Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 37430 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #120 skrivet: 21 okt-11 kl 17:00 »
Ja, nu börjar det väl närma sig. Hon har släppt bäckenbanden och juvret är ifyllt fast inte spänt. Där bak är det väldigt mjukt och svullet. I dag låg hon ner och pustade så jag trodde det var dags, men det var väl bara en förvärk! Tror inte det är på gång riktigt än, men ska kolla febern ikväll för säkerhets skull.
Självhushåll till nytta och nöje

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #121 skrivet: 21 okt-11 kl 19:24 »
Spännande :) Filma och fota mycket om du kan, det är jätteroligt att ha sedan. Mina fick inte förrän juvret var så spänt att det blänkte.

Här är födseln på min kvigkalv i våras. Det gick så snabbt att jag inte fick upp kameran i tid men det är skönt när det går snabbt och lätt ;D

kalvfödsel 7mars-2011
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #122 skrivet: 22 okt-11 kl 23:16 »
Fin film Anette!  :-*

Nu är kon intagen i kalvningsboxen, har haft (för)värkar morgon och kväll sedan i går. Trodde verkligen det var på gång i morse, men efter ett tag reste hon sig upp och började äta i godan ro (?). Dagen har förflutit utan dramatik. Febern har legat mellan 38-39. Måtte det hända saker snart! Juvret mer spänt men inte helt klotrunt ännu.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #123 skrivet: 23 okt-11 kl 15:10 »
Detta är så svårt tycker jag! Kan man annat än tro att det är kalvning på gång när kon ligger ner helt utsträckt på sidan, pustar och stönar? Och piskar irriterat med svansen? Kan de ha så kraftiga förvärkar? Och det ser verkligen ut som att det trycker på bakåt. Hade jag inte varit med om det förut så hade jag blivit orolig för att något var fel, eftersom det sedan avstannar och blir helt lugnt i perioder flera dygn i sträck. Men, bara att hoppas att det inte är långt kvar nu.
Självhushåll till nytta och nöje

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #124 skrivet: 27 okt-11 kl 22:49 »
Hur går det? Har det kommit någon kalv eller?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #125 skrivet: 28 okt-11 kl 00:19 »
Nä, ingen kalv i sikte :(

Nu skulle jag nästan vilja ändra min rubrikfråga till "varför kalvar inte kon"?

Tycker att alla kriterier för att det ska vara dags är uppfyllda...

Hur går det? Har det kommit någon kalv eller?
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #126 skrivet: 28 okt-11 kl 10:35 »
Min Opal fick en tjurkalv igår.
Det var blev hennes 11:e kalv och hade det varit en kvigkalv så hade den fått heta Elvan  ;D
Kalven är ganska liten men Opal är ju proffsmamma så det går säkert bra.

"skumme" trodde din kossa skulle kalva före min men så är det ju man vet aldrig. :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #127 skrivet: 31 okt-11 kl 01:16 »
Grattis till kalven Rosa  :D

Här väntas fortfarande...tycker det har varit ovanligt lugnt de senaste dagarna? Men tyckte att hon hade lite sänkt temperatur i kväll, och så har hon börjat reagera när jag känner på juvret (vilket jag gjort flera ggr om dagen de senaste dagarna utan att hon brytt sig det minsta), gissar att det börjar bli mer spänt och ömt nu. I dag är i alla fall dagen D om jag förstått Rosas kalvningstabell rätt  ;D
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #128 skrivet: 31 okt-11 kl 01:18 »
Ja, någon som brukar kolla detta och kunna förutse tidpunkt för kalvning på så sätt? Nyfiken!!

Någon som har erfarenhet av att tempen sjunker strax innan kalvning, vore ju ett väldigt praktiskt och konkret tecken!
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #129 skrivet: 31 okt-11 kl 20:56 »
Nu MÅSTE det vara på gång inom det närmaste dygnet i alla fall! Återstår att se om kossan nedkommer på beräknat datum eller går över tiden lite  ;). Tempen har i alla fall, från att tidigare ha pendlat mellan 38,5-39,5 legat på 38,0 under morgon och dag och nu ikväll var den nere i 37,8, helt fantastiskt om detta går att använda som tecken. Vad många sömntimmar man kan spara då, inför nästa gång! ;D Juvret är också alldeles klotrunt och spänt...
« Senast ändrad: 31 okt-11 kl 21:10 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #130 skrivet: 02 nov-11 kl 14:09 »
Nu är kalven här! Skönt att kunna pusta ut för denna gång ;D.

En liten tjur blev det och han var pigg och uppe på benen ganska snabbt, åt rejält efter några timmar när jag tittade till dem och passade på att mjölka. Men oj oj oj vad mycket mjölk hon har, det hade varit väldigt fint om vi hade fått ordning på alla delar till maskinmjölkning innan... :o

Kort förlossningsberättelse: på kvällen den 31/10 var det rätt tydligt något på gång med slemavgång, vaggande och piskande med svansen. Vågade inte gå och lägga mig utan drog fram madrass och sovsäck i vardagsrummet på nedervåningen i hopp om att kunna sova lite mellan varven, ställde klockan på varannan timme. Men till ingen större nytta då natten var lugn, liksom morgonen. På förmiddagen fortsatte det ganska långsamt framåt med värkar. Strax innan lunch blev det lite mer oroligt och hon visste inte om hon skulle ligga eller stå. Hann hämta minstingen på dagis, sedan tog vi picknick i kalvgömman och kunde efter en stund beskåda kalvens födelse, till båda barnens fascination och förtjusning  :-*.

« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 14:18 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #131 skrivet: 02 nov-11 kl 14:12 »
Sådärja ;D Grattis!
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #132 skrivet: 03 nov-11 kl 00:49 »
Skönt att det gick bra :)
Nu har du bara typ 15 liter mjölk att göra ostkaka av varje dag *fniss*
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #133 skrivet: 03 nov-11 kl 22:33 »
Anette: Tack!  :-*

Rosa: Haha, några 15 liter lär inte bli mjölkade på denna gården förrän allt är i ordning för maskinmjölkning ;D. Puh, hade nästan glömt bort hur jobbigt det var att handmjölka en nykalvad ko, ändå har denna ko jättefint juver och spenar. Men den värsta svullnaden börjar ju lägga sig och förhoppningsvis blir det lättare och lättare med träning också ;).
« Senast ändrad: 03 nov-11 kl 22:35 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #134 skrivet: 03 nov-16 kl 23:47 »
Då var det dags igen efter några års uppehåll med kalvningar! Hittade, medan jag väntade, denna publikation:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/husdjur-i-lantbruket/notkottsproduktion/djurvard-for-naturvard.pdf
Självhushåll till nytta och nöje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser