Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargen sprang just förbi....  (läst 2622 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Vargen sprang just förbi....
« skrivet: 07 jun-14 kl 23:33 »
Släppte ut hundarna på tomten och skulle bara kolla fåren i deras nya hage, precis då kommer vargen springande ut över vägen från den lilla skogsdungen på andra sidan vägen.

Adrenalinpåslag direkt, självklart. Den sprang längs med fårhagen i 20-30 meter kanske, medans jag står och skriker på den för att den ska fortsätta springa vilket den gör. Fåren blev rädda när ena schäfern kom fram till hagen och sprang mot sitt uthus men stannade när jag ropade på dem och sa att det bara var vi. Det var då jag såg att vargen kom, så jag vet inte om de redan visste om vargen eller om de bara blev överraskade av schäfern. Men fåren såg vargen de också, stod stilla och tittade på den.

Igår blev fåren utslängda från sitt fårhus då deras uthus blev färdig i nya hagen, det höll ju sig ett dygn. Efter att vargen fortsatt vidare över slätterna mot kilsbergen var både jag och fåren rörande överens om att... Fårhuset - inatt!! Med en ny bal halm på bädden och lite hö att tugga på över natten. Ena dörren öppen för luftens skull, men med dubbla galler för.

Jag vet inte om vargen tänkt smaka på fåren eller om den bara hade vägen förbi just då. Är glad över att jag kom ut just då iallafall, nu fick jag äntligen se en vild varg på riktigt. (Djurparksvargarna räknas inte alls) men det är helt klart olustigt att den var precis HÄR! Det är öppna vidder runt om här i flera kilometer åt alla håll så man har ju tänkt lite så att vargar gillar inte öppna platser. Men det är klart, säden står högt nu...

Enligt en inom familjen så lät det "den rekade såklart och nu vet den var det finns mat.. det är så de gör"  tja ja kanske det, men han är ju jägare så...

Fårens hagar består av fårnät och två rader eltråd. Inser ju såklart att det inte är ultimat som skydd mot vargen såvida den inte stoppar in huvudet mellan nätmaskorna och fastnar samtidigt som den får några stötar av 6000 volt - mycket effektivt har det låtit som på hundarna när de råkat ut för den blundern. Är de lika hårda som ena schäfern kommer de ju dock vara tillbaka på samma plats tio minuter senare hur ont det än gjorde.

Så jag funderar nu mest på hur jag kan göra det mer säkert för fåren här. Egentligen vill jag ha dem ute dygnet runt men inser att, säkrast är ju att ha dem inlåsta nattetid. Vilket de troligen kommer få fortsätta bli - måste bara bygga nytt fårhus åt dem att ha på sommaren för vinterhuset MÅSTE få vila - måste mockas ur nu och luftas ur så det är fräscht inför vintern sen.

Hur löser ni det? Ni som bor i vargtäta områden? Det är inte tänkt att ha vargdebatt huruvida vargen ska finnas eller ej här nu. Jag vill bara ha tankar och förslag på hur man kan lösa det på bästa sätt för djurens, betets och ägarnas skull utan att det blir ohållbart.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #1 skrivet: 08 jun-14 kl 00:04 »
Ja, det vet bara du hur mycket du vill satsa och hur mycket du tror på de stängsel som kallas rovdjursavvisande. Här kommer jag att lägga av med fåren när vargen börjar bli vanligare, alternativt vid första angreppet. Hästarna kommer vi inte att lägga av med, men de kommer att gå i hagarna närmast huset och det kommer att bli bättre stängsel än de låga svängdörrevarianterna som rekomenderas. Plus rörelsedetektorer.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 00:12 »
Har märkt att väldigt höga stängsel (nätstängsel) blivit mer och mer populära hos hundägare som har hundar av brukhundsraser. De är väl en 180 cm höga tror jag nätmaskorna 10x10 cm något..

Har funderat lite på varför detta stängsel inte blivit rekommenderat av LST som rovdjursstängsel och att de ger bidrag till detta? 180 cm stängsel kommer inte många rovdjur över hur som helst.

Har försökt läsa på lite om det här men det enda jag hittar om bidrag till rovdjursavvisande stängsel är femradiga eltrådar eller fårnät med två rader eltrådar. Inget om höga stängsel.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 08:38 »
Har du  kontaktat länsstyrelsen och frågat om du kan få pengar för att sätta upp rovdjursstängsel? De har tydligen avsatt pengar för detta från och med 19 maj, så söker du nu så lär pengarna inte vara slut ännu. Innan du börjar ska du kontakta länsstyrelsen för man får inga bidrag ifall man först satt upp stängsel och sen frågar efter bidrag.

Sen är det väl inte riktigt ok att ta in djuren varje natt året om? Har för mig att jag läst att djuren ska vara ute dygnet runt 2 månader per år där jag bor och längre period söderut. Eller har jag tolkat reglerna fel.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/ersattningforutvaldmiljo/stangselmotrovdjur.4.72e5f95412548d58c2c80005816.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 09:17 »
Om det är rovdjur i närheten och man kan befara angrepp så får man hålla djuren inne. Säkerheten går före friheten.

Ja, ett 180 cm nätstängsel förstärkt med el och en topptråd skulle jag välja som minimum för att sova lugnt. Nu är jag inte mycket för bidrag, men det smartaste är väl att prata med en handläggare och föreslå sin lösning. De borde ju godkänna ett bättre alternativ även om bidraget inte blir högre.

Jag hade en granne vars sibirian husky/schäfer-korsning envisades med att hoppa över hundgårdsstängslet, och vargen är alltid minst ett strå vassare än brukshundarna.


Anledningen till att man valt ett stängsel som inte avviker mycket från ett rejält stängsel för klövdjur är politisk, ett riktigt stängsel skulle vara avskräckande och skrämmande för allmänheten.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #5 skrivet: 08 jun-14 kl 09:52 »
En pengafråga också kanske? Ett 180 cm högt nätstängsel lär bli bra mycket dyrare än ett eltrådsstängsel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #6 skrivet: 08 jun-14 kl 11:28 »
Hej Blå Bergen! Grattis till din upplevelse, att se en vild varg hör inte vardagen till så att säga.

Jag bor i ett revir med 10 vargar (senaste räkningen)
I reviret är vargarna bekväma på vissa grusvägar medans man sällan ser dom på andra. Vargarna har gått på traktorvägen mellan mina hagar men inte varit inne i dom, har både 5-trådigt rovdjursavvisande staket och fårnät + 2 trådar, sistnämnda känns mest säkert.
En ensam varg "rekar" inte...den är alltid på jakt. Kommer den in i hagen är jaktinstinkten "på" så länge bytet springer, det är en av orsakerna till varför dom dödar så många får.

Bra att du har 2 eltrådar över fårnätet, du skulle haft en tråd, helst innanför (så kan ej fåren klia sig på nätet)  eller utanför,  ca 25 cm över marken på distansisolatorer, då klarar du dig fr varg. Fast du har väl redan det?
Fårnät är det säkraste alternativet om inte vargen inte kan lyfta nätet - varg är el-känslig. Nyligen gick en varg in i en hage med 5 trådar i Kristinehamns trakten tror jag, om vargen är mkt hungrig eller sjuk av skabb så reagerar den inte likadant som när den är frisk - den vågar mer då.

Mitt råd; Ta in dom på nätterna tills du ordnat med el-tråd uppe & nertill längs ditt fårnät...bara för att du ska kunna sova. Vargen jagar även dagtid men du är tvungen att släppa ut dom trots oro. Men med fårnät och 2 trådar känner jag mig trygg.  :) Försök att inte bli hysterisk som en jägare eller fårägare  ;) över situationen och börja tänka på att sluta med får ..osv...osv.
Jag förstår att du är orolig men ta det lugnt så att du kan fatta vettiga beslut.
Ring viltskadecenter eller Maria Falkevik på Länsstyrelsen Värmland, eller deras vargspårare som har stor erfarenhet och ställ frågor, dom VET vad dom pratar om. Det hjälper inte att ringa till personer med föga kunskaper om varg...

Mina tackor fick byta hage igår, de går nu på 3-trådar och har ett vindskydd de kan gå in i....de har just varit i välkomsthagen i 3 veckor som har likadant staket. Förts om ytterligare 3 veckor går de in i en hage med fårnät + eltråd. Min bagge + en tacka går bakom 5-trådar hela sommaren. Om jag ska lyssna på "ortsborna" (är inflyttad göteborgska sen -05)  så kommer mina får blir uppätna av varg...oavsett vilket staket de har, jag sover gott om nätterna men visst går min blick till fåren direkt jag vaknar på morgonen.

Ett staket på 180 cm passar till hundar - inte får, tänk på att rådjuren vill skutta igenom dina hagar  :)
« Senast ändrad: 08 jun-14 kl 11:59 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #7 skrivet: 08 jun-14 kl 12:11 »
Jag håller med ovanstående. Jag har inte sett varg här själv, även om jag vet de går förbi ibland. Men jag har fått mina stängsel testade av jakthundar ibland. De är ju ganska mycket mer oförsiktiga än vad vargar är visserligen, men fårnät + 2 trådar över och en i nederkant (utsida om du vill hålla vargen ute och en på insidan om du vill hindra fåren från o fastna i nätet) håller jag mycket högre än de nät som består av 5 trådar med 20 cm mellanrum. Hur väl eltråden fungerar beror ju till stor del på hur väl du kan jorda och om du verkligen sköter röjningen under tråden. Men i kombination med ett fårnät kan du jorda direkt i fårnätet vilket ger bra effekt då en hund/varg som försöker krypa under eller igenom nätet och samtidigt nuddar tråden (och även på fåren). Nätet behöver inte vara orimligt högt. Vargar kan hoppa högt, men gör det ogärna. De vill hålla låg profil, speciellt när de jagar, för de vet inte att fåren inte kan springa iväg när de sett den. 
Är förövrigt rätt avundsjuk över din naturupplevelse :)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #8 skrivet: 08 jun-14 kl 12:21 »
Hej!

Tack för era svar och tankar i denna tråd.

Ska kontakta LST och fråga om bidragen till att förstärka hagen, tror som ni att det inte kommer bli några 180 stängsel. Vill egentligen inte ha det själv skulle förstöra utsikten väldigt mycket då. Haft en schäfer som lätt studsade ut ur hundgården på 2.20, men en hund som sitter innanför hundgården och vill ut gör ju det oavsett om den riskerar bli skadad. Vargen klättrar inte in om den riskerar bli skadad eller kan få svårt att komma ut snabbt - det får man ju ha lite i åtanke att våra hundar är mycket mer "korkade" på det viset.

zeina66

Tack för ditt inlägg. Faktiskt så har jag INTE eltrådarna över stängslet utan på insidan av nätet för att fåren inte ska skrubba sig mot stolparna och rymma. De rymde mycket i höstas så det blev eltråd 25 cm över marken och sen strax nedanför stängselhöjden för att de ska komma åt med nosen och därmed tänka om med att hoppa ut. Sen är det en rep över allt som hindrar dem från att hoppa ut över allt.

Men nu ska det bli eltråd över allt det här också, två rader som du säger. Det är ju inte svårt att fixa - rätt snabbt fixat. Ska kolla med LST om de sponsrar till denna förstärkning i och med att jag nu faktiskt hade en vargobservation precis intill hagen och att det bara för någon vecka sen var vargangrepp några kilometer härifrån. Den hagen hade dock rovdjursstängsel (5 radig) och några dagar innan det togs tre avelsbaggar uppe i kilsbergen - de gick inte i rovdjursstängslad hage. Så det kanske är ett bra läge nu när de har lite tryck på sig att se till att det INTE händer igen så nära på allt.

Det är väl en minst 17-20 vargar runtom här men de har ju hållit sig i skogsområden samt Kilsbergen mest - man har väl invaggat sig i en falsk trygghet i och med det är kilometervis med öppna vidder här och ingen sett varg här innan.

De är redan ute sen kl 8 i morse.  :) Faktiskt inte ett dugg orolig över att de ska bli tagna dagtid, ska till EXTREMT mycket för att vargen ska våga sig hit dagtid. Bor precis intill en vältrafikerad väg så någon skulle se det hela snabbt, folk som åker bilar, cyklar och promenerar hela dagarna där. Grannen har verksamhet med en massa folk där hela dagarna så de ser "baksidan" av hagarna. På nätterna är det däremot lugnt härute förutom någon enstaka bil som far förbi. Det är därför jag inte kan vara säker på att den här vargen var ute efter mina får eller om den bara hade vägen förbi.

Tänkt att de ska få sova ute i natt, har en massa galler över från hundgården som jag tänkt att göra tillfällig "natthage" av så då är det 180 cm höga galler runt uthuset så kan de gå och beta lite på nätterna ändå men vara trygga tills hagen är förstärkt igen. Samt att jägaren i familjen sagt sig ska sitta pass i några kvällar och kolla lite.  :)

Har för övrigt inte sett några rådjur här sen första sommaren jag bodde här. Tror de tyckte hundarna var lite väl irriterade på dem när de smög in nattetid.  ;D

I övrigt så var det en häftig upplevelse, jättefin varg som såg precis ut som en grå schäfer där den galopperade förbi . Varit ute och kollat lite spår idag på förmiddagen och den sprang inte ut i säden som jag trodde utan skuttade tydligen ner i kanten mot fältet bara och hoppade sig fram där på sidan istället för att fortsätta springa på grusvägen. Var som sagt ändå olustigt att det var just HÄR vid fåren, hade den jagat efter vildsvinsflocken hade jag däremot jublat. ;D

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 21:42 »
Om någon är nyfiken.....

Ringde LST idag och rapporterade om vargbesöket i helgens, sa att jag ville ha rovdjurstängsel. LST sände omedelbart hit en expert för att titta på fåren och diskutera varg + stängsel.
Blev förvånad över hur snabba de var faktiskt.

Hagen är bra som den är, behöver bara komplettera med två eltrådar till över nu sen ligger hagen inom LST standard för rovdjursstängsel. Skönt det är med andra ord inte mycket extra jobb.

Vi kom överens om att den hagen fåren gått i under våren får bli deras natthage så länge så nu kommer LST gubben hit i morgon och hjälper till att förstärka den hagen samt fixar hörnen så att det blir korrekt - detta kommer bli gratis då det tydligen i normala fall skulle komma en räkning på att LST hjälpt till att fixa hagen men nu bjuder LST på det eftersom hagen var så pass bra redan och att det var så lite extrajobb. Där kommer fåren få gå i under nätterna och på dagarna gå ut i de andra hagarna sen får vi fixa till resten själva på de andra hagarna så att de blir säkrare nattetid också.

Får väl söka bidrag, men två trådar och isolatorer kanske inte är värda att söka för. Ny elaggrerat måste vi köpa i morgon också då den vi har tydligen pajat. Lär väl vara omöjligt att söka bidrag för den i efterhand? Spara kvitton och skicka in med hänvisning till att man varit tvungen att köpa in på grund av varg? Trådarna kommer väl gå på en 5-600:- isolatorerna 200:- minst..

Fick även veta idag att det skulle vara TVÅ vargar i farten i lördags när jag såg vargen här. Jag såg bara den ena och missade den andra helt men de båda hade blivit sedda några hundra meter från oss här.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #10 skrivet: 09 jun-14 kl 21:59 »
Om någon är nyfiken.....
:) Ja, jag är nyfiken så jag bokmärkte tråden. Har inga vargar här i närheten av fåren men är intresserad av att veta hur det fungerar för er som har får nära reviren. Det var ju super att länsstyrelsen kom snabbt och hjälpte till sådär konkret.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Vargen sprang just förbi....
« Svar #11 skrivet: 10 jun-14 kl 04:48 »
Blå Bergen, härligt att du fått respons direkt och hjälp!
Sök bidrag för att "förstärka" resten av dina hagar så ska du se att det blir beviljat - jag håller tummarna!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, malbo, Jon.b, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser