Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor på vintern  (läst 12177 gånger)

Ella

  • Inlägg: 18
  • Budapest
Ankor på vintern
« skrivet: 01 sep-04 kl 16:06 »
Hej, jag har nyligen flyttat till Ungern, vi bor ute på landet och har 4 ankor.

Ankorna går ute hela dagarna och går in till sitt när det börjar mörkna.
Trots den lilla vistelsen dom tillbringar inne så blir det jättegrisigt. Hur ska det då bli under vintern?!!
Vilket golvströ rekomenderas att använda när det kanske är lite kyligt på golvet och när ankorna garranterat kommer att skvätta ut mat o vatten överallt?

Nu har dom en nedgrävd 250 l balja som dom glatt badar i, hur mycket vatten behöver dom ha tillgång till på vintern för att dom ska vara nöjda?

Blir jätteglad om nån kan ge mig lite tips eller råd    :)


Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Ankor på vintern
« Svar #1 skrivet: 02 sep-04 kl 12:07 »
Hej!
Ankor är trevliga varelser, särskilt Myskankorna, som jag har, tycker jag. De "vanliga" ankorna slaskar ner, än mer än vad Myskisar gör.
Så på vintern är det bra, om de har de så pass stort att nån del av utrymmet får vara stänk och slaskhörnan! I den hörnan har man vatten och mat, och i hörnan så långt ifrån den som möjligt, försöker man ha en torr hörna, där de kan gå och sova torrskodda.

Jag tycker att det funkar bäst med en sk permanent bädd i den torra/halvtorra delen, dvs. man tar ev ut det översta blöta, och fyller på med torrt ovanpå hela tiden.
Den blöta delen kan man ha helt utan strö, eller med, smaksak!

Mina Myskisar tycker dessutom om att ha en liten låda/rede ell liknande att hoppa upp och sova på. I naturen är de ju delvis trädlevande, de ruvar etc i träd, men vanliga ankor tror jag inte uppskattar hoppa-upp-på-lådor.

Strö är smaksak, jag tycker halm är bra.

Lycka till!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ankor på vintern
« Svar #2 skrivet: 05 sep-04 kl 16:19 »
Ankor SKA ha tillgång till bad, sommar som vinter!! För att inte enbart nämna deras trivsel som ett argument så är de beroende av vatten för att kunna hålla sin fjäderdräkt i trim. Kan man ordna bad en gång i veckan under vintern så räcker det för att de ska kunna hålla ordning på sin dräkt.

Självklart måste hänsyn tas till klimatiska faktorer. Jag vet inte hur kalla vintrar Ungern bjuder på, men där jag bor pendlar strecket på termometern kring -30 grader flera veckor i följd. Jag har löst problemet genom att passa på att ordna ett bad så fort temperaturen tillåter. Det blir faktiskt enstaka strödagar här och var även mitt i smällkalla vintern. Badet ordnar jag i en balja utomhus, och lägger ordentligt med halm runt baljan och på en plats där de kan stå och putsa sig efter badet.

Baljan behöver inte vara så stor, det viktigaste är att den rymmer hela ankan så hon kan plaska lite.

Jag använder kutterspån som strö till ankorna. Plus halm på deras liggplats som jag byter ut ganska ofta eller fyller på nytt.


Ella

  • Inlägg: 18
  • Budapest
Re:Ankor på vintern
« Svar #3 skrivet: 06 sep-04 kl 15:35 »
Tack för tips och råd!!!
Vintern här är ganska mild, sommaren är en månad längre och vintern en månad kortare  ;D.
Det är sällan temp. går över -5 och kommer det snö så töar den snabbt bort.
Ankorna hälsar på mig i köket dagligen för att tigga sig till melon och annat godis, så blir det för kallt eller blåsigt i vinter så kan dom bada balja där.

En sista fråga bara,
När jag köpte min Ankor bad jag om honor men det visade sig senare att vi fick 2 hanar och 2 honor.
Kommer killarna att bråka, kan vi ha kvar båda två??
Dom har varit snälla mot varandra hittills men är bara 4 månader gamla.

 Mvh Ella

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ankor på vintern
« Svar #4 skrivet: 15 sep-04 kl 09:10 »
Med så milda vintrar bör ankorna kunna få tillträde till utevistelse året runt!  :D Men nu utgår jag förståss från mina lantrasankor, och vilka temperaturer de går ut i. Kanske är andra ankor känsligare mot väder, vind och kyla? Mina ankor går i alla fall ut i temperaturer ner till -15 grader, men det är under förutsättning att de har halm att ligga på. Blötsnö och tösnö bekymrar dem inte ett dugg, men kallsnö går de ogärna i. Då lägger de sig bara ner och drar in fötterna i fjäderdräkten. Simmar i älven gör de så länge de kan, alltså ända tills isen lagt sig. Att det bildas is runt om dem, och lufttemperaturen är -10 grader gör dem inget.

Du får helt enkelt låta dina ankor avgöra själv när de vill vara ute och inte.

Jag har haft två hanar till tre honor och det har gått jättebra. Hanarna har aldrig visat några som helst tendenser till bråk sinsemellan, snarare så har de uppskattat varandras sällskap när alla honor legat på ägg och de därmed sluppit bli ensamma. Däremot kan hanar under parningsssäong gå ganska hårt åt honorna om de är för många i antal. Om du vill behålla båda hanarna så kan du ju hålla dem i två grupper under parningssäsong, så honorna skonas. Men det är individuellt också. Dina hanar kanske visar sig vara riktiga ”gentlemän”.  ;D

Själv så tycker jag det bästa är om man kan ha två hanar. Dels för den genetiska bredden, men framförallt för att minska risken att stå helt utan hane om något rovdjur är i farten. Hur du ska göra måste din flock avgöra och dina möjligheter att separera dem om det visar sig att det blir tufft för dina två honor med två uppvaktande hanar.


Ella

  • Inlägg: 18
  • Budapest
Re:Ankor på vintern
« Svar #5 skrivet: 16 sep-04 kl 17:03 »
Hej och tack för svar igen!
Skönt att höra!
När jag byter vattnet i poolen blir ankorna jätteuppspelta och glada, och alltid just då är ena hanen på honan, drar och biter henne i nacken i vattnet. Är det lite parningsfasoner?
Hon säger inte ifrån och han gör henne inte illa.

Försöker bifoga en gammal bild, dom är större nu :)

Ella

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ankor på vintern
« Svar #6 skrivet: 02 okt-04 kl 09:17 »
Ankor är helt enkelt helmysiga djur!  :)

Ja, det låter som att din hane har börjat med parningsfasoner.  ;D

Honorna brukar också uppvakta hanarna som bara den på höstkanten, med ett speciellt kvackande och vridande och nickande på huvudet.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare (1 dolda)
PLund, lillatorpet, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser