Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna som knappast äter/dricker  (läst 4204 gånger)

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Ruvande höna som knappast äter/dricker
« skrivet: 19 aug-16 kl 09:51 »
Vi har en ruvande höna som jag är lite orolig för... Och ja, jag är nog lite löjlig med dem, erkänner det...
Hon är undanstängd I en del av hönshuset och har tillgång till sand/jord att bada I samt mat o vatten som byts varje dag (både lite matrester, grönt och säd).
Jag erbjuder henne att gå ut varje morgon men det var bara första veckan av ruvningen som hon gick ut kanske varannan dag. Då styrde hon upp de andra, åt, drack o var tillbaka på sina ägg på 10 min. Den senaste veckan verkar hon dock knappast äta/dricka någonting. Hennes kam hänger och är lite blek (kan vätskebrist visa sig så?) och hon vaktar sina ägg hårt. Igår lyckades jag få I henne lite fuktiga klöverblommor med hjälp av en stekpincett (hon hackas rejält därav hjälpmedlet)...
Jag har aldrig hört om en höna som svälter ihjäl under ruvning men å andra sidan vill jag att hon ska vara fit for fight den dag kycklingarna kommer o att hon  ska må bra under tiden... Vad kan jag göra för att hjälpa henne?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 09:55 »
Se till att hon har tillgång till mat och vatten.
Du han även ge henne godsaker som pasta, potatis ärtor och morötter på en talrik som hon kan nå utan att stiga upp.
Gärna sådant som innehåller mycket vätska så får hon i sig det oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #2 skrivet: 19 aug-16 kl 10:19 »
Oavsett om hon äter eller inte så måste du kolla henne och hennes rede för ohyra. Kan lätt bli massor under en ruvande höna, så hon blir kraftigt försvagad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #3 skrivet: 19 aug-16 kl 17:30 »
Kolla ohyra och sen ska du sluta störa henne. Hon äter nog o dricker så hon klarar sig. Verkar ha det jättebra tycker jag.
//Luff

Gilbert

  • Gäst
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #4 skrivet: 19 aug-16 kl 17:45 »
Ja, det verkar mera normalt, finns det inte ohyra på andra höns eller reden finns det heller inget på den ruvande hönan.

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #5 skrivet: 22 aug-16 kl 20:08 »
Tack för alla kloka svar o tankar. Har kollat upp så det inte finns ohyra, och höna inkl rede och ägg ser bra ut. Och ni har rätt i att hon nog äter o dricker så hon klarar sig... Dessutom får hon lite rivet äpple 1 gång per dag på ett fat där hon ligger, och det mumsar hon i sig. Bara några dagar kvar nu, får se om det blir några små utav hennes ansträngningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ruvande höna som knappast äter/dricker
« Svar #6 skrivet: 22 aug-16 kl 21:09 »
Tack för alla kloka svar o tankar. Har kollat upp så det inte finns ohyra, och höna inkl rede och ägg ser bra ut. Och ni har rätt i att hon nog äter o dricker så hon klarar sig... Dessutom får hon lite rivet äpple 1 gång per dag på ett fat där hon ligger, och det mumsar hon i sig. Bara några dagar kvar nu, får se om det blir några små utav hennes ansträngningar.


 :)
Vad bra,

Att ge en specifik mängd och se om den försvinner är helt perfekt.  Höns är lite svåra att fråga och få andra svar än kacklande, eller kluckande i ruvhönans fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 4 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser