Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roliga växter?  (läst 4252 gånger)

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
Roliga växter?
« skrivet: 17 feb-15 kl 16:21 »
 Jag skulle vilja ha tips på någon rolig mer eller mindre exotiskt frukt(eller annat kul ätbart) som man kan odla ettårigt i växthus i Västerbotten. Och det behöver inte vara exotiskt, bara något som jag kanske inte redan tänkt på. Jag är inte rädd för lite (eller mycket) förodling men jag vill att växten ska producera sin ätbara produkt den första sommaren.

Jag blir glad för alla förslag.

(Såg nu att jag ju skulle lagt detta i "växthusodling", men å andra sidan kanske det jag behöver odla i växthus går utmärkt på friland i södra sverige.)
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Roliga växter?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-15 kl 01:41 »
Du kunde prova Physalis. Den måste försås tidigt, helst redan i januari, med extrabelysning. Det går att övervintra den inne, om du skulle vilja. Sockerärtor är ju inte exotiskt, men passar väldigt bra att odla i växthus.

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-15 kl 08:13 »
Du kunde prova Physalis. Den måste försås tidigt, helst redan i januari, med extrabelysning. Det går att övervintra den inne, om du skulle vilja. Sockerärtor är ju inte exotiskt, men passar väldigt bra att odla i växthus.

Jag har funderat på physalis och ska nog ge det ett försök, men frågan är ju om den hinner bli klar, januari har ju redan passerat. Vad gäller övervintring så funkar det inte för mig eftersom den kommer få leva i hydro, och jag vet inte om man kan övervintra dem då. Men man kan ju förstås testa med någon i en jordkruka också. :) Ger de bättre skörd år två?

Sockerärtor har gått bra utomhus tidigare, så de får inte bo i växthuset. Jag funderar på att testa en störböna i växthuset, jag har aldrig odlat sådana.
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Roliga växter?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-15 kl 08:24 »
Sötpotatis ?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Roliga växter?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-15 kl 12:34 »
Sötpotatis, tycker jag också. De är kul men ger inte jätteskördar.

Jordmandel, kanske. Lite kul och gott om man får bort det trådiga skalet.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Roliga växter?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-15 kl 18:47 »
Varför jag föreslog sockerärtor, var för att dom blir färdiga så snabbt i växthus. Tar ingen plats, odlas mot glaset på södersidan, så ger dom en del skugga. Och dom blir mycket större och krispigare i växthus. Så förbättrar dom jorden också.
Jag har testat Physalis tre gånger. Första gången tog jag frön från en köpt frukt. Dom plantorna gav mängder med frukt. Andra gången köpte jag en färdig planta och fick tag på en härdig sort som ev. kan övervintra, har jag för mej. Men frukterna blev pyttesmå och var inget att ha. Så förra året provade jag igen med frön från en köpt frukt, men det var tydligen en sen sort och hann aldrig bli färdig.

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #6 skrivet: 19 feb-15 kl 10:38 »
Sötpotatis och jordmandel blir klurigt tror jag eftersom jag odlar i hydro (hydroponics), men kanske något för grönsakslandet. Kan man odla dem på friland i västerbotten? Jag har konstigt nog aldrig ätit någon av dem. Är de goda? Vad har man dem till?

Physalisfrön verkar ju tom. finnas med olika latinska namn. Men man får väl köpa en och hoppas på det bästa.
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Roliga växter?
« Svar #7 skrivet: 19 feb-15 kl 10:50 »
Både sötpotatis och jordmandel behöver lite varmare. Jordmandel kan du nog ha i en stor kruka/hink i skyddat läge.

Jordmandel kan malas till och användas istället för mandel. Smakar lite kokos. Sedan kan man göra någon dryck (från spanien, tror jag).

Sötpotatis används som potatis, ugnsstekt eller som mos. GOTT!!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-15 kl 18:08 »
Både sötpotatis och jordmandel behöver lite varmare. Jordmandel kan du nog ha i en stor kruka/hink i skyddat läge.

Jordmandel kan malas till och användas istället för mandel. Smakar lite kokos. Sedan kan man göra någon dryck (från spanien, tror jag).

Sötpotatis används som potatis, ugnsstekt eller som mos. GOTT!!

Vi kommer inte att odla några rotsaker i växthuset i år, men klart värt att tänka på till framtiden. Men jag kanske kan testa jordmandel ute i kruka eller grönsaksland. Odlar man den från frö? Behöver den förodlas? (hur länge?)

Jag gillar kokos och mandel så det låter ju som en kul växt.
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #9 skrivet: 02 mar-15 kl 18:12 »
Som det ser ut nu så kommer vi odla följande i växthuset:
Paprika
Spetspaprika
Chilli
Tomat
Kiwano
Djungelgurka
Physalis pruinoas (valde denna istället för physalis peruviana pga kortare utvecklingstid, hoppas den också är god. Finns det någon som har erfarenhet av de båda arterna? (Gyllenbär Kapkrusbär))
Tomatillo
Gurka
Störbönor

Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Roliga växter?
« Svar #10 skrivet: 02 mar-15 kl 19:31 »
Vitlök,är kanske inte så exotiskt,men ändå.Kanske funkar menar jag.Om man gillar vitlök, annars pepparrot kanske. :)

hjärtstilla

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Roliga växter?
« Svar #11 skrivet: 03 mar-15 kl 20:34 »
skicka efter jordnötsutsäde från Annapolis seeds på nova scotia, dom säljer endast ekologiskt utsäde av fröer dom har i odling, jag kan snoka reda på deras webbadress...
mvh Hjärtstilla
ps. hjärstilla är en gammal medicinalväxt som botade hjärtsvaga och oroliga människor bra, vi hade den vildväxande på den gård jag hade i många år men inte nu längre.ds.

hjärtstilla

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Roliga växter?
« Svar #12 skrivet: 03 mar-15 kl 20:40 »
här har du adressen till Annapolis seeds: www.annapolisseeds.com
mvh
Hjärtstilla

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #13 skrivet: 04 mar-15 kl 00:36 »
Vitlök,är kanske inte så exotiskt,men ändå.Kanske funkar menar jag.Om man gillar vitlök, annars pepparrot kanske. :)

Jag gillar vitlök, men går inte det att odla på friland? Är blasten god?
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

 

Grönsaksemma

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
    • Växthusbutiken
SV: Roliga växter?
« Svar #14 skrivet: 04 mar-15 kl 00:43 »
skicka efter jordnötsutsäde från Annapolis seeds på nova scotia, dom säljer endast ekologiskt utsäde av fröer dom har i odling, jag kan snoka reda på deras webbadress...
mvh Hjärtstilla
ps. hjärstilla är en gammal medicinalväxt som botade hjärtsvaga och oroliga människor bra, vi hade den vildväxande på den gård jag hade i många år men inte nu längre.ds.

Jordnötter har jag inte ens tänkt på, funkar det i sverige och norra sverige? De behöver inte längre sesong och mer värme? Tror du det går att odla under fiberduk? Vi kan nämligen inte odla rotsaker i växthuset.

Gamla läkeväxter är kul, lite trist hur deras användning och effekter faller i glömska till förmån för piller.
Jag odlar i hydro i mitt växthus, har ett jordgubbsland med fem olika sorters jordgubbar, ett grönsaksland på 60kvm (hittills), potatisland och en matkällare med alldeles för mycket hembryggt öl, vin och cider.

Tunnelväxthus - www.vaxthusbutiken.se

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Roliga växter?
« Svar #15 skrivet: 04 mar-15 kl 08:23 »
Jag gillar vitlök, men går inte det att odla på friland? Är blasten god?
Vitlöksblast är jättegott. Man kan ha en kruka med vitlök i fönstret och klippa blast som pålägg.....milt och fräscht.
Det enda är att den inte orkar bilda lökar men man kan ju ha några för blast och andra för löken.... :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 8 användare (1 dolda)
Sundance, JuliaMF, alternaiv, Anders Flix, lillaliam, reimersro, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser