladet för "röjlie".  Jag är nöjd med det kortare bladet, som dessutom gör att jag uppfostras i att slå gräset bättre och bättre.

Ge bort en lie i present vettja - de behövs både på möjliga som omöjliga ställen !!!


Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Några liefrågor.
« Svar #7 skrivet: 21 jul-17 kl 10:38 »
Min lie en "modern" med stålorv  har ett fäste för en fyrkantig skruv innermått för mejseln/spiken är ca 7  mm.  Mejseln skruven har naturligtvis kommit bort.  Behöver jag köpa en helt ny fästanordning eller har ni andra tips?  Jag vill minnas att jag fick lien i 40-50 års present av min brorsa och son.  Jag antar att de själva ville ha ytterligare en lie.  En riktigt bra present till mig också. 

Jag har ett lieblad kort specialbeställt.  Någon förståsigpåare kallade bladet för "röjlie".  Jag är nöjd med det kortare bladet, som dessutom gör att jag uppfostras i att slå gräset bättre och bättre.

Ge bort en lie i present vettja - de behövs både på möjliga som omöjliga ställen !!!


Är det ett sådant här fäste?

http://www.melicamedia.se/lie/bilder/fasta1.jpg

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Några liefrågor.
« Svar #8 skrivet: 21 jul-17 kl 11:33 »
Är det ett sådant här fäste?

http://www.melicamedia.se/lie/bilder/fasta1.jpg
Precis men orven är av stål.  Men det tycks inte gå att beställa "detta fäste" på denna hemsida.   
« Senast ändrad: 21 jul-17 kl 11:39 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Några liefrågor.
« Svar #9 skrivet: 21 jul-17 kl 11:46 »
Min lie en "modern" med stålorv  har ett fäste för en fyrkantig skruv innermått för mejseln/spiken är ca 7  mm.  Mejseln skruven har naturligtvis kommit bort.  Behöver jag köpa en helt ny fästanordning eller har ni andra tips?  Jag vill minnas att jag fick lien i 40-50 års present av min brorsa och son.  Jag antar att de själva ville ha ytterligare en lie.  En riktigt bra present till mig också. 

Jag har ett lieblad kort specialbeställt.  Någon förståsigpåare kallade bladet för "röjlie".  Jag är nöjd med det kortare bladet, som dessutom gör att jag uppfostras i att slå gräset bättre och bättre.

Ge bort en lie i present vettja - de behövs både på möjliga som omöjliga ställen !!!
Känner du någon som kan smida så be denne att smida till en nyckel som passar . Gärna två så du har en i reserv  . Annars så kan du ju alltid prova att fila till en skälv.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Några liefrågor.
« Svar #10 skrivet: 21 jul-17 kl 14:08 »
Jag har flera liar. Den bäste liebladsspännaren tycker jag är slangklämmor. Minst ett par stycken på varje brukar det gå åt, dom är lätta att dra åt ordentligt och sen lossnar dom inte.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Några liefrågor.
« Svar #11 skrivet: 22 jul-17 kl 00:19 »
Precis men orven är av stål.  Men det tycks inte gå att beställa "detta fäste" på denna hemsida.   

Har du testat med en vanlig insex- eller torxnyckel? Kanske duger så länge om du inte tar i alltför mycket?
Jag kan smida en nyckel åt dig om du vill men då behöver jag veta om den är 7 mm eller inte :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Några liefrågor.
« Svar #12 skrivet: 22 jul-17 kl 11:33 »
Har du testat med en vanlig insex- eller torxnyckel? Kanske duger så länge om du inte tar i alltför mycket?
Jag kan smida en nyckel åt dig om du vill men då behöver jag veta om den är 7 mm eller inte :)
Tack för erbjudandet! Jag tror att jag mfl delvis förstörde med diverse mejslar och nycklar att det nu är så svårt att dra åt..  Det kantiga har blivit lite ruuunt  :-[ 
Jag har flera liar. Den bäste liebladsspännaren tycker jag är slangklämmor. Minst ett par stycken på varje brukar det gå åt, dom är lätta att dra åt ordentligt och sen lossnar dom inte.
Då prövar jag med slangklämmor till att börja med och funkar det inte tar jag kontakt med Svart   Jag skulle ju kunna sätta lite cykelinnerslang innanför så det sitter bra  :P 

Jag är så tacksam för hjälp !
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Några liefrågor.
« Svar #13 skrivet: 23 jul-17 kl 22:07 »
Jag vet vad dedär heter, men jag kommer 17 inte alls på det nu, men de är vanliga i nordstaterna samt Kanada...
De har ett namn på amerikanska som jag skall säga så snart det dyker upp i min skalle, det finns bits satser med dessa huvuden på en del välsorterade byggvaruhus här också.

Hade kunnat göra en åt dig om det vore närmare, men jag törs inte ta på mig att göra något på distans nu, då kommer jag att glömma bort det i typ ett år om jag känner mig själv rätt, oavsett hur många lappar jag sätter upp hemma...  :-[

Det är gjort på typ 5-10 minuter att fila till en bit fyrkantstång annars.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Några liefrågor.
« Svar #14 skrivet: 23 jul-17 kl 22:23 »
Fyrkantsbits. En välsorterad järnhandel kan ha sådana.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Några liefrågor.
« Svar #15 skrivet: 23 jul-17 kl 23:30 »
Finns på t ex Biltema också.
Men man kanske får gå till en välsorterad verktygsnasare för att kunna köpa dem styckevis, hos lågprisvaruhusen ingår de ofta i bits- och hylsnyckelsatser som innehåller en massa annat som man kanske redan har eller inte behöver.
Om det är frågan om större fyrkantbits (3/8" eller mer) så hade Biltema åtminstone förr en sats med några sådana som var avsedda för oljeavtappningspluggar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Några liefrågor.
« Svar #16 skrivet: 24 jul-17 kl 11:58 »
Låter som Roberston bits, poppis i Kanada.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Några liefrågor.
« Svar #17 skrivet: 24 jul-17 kl 13:52 »
Jepp, där hade vi det. Enkelt om det bara heter fyrkantsbits på svenska...

Gjorde en liknande av fyrkantjärn till en gammal borrmaskin  för en tid sedan, det var inte särskilt svårt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Några liefrågor.
« Svar #18 skrivet: 25 jul-17 kl 08:35 »
Är lien i delar nu är det kanske allra enklast att ta med skruvarna till en järnhandel och fråga? Så kan man prova så storleken är rätt också.


OT: Förra husägaren hade köpt nå specialskruv med en bit som påminner om ett hakkors och dragit ner i altaner och brygga, men klantat till det rejält så jag får riva allt. Beskrev skruvskallarna för järnhandlaren men han hade aldrig hört talas om nåt liknande, jag tog senare med en som jag dragit ur med kofot dit och då tog han fram en fyrkantsbit som passade i centrum på "hakkorset". Busenkelt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Några liefrågor.
« Svar #19 skrivet: 25 jul-17 kl 17:26 »
?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser