Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 71282 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #160 skrivet: 21 jul-12 kl 22:57 »
Nix, jag tror inte detta är en s.k. barred men den bruna tonen är lite speciell och mysko.

Tänk nu på att vi sabbar en tråd som var avsedd för variationer och exempel på färgvariationer och inte en massa svammel om vad det är eller inte. Fast nu är det redan försent...  (:)
ska prova fota hennes bruna vingar imorgon.
men hur har då minst 1 unge blivit blue barred om ingen av föräldrarna har genen? ;)

Nä, vi sabbar ju inte tråden. Vi pratar ju fortfarande om färgvariationer. Vad det kan vara för färgvariation ;)
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 23:01 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #161 skrivet: 21 jul-12 kl 23:08 »
ska prova fota hennes bruna vingar imorgon.
men hur har då minst 1 unge blivit blue barred om ingen av föräldrarna har genen? ;)

Nä, vi sabbar ju inte tråden. Vi pratar ju fortfarande om färgvariationer. Vad det kan vara för färgvariation ;)

Har en älling blivit barred från henne bär hon garanterat anlaget för "barred" då detta måste finnas hos båda föräldrarna. Sen om hon "är" barred eller inte är en helt annan fråga.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #162 skrivet: 22 jul-12 kl 11:44 »
Nya bilder på vingarna, ryggen och magen.


Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #163 skrivet: 22 jul-12 kl 19:43 »
Sista bilden påvisar viss möjlighet att hon faktiskt är barred.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #164 skrivet: 24 sep-12 kl 15:16 »
Vad tror ni blir av dessa? Jag har ny drake som tydligen tar fram nya färgen hos mina tjejers avkommor..

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #165 skrivet: 26 sep-12 kl 21:46 »
Vad tror ni blir av dessa? Jag har ny drake som tydligen tar fram nya färgen hos mina tjejers avkommor..

Hej! Jag är helt säker på att två av ällingarna på bild är genetiskt "barred". Detta innebär att draken och hona/honor som ger detta resultat också bär på genen. Sen har du även blå ällingar så antingen är din drake blå eller silver för annars blir det inte så om de inte är s.k. fumo eller tortora vilket då är mindre sannolikt då sistnämnda genetiska variant är extremt sällsynt i hela världen.

Hör gärna av dig via PM om du vill ha fördjupad information om genen barred och hur den fungerar i den globala populationen av domesticerade myskankor. Jättefina och kul att få se dem på bild!  :)
« Senast ändrad: 26 sep-12 kl 21:57 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #166 skrivet: 26 sep-12 kl 23:02 »
Kul!
Det finns två honor som kan vara delaktiga i äggläggandet, den svarta på bilden och den grå som kommer här. Draken är mycket svart..
Fortsätt förklara och rekommendera vad jag ska behålla och vad jag ska sälja till färg-glad ankälskare!

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #167 skrivet: 26 sep-12 kl 23:45 »
Svarat via PM
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser