Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera katalysator på gammal bil?  (läst 13005 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #20 skrivet: 24 apr-10 kl 09:09 »
När det gäller påståendena om att centralinsprutningssystem skulle vara ineffektiva med bränsle, så tycker jag att förbrukningssiffrorna från t ex Opel Kadett E och VW Golf II med sådana system kan få tala för sig själva. En sån där Kadett kördes flera gånger Sundsvall - Varberg på 0,48 l/mil, t ex. Det finns också många exempel på stora och tunga amerikanska vans (Dodge, Chevrolet etc) med V8-motorer, ineffektiva automatlådor och centralinsprutning, som klarar sig runt 1 l/mil vid landsvägskörning.

Möjligen kan de ha en nackdel jämfört med ett "riktigt" multipointsystem (en spridare per cylinder) för bilar som mest går i korta körningar med många kallstarter, eftersom bränsle kondenseras i insugningsröret innan det har hunnit bli varmt, och därför måste varmkörningsanrikningen ligga på längre. Men precis samma problem har man ju även med förgasare.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #21 skrivet: 24 apr-10 kl 10:11 »
Håller med föregående skrivare, centralinspruning ÄR ok!
Är klart underskattat och har oförtjänt dåligt rykte. Finns en enkelhet i det som är bra.
Visst ger det mindre toppeffekt på motorn än multipoint o liknande men so what ??? är ju sega bruksfordon det gäller och inga fattigmans ferraris.
Om centralinsprutad motor är varm så är det ingen skillnad på förbrukningen av bränsle.
 Finns teorier som vissa hävdar på olika forum om att motorn skulle spika lättare med centralinsprut och därigenom vara tvungna att ha lägre (törstigare) kompressionsförhållande, men det har jag då rakt inte märkt på mina egna bilar, och jag låter sällan kompförhållandet vara ifred på annat än dieselbilar >:D

Tror det är bra om den får suga varm luft från grenrör.
'



Men (varmluftsSugningsFördelar) å andra sidan....:
En vän har en golf 2 som jag lånar ibland. Helt standard förutom större däck, 4 kilos lufttryck i däcken och 2tums avgas.
Suger KALL luft från grillen.
När jag några gånger har åkt 40-mila sträckan Varberg-Katrineholm i 90 km/h så tar den exakt 0,55 liter milen.

Och det är inte illa för en 20 år gammal sliten bil där ingen service öht är gjord på flera år. Den golfen är värd kanske en tusenlapp eller nåt.
Enda gjorda jobb på den är att jag har duschat spillolja på den för rost-bromsningens skull.
« Senast ändrad: 24 apr-10 kl 10:21 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #22 skrivet: 24 apr-10 kl 11:40 »
Luftförvärmning bör man nog ha på centralinsprutningssystem. I synnerhet på GM-system som det som används på Opel, eftersom det saknar lufttempgivare och förutsätter en bestämd lufttemperatur.

Anledningen till att motorn skulle spika lättare med centralinsprutning skulle ju möjligen vara risken att inte alla cylindrar får samma bränsleblandning. Men det behöver man nog bara bekymra sig om så länge insugningsröret är kallt, om inte insugningskanalerna är ovanligt dumt konstruerade. Med multipointinsprutning har man istället risken att bränsleblandningen blir olika pga toleranser hos spridarna, någon spridare kanske börjar bli igensatt och någon annan läcker osv. När en motor med multipoint börjar bli gammal är det också vanligt med tjuvluft pga dåliga O-ringar vid spridarna, och det leder ju också till att bara den tjuvluftdrabbade cylindern får magrare blandning än de andra (eller snarare: lika mycket bränsle som de andra men mera luft).

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #23 skrivet: 24 apr-10 kl 12:12 »
.......Låter onekligen trevligt! Hur du räknat fram eller är det mest på känn? Det finns krondrev att köpa men svårt att hitta några bra i rätt utförande..

Det är mina egna teorier och en del av vad jag hört från andra.
Läst/sett nåt om killen som fick en extremutväxlad Amazon att gå på 0,3-0,4 liter/mil??

HundKojan med 2,73-utväxlingen som jag fått att gå på 0,37 liter milen vid långsam jämn landsvägskörning visar att utväxling och lätt bil är rätt väg att gå!
Och då var det ändå originalkomp i den helt orörda 1275cc motorn på 63 originalhästar :o   Luftmotstånd marginellt lägre än en lagårdsvägg :P


Var hittar du kronhjul, Vidar??
Vilka utväxlingar finns det att få tag på?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #24 skrivet: 24 apr-10 kl 12:22 »
Tidningen Wheels satte för typ 10 år sen på en katalysator på en 50-60 tals jänkare med original STOR förgasarmotor och gjorde sen ett seriöst avgastest, och det visade sig att avgasvärdena gick ner till hälften trots att det inte fanns nån lambdareglering alls eller annat modernt på den.
Verkligen inte illa!

Jag sätter ibland på kat på äldre bilar, funkar även på slitna bilar och det är betydligt mindre stank bakom.

En gammal micra jag hade körde jag på E85 och hade svetsat dit en kat ungefär vid växelspaken.
När jag körde in på besiktningen så visade utrustningen 0,0 och bes-gubben gick och ryckte i kontakterna på mätutrustningen då han trodde det var nåt fel.
Kul min på honom när jag sa hur det var.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #25 skrivet: 21 apr-15 kl 12:37 »
Eftersom jag är förtjust i återanvändning passar denna tråd bra att väcka upp för mina funderingar. (dessutom gav den nog en del svar redan innan jag ställer mina frågor)  Det visade sig att jag själv hade skrivit i tråden INNAN jag fick återfall och skaffade mig Saab 96:an som numera går under namnet Spökplumpen, och som jag ganska konstant kör på halvlitern milen hela sommarhalvåret. Det finns mycket att säga om dessa bilar och både jag och andra var inte helt rätt ute alla gånger i denna tråd kan jag nu konstatera... ;D

Hur som helst, nu gäller det alltså frågan om katalysatormontering på en gammal förgasarmotor.

Tidningen Wheels ska alltså ha testat på en gammeljänk och fått ner avgasutsläppen till något slags hälften med katalysator. Misse satte myror i huvudet på en besiktningsman. Torbjörn skrev att det egentligen inte finns någon risk att man förstör katalysatorn med förgasarens förhållandevis feta blandning, däremot att katalysatorn får svårare att göra ett bra jobb med de feta avgaserna och att kväveoxiderna knappt berörs av katpassagen.

Är det möjligen så att kväveoxiderna mer än annat snusk kräver hög katalysatortemperatur för att tas om hand? På just Saab V4 blir det onekligen en utmaning att placera en katalysator nära motorn, men kanske man kan ha en kat till vardera cylinderraden i stället?
Ett minst lika stort hot mot katalysatorns arbetstemperatur i mitt fall är den ganska extrema ecodriving jag praktiserar. -Som många av er på detta forum vet kör jag enligt "jojjoprincipen", eller "Burn - glide" och då blir det ganska långa intervall då motorn är helt avstängd och en katalysator snabbt skulle tappa värme. Å andra sidan kanske den värms upp igen snabbare än vanligt eftersom "brännfaserna" i min körning är mycket mer intensiva än vid vanlig svenssonkörning på kvartsgas i jämn hastighet.

Kanske ger just min förgasarmotor avgaser som bättre passar ihop med en katalysator än vad som annars brukar vara fallet, eftersom jag späder ut bensinen med E85 så att jag ligger nära gränsen för att motorn börjar rycka av mager blandning? Efter minst två års bränslemixande har jag hittat gränsen ganska bra och ligger nu på lagom marginal från den punkt där bränsleförbrukningen börjar öka p.g.a. missad tändning av den magra blandningen. Oftast då min motor arbetar gör den det på kanske 70-80% av fullgas för att undvika att fullgasanrikningen kliver in. Det borde rimligen vara så att min bränsleblandning och körteknik medför att jag ligger ganska nära prestandan för ett insprutningssystem med lambdareglering, åtminstone jämfört med hur folk kör mest. Senast på besiktningen visade mätaren i stort sett noll på CO men siffrorna för HC var relativt höga till följd av att jag råkat tanka lite för mycket E85.

Om jag får för mig att montera katalysator(-er) på Spökplumpen kommer det ske totalt i "blindo" eftersom jag saknar instrument för avgasmätningar. Jag vill inte lägga ut en massa pengar på ett sådant projekt men heller inte göra mig besvär med kat från skroten om det inte på goda grunder kan ha något miljösamvets- och skrytvärde. Jag har redan idag ett ganska gott miljösamvete eftersom jag räknar in energiåtgång och miljöbelastning då en 40 år gammal surburk ska smältas ner och bankas ut till en modern bil, men det vore onekligen kul att pressa miljökalkylen ytterligare ett steg och dessutom veta vad jag snackar om när folk frågar. Om bara hälften av min halvliter per mil renades till moderna bilars avgasnivåer vore det gott nog för att slå mig på bröstet.  :)










Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #26 skrivet: 21 apr-15 kl 13:33 »
Det är helt enkelt så att om bränsleblandningen är fet (dvs inget syreöverskott i avgaserna) så klarar katalysatorn av att reducera kväveoxider medan HC och CO går rakt igenom. Om blandningen är mager så det finns överskott på syre, så oxideras HC och CO fullständigt i katalysatorn men den gör inget åt kväveoxiderna.
Och om lambda är exakt 1 så kan katalysatorn ta hand om alla tre sorternas föroreningar.

Innan lambdaregleringen hade slagit igenom så fanns det en del amerikanska bilar där man löste avgasreningen så att motorn fick gå på ständigt fet blandning, avgaserna passerade först en katalysator som tog hand om kväveoxiderna, sedan tillfördes förvärmd sekundärluft från en luftpump innan avgaserna fick passera en andra katalysator som brände upp CO och HC.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #27 skrivet: 23 apr-15 kl 19:21 »
Ahaaa.... Och då är det förstås så irriterande att man balanserar på en väldigt smal spång mellan för fett och för magert för att katalysatorn ska göra ett bra jobb? Nuförtiden sitter ju något man kallar katalysator t.o.m. på så små skräpmotorer som kinesiska fyrtaktsmopeder och gräsklippare. Mopederna reglerar säkert bränslet aningen bättre nuförtiden sedan man införde CD-förgasare med vakuumstyrd trottel, men katalysatorn är nog mer en pappersprodukt i så fall. Å andra sidan är det bättre att åtminstone reducera ETT av de värsta gifterna i avgaserna än att inte göra något alls.

Om man som jag strävar efter att magra ut förgasarblandningen med E85 och dessutom trampar på relativt hårt när motorn arbetar så antar jag att CO-halten blir relativt låg men NOx desto värre. I så fall borde katalysatorn göra ett ganska bra jobb. Å andra sidan var det väl för bekämpandet av just NOx som katalysatorn behöver högsta möjliga arbetstemperatur, vilket kan bli en utmaning i sig att få till?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #28 skrivet: 23 apr-15 kl 19:24 »
En i sammanhanget intressant bild jag hittade idag:


(härifrån: http://www.endtuning.com/afr.html )
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser