Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva ner mat i skogen  (läst 10530 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #20 skrivet: 13 aug-17 kl 22:35 »
Än idag händer det ju att man hittar vikinga- och medeltida nedgrävda "pensionsförsäkringar" i form av ämnesjärn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #21 skrivet: 13 aug-17 kl 23:17 »
När du kommer på det om trettio år och gräver upp den kan du sälja den dyrt

Ja, eller helt enkelt avnjuta den och skåla för att hjärnan inte lagt av ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #22 skrivet: 13 aug-17 kl 23:28 »
Det är betydligt klokare att lära sig att leva av vad landet ger istället för att låsa sig vid nedgrävda cacher.
Eventuellt kan fröer och sådant vara klokt att bygga upp ett förråd av då dessa går att omsätta till ätbart vad det lider.

Men, rent teoretiskt så behöver man bygga upp ett förråd på mat som räcker minst två år eventuellt uppåt tre år.  Detta för att gardera sig för missväxt eller andra svårigheter att komma igång med självförsörjning snabbt efter en krissituation.
Detta förrådet måste du givetvis rotera för att hålla hållbarheten på topp.
Lämligt är att lagra säd, grönsaker i olika slags inläggningar, samtidigt som man kommer igång med att odla vilket ger en bra kunskapsgrund att stå på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #23 skrivet: 14 aug-17 kl 00:33 »
Dy kan ju alltid gräva ned en frysbox om du inte har jordkällare .  https://www.pinterest.se/pin/387802217884381996/

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #24 skrivet: 02 sep-17 kl 09:17 »
Kan nog bli jobbigt om man står där i skogen, frusen, trött och utsvulten mitt i vintern.
Å ska hacka sig ner till maten genom 1-2m tjäle..
Känns väldigt opraktiskt.
Bättre då att ta en skruttig byggnad, vadsomhelst med tak.
Hacka hål i golvet och gräv där, är det snustorr sand el grus så kan man gräva även på vintern.
Laga golvet efteråt, ett lager cement utan armering är lätt att ta sönder vid behov.

Ris, nån krydda, kanske buljongtärningar för att lyxa till det å multivitaminer så redar man sig några månader.
Jägarkök och bränsle.


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #25 skrivet: 19 sep-17 kl 20:11 »
Fast allra bäst är det om man i samarbete med andra människor på landet kan bygga upp en mångsidig försörjningsbas med egen småskalig produktion som kan utvidgas om det går åt helvete. Sedan kan man byta varor och tjänster med varandra och på kort tid har man skapat ett självbärgande samhälle där man kan börja ta in och skola om folk från konsumtionssamhället och sätta dem i arbete.

Jag tror nämligen inte att krisen kommer över en natt........ snarare kommer den som en följd av allt svårare år.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #26 skrivet: 19 sep-17 kl 20:59 »
Det kan nog hända både på det ena sättet och det andra.  Det minisamhälle du skisserar är ungefär vad jag har drömt om i tre decennier.  Inte lita på att samhället ska ta hand om mig ifall jag blir gammal nog för att behöva hjälp, utan hoppas på folk jag redan känner, som jag tidigare har gjort tjänster, så att de av egen fri vilja hjälper mig om jag behöver.

  Kul att någon annan också tänker så.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #27 skrivet: 19 sep-17 kl 22:43 »
Tänker att en IBC tank på tjälfritt djup hålls torr och frost fri om man sen lägger ett isolerande lager jord och mossa över.
Konserver är bra, salt och andra torrvaror bör nog vakum förpackas  och läggas i täta behållare.
Frön håller länge om dom är vakumförpackade, vilket kan vara bra att ha om det är en lång kris.
Torra bönor (och andra frön) kan ju både vara mat och kan avändas till sådd vid behov.
Groddar är snabbt sätt att få vitaminer.

Ja .. det finns många saker som jag hade lagt i en sådan tank om jag haft den ambitionen.
Jag har ju alltid ett förråd av mat, just nu är det bär och svamp tider så torka och konservera saker är ju del i den kommande  behovs planen.

De bästa är nog att lära sig ta hand om det som finns i omgivningarna.

Ja det var lite lösa tankar... nu ska jag koka 10 liter lingon...  :) ... nähuppp det får attl bli i morrn, fasen vd klockan går.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #28 skrivet: 20 sep-17 kl 19:09 »
Det finns en svag punkt med självhushåll och odling ( som vi ägnat oss åt i många år)
Ett senario är radioaktivt nedfall, tex Tjernobyl.Över en natt skulle allt man odlat eller planerat att odla/föda upp bli värdelöst..
Så klokt att inte lägga alla ägg i samma korg!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #29 skrivet: 20 sep-17 kl 21:21 »
Alltså bäst att bygga växthus... Fungerar ju hyfsat om det blir vulkanutbrott också.

vedebacken

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #30 skrivet: 25 dec-17 kl 19:07 »
Det finns vattentäta aluminum påsar sådana som vandringsmat kommer i. Dessa går att köpa på tex tradera för nästan ingenting. Jag förvarar torkade grönsaker i dessa och det håller en evighet. Borde fungera med ris,pasta bönor mm. Påsarna släpper inte in något ljus heller. I nödsituationer kan man även använda påsen som en reflex till tex helikoptrar mm.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #31 skrivet: 07 okt-18 kl 11:38 »
Läste på en amerikansk preppingsida att man kan göra något sorts indian-mojs genom att torka kött och tillsätta djurfett/ister. Ska hålla i en evighet.


Du tänker på pemmikan?!
http://www.pemmikan.se/about/

piggetröska

  • Gäst
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #32 skrivet: 08 okt-18 kl 21:59 »
Det finns en svag punkt med självhushåll och odling ( som vi ägnat oss åt i många år)
Ett senario är radioaktivt nedfall, tex Tjernobyl.Över en natt skulle allt man odlat eller planerat att odla/föda upp bli värdelöst..
Så klokt att inte lägga alla ägg i samma korg!
Bra / viktigt att detta scenario uppmärksammades!

Jag bodde i Gävle 1986 när Tjernobyl small.

Det var kaotiskt.

Mjöldrickande barn kan bli mycket utsatta.

Mycket av den radioaktivitet som ramlade ned längs Norrlandskusten var cesium 137, vilken är en något 'snällare' isotop än t e x strontium 90.

En hemmansägare i området hyvlade av toppjorden runt boningshuset. Men det var för att få ned strålningen för sina barn. Inte för ev grönsaksodlingar, men dessa borde också ha tjänat på det strålningsmässigt.

Jag vet inte idag hur jag idag skulle ha agerat med grönsaksland och vetskapen om att ett radioaktivt moln närmade sig. För att inte tala om ifall sådana moln passerar under en längre tid.
Ifall radioaktiviteten skulle komma ifrån en kärnvapen explosion i vårt eget land så skulle situationen vara värre och likna det radioaktiva tillstånd som fortsätter vara kring Tjernoby. I det här resonemanget utgår jag ifrån att det INTE inträffar en skenande härdsmälta i ett svenskt kärnkraft verk som det gjorde i Tjernobyl.

Piggetröskan




torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gräva ner mat i skogen
« Svar #33 skrivet: 08 okt-18 kl 23:03 »
Om man ska fundera närmare över hur ens odlingar drabbas av ett radioaktivt nedfall så spelar det nog stor roll vilken tid på året nedfallet inträffar.  Om nedfallet kommer när grönsakerna är i stort klara att skördas, så kan man räkna med att de inte hinner ta upp särskilt mycket radioaktiva isotoper, det mesta ligger ytligt och kan avlägsnas genom grundlig sköljning i icke kontaminerat vatten. Rotfrukter påverkas inte alls.  Skulle däremot nedfallet komma på vår/försommar just efter sådd, så finns det nog risk att man måste kassera hela det årets skörd. Dock kan jag tänka mig att det är stor skillnad på hur mycket olika slags växter tar upp, och det har säkert också betydelse hur jordmånen är.

Det skulle kunna vara intressant att se närmare på hur nedfallet efter Fukushima har hanterats i Japan. De reaktorer som havererade där var ju mer lika de svenska till sin konstruktion än vad Tjernobylreaktorn var.

Man kan nog också få erfarenheter från England, de tidiga brittiska gaskylda reaktorerna saknade ju inte bara reaktorinneslutning utan de var också nästan helt utan strålningsskydd, de spred en hel del gammastrålning omkring sig så det var ohälsosamt att vara nära reaktorbyggnaderna i vissa riktningar. Driftpersonalen talade om gammastrålningen som "shine". Det skedde också en hel del missöden och utsläpp av radioaktiva partiklar och gaser i kärnkraftens barndom i England, och följderna av de utsläppen har lokalbefolkningen fått så lov att leva med i många år vid det här laget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser