Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många motgångar under ruving  (läst 763 gånger)

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
Många motgångar under ruving
« skrivet: 22 sep-16 kl 13:05 »
Hej! Idag är dag 13 av ruvningen och inget verkar gå särskilt bra.. Dag två hade ett ägg gått sönder, allt strö byttes och de kvarvarande 8 äggen lades tillbaka. Dag 8 försökte jag genomlysa äggen, ett gick då sönder när jag försökte skrapa bort en liten bit av torkad gula som måste varit där sen dag två. Detta ägg var helt gult inuti, inte normal gula gult utan ljust mjölkigt gult. Googlade mycket och kom då fram att detta ägg nog har ruttnat. Vid genomlysningen var det svårt att se något men det sågs tydliga spindlar i två utav kvarvarande 7 ägg.

Idag dag 13 hade alla ägg kastat ut ur redet av en av de andra hönorna när ruvhönan Ginny var ute på sitt dagliga sandbad. När jag kom ut vid lunch låg hon bara på det gröna ägg hennes flockmedlem lämnat kvar. Jag samlade ihop äggen från golvet som måste legat där i ca en timma och la tillbaka alla utom ett under henne då detta hade fått ett litet hål. Ledsen gick jag in och kläckte ägget bara för att märka att även detta äggs innehåll var mjölkigt och ljusgult.

Ginny ligger nu på 6 ägg. Jag tänker att jag får försöka genomlysa ikväll och se om jag kan se några små liv.

Vad ska jag göra? Tror ni alla är ruttna? Ska jag bara låta henne ligga på de kvarstående 6 och se vad som händer?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Många motgångar under ruving
« Svar #1 skrivet: 22 sep-16 kl 13:15 »
Jag brukar göra o röra så lite som möjligt.

Bara märka dom ägg som ska ruvas och ta bort eventuella nya som kommit under dagen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Många motgångar under ruving
« Svar #2 skrivet: 22 sep-16 kl 16:29 »
Röra så lite som möjligt försöker själv hålla mig till max 2 gånger per ruvning som jag är där och grejar med äggen.

Just nu är det också så sent på säsongen så de hönor som ruvar nu stöter på aktivt motstånd från mig som försöker avstyra dom från sina dumheter :P

Men låt henne vara och så blir det som det blir.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser