Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Några liefrågor.  (läst 4653 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Några liefrågor.
« Svar #20 skrivet: 26 jul-17 kl 09:58 »
Robertson är en bild på ett sånt där litet fyrkantbits.

Swedolbilden visar en övergång för att kunna använda hylsor med fyrkantfäste ihop med skruvdragare. Det finns sådana för 1/4", 3/8" och 1/2". Ofta säljs de i en sats med alla tre.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Några liefrågor.
« Svar #21 skrivet: 30 jul-17 kl 18:00 »
Min lie en "modern" med stålorv  har ett fäste för en fyrkantig skruv innermått för mejseln/spiken är ca 7  mm.  Mejseln skruven har naturligtvis kommit bort.  Behöver jag köpa en helt ny fästanordning eller har ni andra tips?  Jag vill minnas att jag fick lien i 40-50 års present av min brorsa och son.  Jag antar att de själva ville ha ytterligare en lie.  En riktigt bra present till mig också. 

Jag har ett lieblad kort specialbeställt.  Någon förståsigpåare kallade bladet för "röjlie".  Jag är nöjd med det kortare bladet, som dessutom gör att jag uppfostras i att slå gräset bättre och bättre.

Ge bort en lie i present vettja - de behövs både på möjliga som omöjliga ställen !!!

Idag kom jag över två liar med stålorv. Den ena, märkt Falu Redskap, har två skruvar med fyrkanthål på fästet. När jag mätte på dem så visade det sig att hålen inte är kvadratiska utan lite lätt rektangulära. Ungefär 6,0 respektive 6,3 mm, båda skruvarna är lika. Hålen är raka på djupet, alltså inte koniska som de kanadensiska Robertson-bitsen är.

Jag skulle tro att enklaste sättet att ordna ett lämpligt verktyg är att ta en billig förlängare eller liknande till en 1/4" hylsnyckelsats och slipa ner fyrkanttappen någon tiondels mm på två motsatta sidor så den går att få ner i skruven. Man kan naturligtvis också tänka sig att slipa ner en lite större insexnyckel men det blir mer material som ska slipas bort då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser