Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värdering av skog (sticky)  (läst 47156 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #21 skrivet: 13 maj-17 kl 17:34 »
Jag tänkte på skogsmark..

Kommer eventuellt få köpa ett skifte på 60-70 ha i norra hälsingland.. och funderar lite på hur mycket man måste punga ut med...
Det ör både skog, myr, och berg blandat.. vet inte mer än så för tillfället


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

andtol

  • Gäst
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #22 skrivet: 13 maj-17 kl 19:41 »
Jag tänkte på skogsmark..

Det finns en del gårdar till salu på t ex hemnet. Sök där och försök hitta en liknande gård för att få en uppfattning på priser. Hittar du ej i Hälsingland så kanske det finns liknande i andra landskap.

Det är ganska mycket som spelar roll, förstås. Närheten till samhälle, vägar, vatten, jakt, hur mycket skog och vilken skog det finns osv.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #23 skrivet: 13 maj-17 kl 20:11 »
Jag tänkte på skogsmark..


Det gjorde jag med. ;)  Ett kalhygge är inte mycket värt för det kostar att markbereda, plantera och röja. Ett bestånd av avverkningsmogen skog är värt ungefär det som virket som står på beståndet är värt. Är skogen åldersmässigt i ett tillväxtskede är den värd (lite) mer än vad virket som står där är värt, olika lite beroende på ålder. Därför är en grov skattning av skogens värde att ta antalet kubikmeter som står där och multiplicera med priset per kubikmeter. Är det ett hygge eller en avverkningsmogen skog hamnar du nog för högt i pris, är det en ungskog (G1, G2, S1) hamnar du nog för lågt i pris men det ger ändå en fingervisning.


Har du tillgång till en aktuell skogsbruksplan så kan en första grov skattning vara att kolla det totala virkesinnehållet och multiplicera med priser från tabellerna jag länkade tidigare. Yngre skog eller dåligt skött skog ger mer massa och mindre timmer. Välskött äldre skog ger mer timmer och inte så mycket massaved.


På så sätt kan man få fram vad virket är värt och därmed göra en skattning av skogsvärdet. Vill du ha mer noga än så måste du börja titta på medelstamdiameter, ålder, trädslag, skotningsavstånd, vägnät, avstånd till industrier med mera med mera.


För en given areal är det dessutom mer värt, i allmänhet, att ha en plan mark utan stora stenar eller surhål. Är området dessutom kvadratiskt och hela arelaeln i en enda sammanhängande bit är det mer värt än 6 spridda långsmala delar.


Det är många parametrar men virkesvolymen x virkespriset ger en första grov skattning.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #24 skrivet: 14 maj-17 kl 00:08 »
Va roligt att denna tråden är skapad av larsw, han driver en av sveriges största bloggar idag. Men detta är från innan allt de

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #25 skrivet: 14 maj-17 kl 21:15 »
Va roligt att denna tråden är skapad av larsw, han driver en av sveriges största bloggar idag. Men detta är från innan allt de


Haha såg inte att han skapat den:)

Håller på läser hans första bok och är spontanbesökare på hans blogg:)


Postat med Alternativ.nu´s app

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #26 skrivet: 14 maj-17 kl 21:22 »

Det gjorde jag med. ;)  Ett kalhygge är inte mycket värt för det kostar att markbereda, plantera och röja. Ett bestånd av avverkningsmogen skog är värt ungefär det som virket som står på beståndet är värt. Är skogen åldersmässigt i ett tillväxtskede är den värd (lite) mer än vad virket som står där är värt, olika lite beroende på ålder. Därför är en grov skattning av skogens värde att ta antalet kubikmeter som står där och multiplicera med priset per kubikmeter. Är det ett hygge eller en avverkningsmogen skog hamnar du nog för högt i pris, är det en ungskog (G1, G2, S1) hamnar du nog för lågt i pris men det ger ändå en fingervisning.


Har du tillgång till en aktuell skogsbruksplan så kan en första grov skattning vara att kolla det totala virkesinnehållet och multiplicera med priser från tabellerna jag länkade tidigare. Yngre skog eller dåligt skött skog ger mer massa och mindre timmer. Välskött äldre skog ger mer timmer och inte så mycket massaved.


På så sätt kan man få fram vad virket är värt och därmed göra en skattning av skogsvärdet. Vill du ha mer noga än så måste du börja titta på medelstamdiameter, ålder, trädslag, skotningsavstånd, vägnät, avstånd till industrier med mera med mera.


För en given areal är det dessutom mer värt, i allmänhet, att ha en plan mark utan stora stenar eller surhål. Är området dessutom kvadratiskt och hela arelaeln i en enda sammanhängande bit är det mer värt än 6 spridda långsmala delar.


Det är många parametrar men virkesvolymen x virkespriset ger en första grov skattning.


Hmm jaa det är ett långsmalt skifte, 200x3000meter ca

Gör över en surmyr och över ett berg, så där finns knappt något värde.

Det finns all sorters skog, plantering till gammelskog, tror dick inte det finns någon kalmark som inte är planterad.

För mig ligger det strategiskt viktigt kan man säga. Det gränsar mot tomten så eventuell maskinhall etc skulle kunna placeras perfekt.

Det är bara andrahandsinformation jag hittils fått.. att det ska säljas, så till veckan ska jag kontakta ägaren tänkte jag, eventuellt att man träffas och kan få ta del av skogsbruksplan om sådan finns.

Jag vet att fastigheten är ca 500ha, på kanske 10 skiften.. så detta skifte måste ju syckas av, dock är gränserna redan klar så det borde väl gå?


Postat med Alternativ.nu´s app

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #27 skrivet: 14 maj-17 kl 21:44 »
så detta skifte måste ju syckas av, dock är gränserna redan klar så det borde väl gå?


Tänk då på att kostnader för lantmäteriförrättning tillkommer. Det tar tid och det kostar. Lantmätarna är olika långsamma i olika delar av landet, och olika dyra.  :o  Men det är bara att köra på tills det tar stopp eller går vägen.  ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 8 användare (4 dolda)
Caroline Carlsson, xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser