Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka  (läst 11153 gånger)

Snownobs

  • Inlägg: 24
    • Norrbotten
Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« skrivet: 05 sep-10 kl 22:20 »
Ja, som frågan lyder, kan man det? Jag har tre får och en hyffsad stor lösdriftbox till dom (vindtät) som jag kan skotta ut förhand.
Just nu går de på spån o halm, men kan jag 1 g/vecka skotta ur allt och lägga dit nytt och rent. Fåren stänger jag ute under tiden som jag skottar.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 23:07 »
varför vill du skotta ut 1 gg/vecka? Men givetvis går det, om det är så du vill ha det. Man ska ju inte röra i bädden och mocka ut kontinuerligt men att byta ut allt blir ju en annan grej, men vad onödigt, kan jag tycka...

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 23:11 »
Extra jobb och dessutom blir ju ströbädden så skön för fåren genom att den blir varm. Men det kanske är varmt på golvet i eran box ändå.
Åsenfår, hundar och katter

Snownobs

  • Inlägg: 24
    • Norrbotten
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #3 skrivet: 05 sep-10 kl 23:27 »
Anledningen är att det känns som om det blir renare o trevligare för fåren. Även att man slipper skotta jättemkt till våren.
Tänkte då att man hållet det rent varje vecka. Vi har trägolv där fåren står.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #4 skrivet: 05 sep-10 kl 23:51 »
Men du är inget får...  ;D

Även om du tycker att det borde bli renare och trevligare för fåren så kanske inte de tycker det? Jag är nog böjd att hålla med om att det låter som helt onödigt jobb.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 00:57 »
Dum fråga? kan man inte göra som till hönsen?

Lägga in 10 - 15 cm tjockt lager med sand. (Bytes en gång om året)
Bara att kratta ihop och kasta ut bajsingarna.
Men de kissar kanske för mycket för att det ska funka?

Å sen kan de ha en avdelning med halm&strö där de sover.
Eller mögar de sig överallt?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 07:40 »
Jag skottar också ur flera gånger på en säsong. Det blir så hårt packat...föredrar att göra ett lätt jobb ofta än ett jättejobba 1-2 gånger om året.

Men då är jag också van sen födseln att skotta minst 10 häsboxar varje morgon..o nu har jag inte några boxar alls  ;D så jag måste nog fylla det tomrummet med nåntng  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 08:08 »
Dum fråga? kan man inte göra som till hönsen?

Lägga in 10 - 15 cm tjockt lager med sand. (Bytes en gång om året)
Bara att kratta ihop och kasta ut bajsingarna.
Men de kissar kanske för mycket för att det ska funka?

Å sen kan de ha en avdelning med halm&strö där de sover.
Eller mögar de sig överallt?

Bra förslag, men skulle nog inte funka... får kissar jämt och ständigt!! sen uträttar de sina behov precis överallt, gärna i maten om de får tillfälle...  ;D

Sen Snownobs får du ju sämre dynga om du skottar ut ofta (men eftersom du bara har några få kanske inte bra dynga står högst upp på önskelistan), det kommer att gå åt mer ströj oxå. Får man bädden att brinna underifrån så är det ingen konst att hålla det torrt på ovansidan, bara att fylla på med nytt när det behövs. Det blir ett gympass när hela bädden ska ut, jag föredrar att göra så, men man gör som man vill...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 14:13 »
Det finns nog inte en fårklippare som är beredd att klippa fåren om de har stått på sand...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 16:43 »
Verkar lite onödigt jobb, på tre får blir det ju inte så stor bädd att gödsla ut efter ett år. Du får ju fint gödsel av bädden också att använda till trägårn eller åkern, brunnet och klart. Men det är klart att det går, fast du förbrukar nog mycket mer halm än om du sparar bädden. Lycka till!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 18:47 »
Det finns nog inte en fårklippare som är beredd att klippa fåren om de har stått på sand...

Aj då! Skären gillar nog inte sanden.  :-[

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #11 skrivet: 06 sep-10 kl 19:52 »
Jag har fått lära mig att fåren kan dö(av någon bakterie) om man gödslar ut och sätter dit fåren igen.
Har jag fel eller?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #12 skrivet: 06 sep-10 kl 20:00 »
Första året vi hade får (åtta stycken) så mockade vi 2-3 gånger i veckan. Det var mycket jobb, betydligt mer slit än att mocka ur ströbädden en gång om året.

Så numera är det ströbädd som gäller och jag tycker faktiskt att det känns renare. Enda nackdelen är att det blir väl lågt i tak vid säsongens slut... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #13 skrivet: 06 sep-10 kl 20:08 »
Jag har fått lära mig att fåren kan dö(av någon bakterie) om man gödslar ut och sätter dit fåren igen.
Har jag fel eller?

Nej, man ska inte vara och peta i bädden för då kan som sagt farliga bakterier komma fram. Men mockar man ut allt och byter ut bör det vara lugnt, annat om man bara mockar ut lite emellanåt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #14 skrivet: 06 sep-10 kl 21:43 »
När man skall mocka ut ströbädden efter 1 år kan man hyra en liten Bobcat minigrävare och göra jobbet med den. "Enda" kravet är att man kommer in i stallet med den och att det är tillräckligt högt i tak. En bra ströbädd är torr och fin om man bara halmar ytan regelbundet. Tycker jag inte känns ohygieniskt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #15 skrivet: 07 sep-10 kl 10:01 »
Nej, man ska inte vara och peta i bädden för då kan som sagt farliga bakterier komma fram. Men mockar man ut allt och byter ut bör det vara lugnt, annat om man bara mockar ut lite emellanåt.
Ja GASBRANDSBAKTERIER kan vara farliga särskilt för lamm! Jag har blivit varnad många gånger under alla år som jag har haft får att inte riva upp ströbädden under säsongen.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #16 skrivet: 07 sep-10 kl 10:23 »
Ja GASBRANDSBAKTERIER kan vara farliga särskilt för lamm! Jag har blivit varnad många gånger under alla år som jag har haft får att inte riva upp ströbädden under säsongen.

Men det är väl skillnad om du har en ströbädd som brinner eller en bädd som mockas ut en gång i veckan?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #17 skrivet: 07 sep-10 kl 10:49 »
Ja, om man mockar en gång per vecka borde det inte hinna skapas så mycket farligt i bädden?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #18 skrivet: 07 sep-10 kl 10:55 »
Citera
När man skall mocka ut ströbädden efter 1 år kan man hyra en liten Bobcat minigrävare och göra jobbet med den. "Enda" kravet är att man kommer in i stallet med den och att det är tillräckligt högt i tak. En bra ströbädd är torr och fin om man bara halmar ytan regelbundet. Tycker jag inte känns ohygieniskt.

O VAD kostar det? Garanterta mer än en självhushllare har råd med iallafall  :-X såvida jag inte hittar någon som kan tänka sig att byta tjänsten mot lite mjölk eller nåt..

Har en stengammal bädd att skotta ur i ena ladugården, sen förra ägaren.... Men har inte ens råd att kolla vad det kostar känns det som..

Jag mockar och sopar o halmar nytt, upplever inga problem med det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

todde

  • Inlägg: 63
SV: Skotta ur hela fårboxen 1 g/vecka
« Svar #19 skrivet: 07 sep-10 kl 16:45 »
Vanligtvis rensar man bara ut en gång per år. När det är dags att släppa dem på bete i Maj. Undantaget är när vattnet har läckt. Då får man gödsla ut tidigare. Annars är det så att fåren behöver värmen och underlaget som en djupströbädd ger.

Alternativet är att man använder så mycket strö att du får samma effekt. Men det fungerar bara om man har så gott ställt ekonomiskt eller så mycket halm själv så att man inte behöver se på den ekonomiska sidan. Halmförbrukningen blir mycket högre om du ska gödsla ut hela tiden.

Arbetsmässigt så lönar det sig inte heller att hålla på varje vecka.

Sedan har vi den aspekten att foderåtgången minskar om du låter bli att gödsla ut helt hela tiden. Då måste de inte äta lika mycket för att hålla värmen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser