Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?  (läst 25602 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« skrivet: 17 aug-07 kl 08:41 »
kanske dum fråga, säkert kan valpar växa upp med barf, men om jag får hem en valp som är uppfödd på torrfoder -hur byter jag då bäst till barf?
Man ska ju blanda den nya i den gamla maten för en långsam övergång, men man ska inte ge barf ihop med torrfoder.
Först ris med fisk i torrfodret, sen bara ris med fisk, och sen barf i riset  -kunde det funka ?
Hon är känsligt med magen tror jag.
Med vilken ålder kan jag börjar introducera fastedagar ?
Hon är 18 veckor.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 08:49 »
Jag har alltid gått över tvärt, och det har fungerat bra. Ris med fisk är ju barf (om fisken är rå förstås), så det låter väl som en god idé. Jag kör inte med fastedagar alls, däremot blir det ibland dagar då det mest blir grönsaker och potatis. (Jag ångkokar grönsakerna, det blir gott även till oss tvåbenta.  :))

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-07 kl 09:33 »
Jag har läst och läst om barf, och när kaninproduktionen har kommit igång ska det bli bara barf till tjejen. Än har jag bara en producerande kaninhona, de andra tre ska växa till sig lite.

Så en hund med en känsligt mage tål barf direkt ?
Min mamma hade en Hovawart som var känsligt i magen (rasen är det sa uppfödaren) och han fick levepastejmacka till frukost och kokt ris med kokt kyckling (utan ben) till middag. Aldrig fick han en bit färskt kött...

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-07 kl 10:10 »
Jag kan ju förstås inte garantera att en känslig mage tål barf rätt av - det beror ju på orsaken till varför den är känslig. Ett bra sätt är att introducera ett köttslag i taget.

Det är min fasta övertygelse att barf stärker immunförsvaret, vilket jag har sett i form av bättre hud och päls på mina bullterrier till exempel. Dessutom har de luktat bättre i bägge ändar.  ;)

Du skriver att du tror att valpen har känslig mage, men du vet inte säkert? Hur yttrar det sig i så fall? Under tiden kollar jag med min allvetande mailinglista om några där lagt över en hund med känslig mage från torrfoder till barf.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 10:26 »
Hon är lite lös i magen (bajset är inte fast)
eftersom vi inte fick med nån mat hemifrån henne köpte jag en liten 1,5 kg säck vanligt torrfoder och hon blev lös i magen. Dom hade kört med Royal Kanin och det ville jag ändå inte använder. Just nu får hon ris med kokt fisk.
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 10:27 av Angelika »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-07 kl 10:55 »
En av fördelarna med barf är ju att man kan reglera vad som ska in utefter det som kommer ut...  ;D Löst bajs innebär ofta för lite ben eller för mycket lever på en gång tex.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-07 kl 13:39 »
Börja med en snällare variant av barf den första veckan, dvs inte jättemycket kött och vom utan mera grönsaker, ris osv för att sen öka det succesivt så gjorde jag med mina hundar varav den ena är just Hovawart med känslig mage. Det funkade jättefint, han är mycket bättre i magen på barf än på torrfoder.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-07 kl 13:44 »
Fastedagar ska du inte börja med förrän hunden fyllt ett år, om han inte får jättediarré, för då kan det vara smart med en fastedag så magen får lugna sig.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

tänk_positivt

  • Gäst
Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #8 skrivet: 02 sep-07 kl 12:06 »
HEJ!

vad jag har lärt mig kan du börja direkt-BARF är ju det naturliga för djuren.
jag har börjat med lite barf här hemma till katterna nu.
jag började lite lugnt igårkväll ,jag delade en halv fläskkotlett i små bitar och "handmatade" mina katter på 2 och 3 år och dem åt :)
så nu blir det torrfoder på morgonen och BARF på kvällen.
men man ska däremot inte blanda barf och torrfoder i samma mål.
eftersom det spjälkas olika i magen har jag läst.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 22:16 »
Nu har du haft fin valp ett tag, så mitt svar är kanske inte till så stor hjälp.
Jag har inte barfat ngn hund sedan den var valp, men jag har läst mkt.
Enligt vad jag läst är det bästa att börja direkt med BARF.
Det brukar vara lättare att ställa om valpar till BARF än vuxna.
På jipotimas hemsida finns det matschema samt råd hur man ställer om valpar resp vuxna hundar till BARF.
Det finns också en mailinglista jag kan rekommendera, som heter NordBarf där det finns mkt kunnigt folk och mkt att läsa i arkivet.
Lycka till med din valp :) :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #10 skrivet: 28 aug-08 kl 08:25 »
Barfar alla mina hundar och har börjat med valpar eller omplacerade hundar. Har aldrig märkt något negativt, bara positivt.
Dessutom förbränner de nästan allt, så högarna som kommer ut därbak är minimala ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #11 skrivet: 13 sep-08 kl 19:29 »
BARFar  mina hundar sen ett par veckor tillbaka nu och vovvarna ser ut att må förträffligt, framförallt blänker de som siden i solen allihop  ;D Men till frågan:
Är det bra för dem att få hela skallar, tänker mest på kaninskallar som jag gett dem den senaste veckan. De kan ju inte smälta tänderna tänker jag men de slukar hela huvudet, blir inte en flisa kvar. Är det bra?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #12 skrivet: 14 sep-08 kl 20:15 »
Inga problem Kimma, vi har alltid gett dom rubbet utan problem. Här käkar de upp hela baggskallar :o, det enda de lämnar är ytterhornen och käkarna med tänder!

Notcha

  • Inlägg: 82
  • Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #13 skrivet: 14 sep-08 kl 20:19 »
BARF,Menas det att man ger hundarna vanlig mat?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #14 skrivet: 14 sep-08 kl 20:28 »
BARF betyder Biologiskt Anpassad Rå Föda.
Här kan du läsa lite mer om vad det innebär:
http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm
                  Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #15 skrivet: 14 sep-08 kl 22:01 »
Inga problem Kimma, vi har alltid gett dom rubbet utan problem. Här käkar de upp hela baggskallar :o, det enda de lämnar är ytterhornen och käkarna med tänder!

Okej tack för lugnande förklaring!  ;D
Ja jag kan inte säga annat än att de verkar nöjda med menyn, men är det bara jag som tycker de äter(behöver)mindre mat när man BARFar?

Har lyckas hitta en lokal fabrik som tillverkar och säljer BARF mat direkt från fabrik, så på fredag bär det av med den stora bilen. Kan inte föda 5 stora och 7 valpar med eget kött, då hade jag inte haft kaniner kvar längre  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Notcha

  • Inlägg: 82
  • Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #16 skrivet: 08 okt-08 kl 14:10 »
Tack!Ska genst kolla det. :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #17 skrivet: 08 okt-08 kl 14:13 »
Att foderbehovet minskar något + att restprodukterna minskar avsevärt beror på att de tillgodogör sig mer än i traditionellt hundfoder.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #18 skrivet: 09 okt-08 kl 12:53 »
BARF betyder Biologiskt Anpassad Rå Föda.
Här kan du läsa lite mer om vad det innebär:
http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm
                  Mvh
                 Charlotte

Var inne och tittade på sidan och den är numera inlagd på favoriter. :)
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #19 skrivet: 09 okt-08 kl 13:04 »
Någon som kan rekomendera en bra/billig BARF återförsäljare/producent? Köper nu direkt från Bravo Hundfoders fabrik men är inte riktigt nöjd med utbudet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #20 skrivet: 09 okt-08 kl 13:10 »
När det gäller delen med kött kan du höra med bönderna runt omkring. Nötter, grisar och får slaktas med jämna mellanrum.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #21 skrivet: 09 okt-08 kl 13:15 »
Jo men så många slaktande grannar har jag inte (vad jag vet). Mina egna får har inte lammat första gången ens och kanin slaktar jag så ofta jag har nåt över, på granngården får jag kilovis med hönsafötter varje månad men jag har i nuläget 12 individer som ska ha mat varje dag. Och fastän jag själv kokar 20-30kg grönsaker i månaden behöver jag alltså någon/något ställe där jag kan hämta större mängder regelbundet. Men jag kan ju passa på att fråga här.

Någon i Helsingborgs regionen med omnejd som har hemslakt avfall över??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vargerik

  • Gäst
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #22 skrivet: 09 okt-08 kl 17:32 »
BARFar  mina hundar sen ett par veckor tillbaka nu och vovvarna ser ut att må förträffligt, framförallt blänker de som siden i solen allihop  ;D Men till frågan:
Är det bra för dem att få hela skallar, tänker mest på kaninskallar som jag gett dem den senaste veckan. De kan ju inte smälta tänderna tänker jag men de slukar hela huvudet, blir inte en flisa kvar. Är det bra?
När hunn får en harskalle brukar jag knacka dän tänderna, mest för att jag fått lära mig det. Fodax har jag hittat, finns det fler tillverkare av BARFmat?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #23 skrivet: 09 okt-08 kl 17:42 »
Jipotimas:
http://www.jipotimas.se/
EnköpingsBARF:
http://www.enkopingbarf.se/omoss.html
 Fodax är jag lite lur på om man kan kalla BARF...
Deras mat innehåller spannmål. Dock känner jag flera som utfodrar med Fodax och får det hemkört, dom är nöjda!
 Bravo har väl egenligen bara Bravo Ox som är utan spannmål och jag förstår att det blir dyrt att utfodra 11 hundar även om det ska drygas ut med vegetabilier.
För att ett färdigfoder ska funka när man BARFar bör det ju innehålla nermalda ben också, de "köttiga" benen är viktigast av allt i BARF maten.
Kimma: Hör med jägare runt omkring.
       Mvh
    Charlotte
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 17:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #24 skrivet: 10 okt-08 kl 00:05 »
Inga av färskfodren (Fodax, Bravo, Nordic) kan räknas till BARF-maten. Varken deras helfoder eller "helkött-varianterna". Helfodren består i princip av hälften kött och resten korn, vete, potatis, ris o dyl (och vitaminer och mineraler). Köttet dom har är ju bara kött. Inga ben alls. Den ska användas till att göra "hemlagad" färskmat till hunden. BARF (Bone And Raw Food) är ju nåt helt annat...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #25 skrivet: 10 okt-08 kl 07:45 »
Angående Fodax, så är innehållet 0,7% växttråd. Minst 85% köttråvara, innehåller bla annat hönsklor och benfragment osv. Det är väl rimligen ben i dem?
Men visst ska man BARFa på riktigt, ska de ju ha hela djur med maginnehåll osv. Det får mina hundar regelbundet!
Själv använder jag Fodax som komplement till det egna köttet och bör väl ändå ses som väldigt naturligt foder jämfört med proscessat torrfoder, där spannmål och ris är basen? Dessutom har Fodax tre sorter. Det gäller alltså även där att välja rätt.
Men även om helfodren "bara" är 50% kött hos Fodax är det bra mycket mer än hos de traditionella fodertillverkarna.
Däremot skulle jag gärna se att man kunde köpa just slaktavfall i portionsförpackningar från slakterier m.m. Det borde ju hundmats butiker kunna stå till tjänst med kan man tycka. Alla har ju inte djur hemma att slakta.
Jägare förresten, Varför ska de lägga inälver i skogen (kanske för att mata vargen?) när de borde kunna använda det som hundmat?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #26 skrivet: 10 okt-08 kl 09:54 »
Inga av färskfodren (Fodax, Bravo, Nordic) kan räknas till BARF-maten. Varken deras helfoder eller "helkött-varianterna". Helfodren består i princip av hälften kött och resten korn, vete, potatis, ris o dyl (och vitaminer och mineraler). Köttet dom har är ju bara kött. Inga ben alls. Den ska användas till att göra "hemlagad" färskmat till hunden. BARF (Bone And Raw Food) är ju nåt helt annat...  ;)

/Sara
Bravo har tydligen helköttsbiffar men de kostar av nån outgrundlig anledning lika mycket som de med utblandad spannmål. ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #27 skrivet: 10 okt-08 kl 10:02 »

 Det finns företag som säljer inälvor och en massa andra nyttigheter till hundarna, jag har skrivit länkar till två såna företag i ett inlägg högre upp i tråden.
 I övrigt utfodrar många jägare själva sina hundar med slaktavfallet, men det är ju bara att fråga runt lite, de som har över brukar bara bli glada om det kommer till nytta.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #28 skrivet: 10 okt-08 kl 10:51 »
Det finns företag som säljer inälvor och en massa andra nyttigheter till hundarna, jag har skrivit länkar till två såna företag i ett inlägg högre upp i tråden.
 I övrigt utfodrar många jägare själva sina hundar med slaktavfallet, men det är ju bara att fråga runt lite, de som har över brukar bara bli glada om det kommer till nytta.
                                  Mvh
                               Charlotte
Problemet med ovanstående är att jipotimas inte har nån återförsäljare i mina trakter och enköpingsbarf förstår jag det som att de säljer lokalt. Det närmaste jag lyckats hitta är Bravo, och där var jag och hämtade direkt på fabriken, men trots det är de en 10:- dyrare med allt jämfört med de 2 förstnämnda. Jägare känner jag dessvärre inte så många men jag får väl annonsera. Jag har ju inte 12 hundar alltid utan 5, varav 3 är stora och kräver rätt mycket mat ändå. Och att ge dem torrfoder är ännu mindre lönsamt,samt att hela tomten ser ut som en stor latrin då. Och ja,jag har provat allt från ica till royal canin och det är samma skit alltihop. Bara mer eller mindre vete i.  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #29 skrivet: 10 okt-08 kl 12:20 »
 Jipotimas levererar sambeställningar till olika platser om jag inte fattat fel, jag har aldrig beställt.
När jag sökte lite snabbt hittade jag det här på ett kattforum:
http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about292.html
 Jag ska leta reda på BARF-forumets maillista, hinner inte nu, men där brukar folk prata ihop sig om beställningar, kanske det finns ännu fler företag?
 Det är kanonbra att utfodra med BARF men ibland är det krångligt med råvaror. Jag som bara har 2 hundar kan ju i nödfall köpa kycklingvingar osv, men det blir ju ohållbart om man har många.
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #30 skrivet: 15 okt-08 kl 20:35 »
Däremot skulle jag gärna se att man kunde köpa just slaktavfall i portionsförpackningar från slakterier m.m.

Jag köper kycklinghalsar och skrov direkt från slakteriet, det är bara att söka tillstånd från SJV och kontakta närmaste slakteri.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #31 skrivet: 03 apr-09 kl 20:37 »
Jag köper kycklinghalsar och skrov direkt från slakteriet, det är bara att söka tillstånd från SJV och kontakta närmaste slakteri.

Vad betyder SJV? Är det någon statlig myndighet?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #32 skrivet: 03 apr-09 kl 20:43 »
Vad betyder SJV? Är det någon statlig myndighet?

Jordbruksverket.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #33 skrivet: 03 apr-09 kl 21:19 »
Aha, tack Ulric  :D

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #34 skrivet: 29 jul-09 kl 02:10 »
Vad är det för skillnad på BARF å svenskt färskfoder?? vill gärna ha svar på denna fråga??
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #35 skrivet: 29 jul-09 kl 07:36 »
Vad är det för skillnad på BARF å svenskt färskfoder?? vill gärna ha svar på denna fråga??
Ingenting, BARF står för Bone And Raw Food.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #36 skrivet: 29 jul-09 kl 15:43 »
Vad är det för skillnad på BARF å svenskt färskfoder?? vill gärna ha svar på denna fråga??

Färskfoder köper du färdigt, i fryst form, som ett helfoder.
BARF innebär att man ger kött, inälvor, ben osv färskt. Tex kycklingvingar, lever eller vad det nu kan vara. Om man inte har möjlighet/vill barfa så tycker jag att färskfoder kommer in som god tvåa på utfodringslistan, betydligt bättre än torrfoder!

Iselin

  • Gäst
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #37 skrivet: 11 nov-09 kl 16:23 »
ni som är intresserade utav barf "på riktigt" kan gå in här:

http://www.barfworld.com/

Patrik Berggren

  • Inlägg: 38
    • Jobba Hemifrån
SV: Re:med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #38 skrivet: 14 nov-09 kl 20:34 »
Jag har läst och läst om barf, och när kaninproduktionen har kommit igång ska det bli bara barf till tjejen. Än har jag bara en producerande kaninhona, de andra tre ska växa till sig lite.

Så en hund med en känsligt mage tål barf direkt ?
Min mamma hade en Hovawart som var känsligt i magen (rasen är det sa uppfödaren) och han fick levepastejmacka till frukost och kokt ris med kokt kyckling (utan ben) till middag. Aldrig fick han en bit färskt kött...


Nej, det är inte rasen, det är individen som är känslig i magen. De hovawart jag haft har aldrig varit känsliga i magen, snarare tvärtom. PLÅTMAGAR! de kan sätta i sig vad som helst utan att bli dåliga i magen.

/Patrik Berggren

Patrik Berggren

  • Inlägg: 38
    • Jobba Hemifrån
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #39 skrivet: 14 nov-09 kl 20:45 »
BARF betyder Biologiskt Anpassad Rå Föda.
Här kan du läsa lite mer om vad det innebär:
http://www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm
                  Mvh
                 Charlotte


Det är en inte sant. BARF = Bone And Raw Food och inget annat. På senare år har man försvenskat det till "Biologiskt Anpassad Rå Föda", eller "Biologically And Raw Food". "Biologisk föda" är ju mer "hypat", i dagens samhälle än det var tidigare.

/Patrik Berggren

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #40 skrivet: 04 feb-10 kl 16:38 »
Nu på vintern ligger det ju massor av fin mat i form av trafikdödade rådjur efter vägarna. Så länge det är fruset och man paserar ofta så man ser dom innan dom blir fulla i vägsalt. Hundarna älskar detta och har sysselsättning med att slita det i stycken.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #41 skrivet: 23 maj-10 kl 18:19 »
Jag övergår direkt och det har gått bra :)
Vet inte var du bor med enköpingbarf har bra utbud och bara ekologiska varor, jag reser från Bollnäs/Gävle dit för att handla!

nathalie88

  • Inlägg: 10
  • Afrikanska Dvärggetter är det roligaste som finns!
    • Värmland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #42 skrivet: 07 jun-10 kl 07:25 »
BARF är min hund uppväxt med. Min uppfödare tillverkar deta, jipotimas kennel. När man går över till barf ska man ge kyckling/vom och kalkon/vom.  Kyckling och kalkon är snällt mot magen och vom är mage, mage mot mage ska man tänka. När bajsen är bra kan man börja ge villt kött men det ska dom inte ha varje dag typ var 3 eller 4, och så ska man blanda villtkött med grönsaker. Jag gjorde det lätt för mig och köpte Difro, frystorkade grönsaker man lägger i blöt. Jill på Jipotimas kennel har skrivit en bok du kan finna på hennes sida. I den står typ allt om barf man behöver veta. www.jipotimas.se
Bor på en gård med hästar, hundar, kat och såklart afrikanska dvärggetter

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #43 skrivet: 07 jun-10 kl 11:19 »
Jag gick in på ovanstående länkar och tycker att det som står där låter rimligt.

Detta är min första kontakt med BARF och kommer fundera en stund till innan jag börjar med någon förändring till min hund (snart 2 årig rottweilertik 35-40kg) men jag har länge ogillat att inte ha koll på vad det egentligen är jag stoppar i henne.
Jag har övergått till 99% naturligt foder till övriga djur utom katt och hund.
Katterna känns inte lika akuta eftersom de äter vad de vill/kan fånga när de är ute och kan äta torrfoder inne när de har lust.


Men jag undrar om jag förstår rätt - som jag läser det så ska min hund ha ca 1,2kg per dag varav 600g kött (RKB) och 600g grönt? Eller är detta beräknat på 1,2 morgon och 1,2 kväll?
Jag skulle föredra att i det stora hela ge henne endast kväll.

Hur gör man med fastedagarna - går de att flytta någon dag hit eller dit? Jag ger ju godis vid träning-tävling och kan ju inte gärna flytta en utställning.  ::)

Hur blir det inne egentligen - jag tycker att det ska bli grisigt på golven av att ge hela revbensspjäll och ben med mycket kött - hur har ni löst det?


Spännande det här! :D
Mot nya äventyr!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #44 skrivet: 07 jun-10 kl 16:55 »
Jag brukar räkna på 3-4% av den önskade vikten som dagsranson, och så får man se hur individen svarar på det. Lättfödd retriever = mer grönsaker, tex.  ;)

Fastedagar är något jag egentligen inte kör med, mer än någon gång då och då, så där kan jag inte råda dig. Men om jag hade gjort det hade jag nog spritt ut dem lite som det passar mig.

Våra hundar städar efter sig på golvet  ;D, men annars kan man ju offra en matta som de får ha som matplats.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #45 skrivet: 07 jun-10 kl 18:32 »
Jag kom på att vi har ju "fri" tillgång till getmjölk här hemma - är det någonting som jag kan inkludera i hennes matintag? Hur mycket skulle det vara per dag i så fall? Typ 2dl eller mer? Mindre?

Hur lång tid har era hundar att göra med måltiden? Tänker att det bör ta längre tid eftersom det är ben och köttstycken med i leken, inte små kulor som man kan svälja hela.

Matta - det lät bra! Nyrenoverade golv uppskattar inte slabb...  :-\
Mot nya äventyr!

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #46 skrivet: 18 jun-10 kl 00:28 »
Nu vet jag inte hur mkt din hund väger, men man brukar ge mellan 2-4% av hundens vikt så jag antar att  det är 1,2 kg/dag. Jag tycker du kan börja med 2%, sedan får du justera upp eller ner efter hundens behov.
Det går utmärkt att utfodra hunden endast en gång per dag. Enligt mig är det bara fördelar. Hundarna får äta sig ordentligt mätta. Jag brukar oftast ge dem mat sent på kvällen, så har de hela natten på sig att vila efter maten.
Mjölkprodukter ingår ju normalt sett inte i vilda hundars meny, men jag brukar i alla fall ge mina hundar lite fil ibland. Om det gör ngn nytta vet jag inte, men de verkar inte må dåligt av det i alla fall. Jag skulle nog inte ge getmjölk dagligen, men du kan ju testa och se hur din hund mår av det.
Jag kör inte med några fastedagar enligt schema, utan det blir 0-2 /månad.
Mina hundar får äta sin mat ute, om vädret tillåter. Då slipper man allt slabb inomhus.
Hur lång tid det tar för hundarna att äta maten är lite olika beroende på vad de får för ben- Får de kycklingvingar tar det kortare tid än om de får kalkonskrov. Men det tar i alla fall mkt längre tid än när de fick torrfoder.


O

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #47 skrivet: 22 jun-10 kl 15:32 »
Tack snälla för svar!
Nu känner jag mig mycket klokare!  :D

Någon som vill köpa lite hundmat? Jag har massor med torrfoder hemma  ;) 8)
Mot nya äventyr!

fröken_trassel

  • Gäst
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #48 skrivet: 22 jun-10 kl 16:26 »
Ska nog pröva det här jag med.. har varit tveksam en längre tag då man fått det inpräntat i många år att aldrig ge ben på F..  Vad kan vara lämpligt att börja ge till en papillon tik på 2 år och en Sheltie hane på närmare 4 år. Tiken äter gärna vissa grönsaker. Gärna paprika..
Finns det något jag absolut INTE ska ge när det kommer till slaktavfall och dyligt?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #49 skrivet: 22 jun-10 kl 16:43 »
Ska nog pröva det här jag med.. har varit tveksam en längre tag då man fått det inpräntat i många år att aldrig ge ben på F..  Vad kan vara lämpligt att börja ge till en papillon tik på 2 år och en Sheltie hane på närmare 4 år. Tiken äter gärna vissa grönsaker. Gärna paprika..
Finns det något jag absolut INTE ska ge när det kommer till slaktavfall och dyligt?


Ben på F är skörare och kan vara farliga. Jag har lärt mig att aldrig ge tillagade ben på F då de då bli ännu skörare och kan splittars till vassa piggar!

Jag hade en pitbull som jag var väldigt noggran med när jag gav honom fläsk och kyckling ben, höll ofta i benet medan han åt för att han inte skulle hettsa i sig det. Hunden vi har nu är jätteförsiktig själv (hon har bott på gatan så hon kanske har lite mer "streetsmarts") så det är jätteskönt. :)

Barf är det bara att börja med, jag rundade med den hundmat de hade i början, vet inte om det är nått man brukar göra med det kändes bäst så. Och så gav jag direkt väldigt varierat. Hade en meny klar innan jag började som jag följde de första månaderna. Nu kör jag lite på måfå, utifrån hur hon mår, hur mycket vi tränar etc :)

 De har ju enövergångsperiod då de blir dålig imagen och gamla "gifter" rensas ut så att säga. Grönsaker ska man göra om till puré då hundar inte har ensymer som bryter ner grönsaksfiber etc. och därför inte tar upp vitamininnehåll lika bra om det inte är i pureform. -ganska logiskt egentligen då vargar tex äter maginnehåll på djur de fällt för att få i sig bär, gräs etc som vitamintillskott.
Brukar finnas kaninmagar att köpa faktiskt!

Kolla också vad som inte ska ges, lök är tex giftigt. Vitlök kan ges i mycket små doser. Paprika kan ge överaktiva hundar etc.

http://www.pinscher.nu/mat/mat1.htm
Här har du ett förslag på en liten meny!

Jag fastar vår hund var 10e dag då hon som max får någon kycklingvinge eller ett ben. Och så ändrar jag helt enkelt matval efter hennes vikt och avföring! Oftast har hon nästan helt torr gulaktig avföring som inte lucktar alls, väldigt likt vargavföring har jag fått höra av en vännina.

Lycka till!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #50 skrivet: 04 jul-10 kl 00:29 »
Angående  ben på F så läste jag nyligen att detta bara var båg! Enligt en vet. så var det helt ok att ge det.
Har själv aldrig undviket det och med ett antal hundar från Pekingeser till Pyrenéer så har inget oönskat inträffat.  (De har fått ben från grillad kyckling var vecka).

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #51 skrivet: 04 jul-10 kl 11:58 »
Angående  ben på F så läste jag nyligen att detta bara var båg! Enligt en vet. så var det helt ok att ge det.
Har själv aldrig undviket det och med ett antal hundar från Pekingeser till Pyrenéer så har inget oönskat inträffat.  (De har fått ben från grillad kyckling var vecka).

Tyvärr är det inte helt båg, men riskerna är ganksa små om du inte har en hund som jag hade, som suger i sig mat som en damsugare.
Det räcker med att själv bryta isär ett ben för att se hur vassa piggar det blir, det krävs att hunden är försiktig och att man är uppmärksam.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #52 skrivet: 04 jul-10 kl 16:24 »
Tillagade ben ska undvikas helt oavsett vilken bokstav djurets artnamn började på. Fågel och fläsk är det som är mest viktigt att inte ge tillagat, men även andra ben bör alltid ges råa, eller i så stora bitar till små hundar att dom inte har möjlighet att bita lös flisor av dom.

Tex kycklingvingar som man ofta ger rått är det nästan inga ben i alls, mest bara brosk. Men ja, man bör ha en hund som tuggar maten, inte inhalerar den.  ::) Har man en sån hund får man klippa sönder kycklingvingarna med en grov sax eller en sekatör, funkar ypperligt. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #53 skrivet: 04 jul-10 kl 16:38 »
Hundar som inhalerar sin mat tenderar att sluta med detta när de fått BARF ett tag, i synnerhet om man blandar ut maten med mycket ben. Då lär sig hunden efter ett tag att det tar tid att äta. 2 av mina hundar inhalerade maten förr, det slutade de med 3:e veckan med BARF.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #54 skrivet: 28 aug-10 kl 21:54 »
Vår grillade kyckling var definitivt tillagad ;) vi har aldrig skiljt på detta. Vår pyrre är en dammsugare ::) men trots detta och allt hon lyckats komma över i matväg, så är hon fortfarande frisk som en nötkärna närmare 9 år och några valpkullar senare! Hon tuggar knappt maten 8)
Nej, som jag påpekat tidigare så tror jag mest dessa varningar kommer från fodertillverkare och veterinärer. Såna som kan sko sig på hundmatshysterin!
Hundar vet nog normalt själva rätt bra vad de tål, om de hålls någorlunda naturligt! (Precis som de flesta andra djurslag!)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #55 skrivet: 29 aug-10 kl 11:17 »
Vår grillade kyckling var definitivt tillagad ;) vi har aldrig skiljt på detta. Vår pyrre är en dammsugare ::) men trots detta och allt hon lyckats komma över i matväg, så är hon fortfarande frisk som en nötkärna närmare 9 år och några valpkullar senare! Hon tuggar knappt maten 8)
Nej, som jag påpekat tidigare så tror jag mest dessa varningar kommer från fodertillverkare och veterinärer. Såna som kan sko sig på hundmatshysterin!
Hundar vet nog normalt själva rätt bra vad de tål, om de hålls någorlunda naturligt! (Precis som de flesta andra djurslag!)
Skrov och andra inte ihåliga ben är antagligen inte farliga även om dom är tillagade och mina hundar har lyckats få åt sig även "ihåliga" stekta kycklingben några gånger genom åren...
 Men varför chansa? Det förekommer att hundar har fått skador på tarmarna...
Jag brukar skära bort benen på tex kotletter och i viss mån kyckling och ge dom till hundarna sen tillagar jag köttet och äter själv.
                                           Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #56 skrivet: 31 aug-10 kl 07:05 »
Citera
Men varför chansa? Det förekommer att hundar har fått skador på tarmarna...
Jag brukar skära bort benen på tex kotletter och i viss mån kyckling och ge dom till hundarna sen tillagar jag köttet och äter själv.

Ja, varför chansa? Kanske för att det är just dessa rester våra hundar är uppfödda med i tusentals år ::) Inte katten skar folk bort köttrester från benen och gav hundarna! Det åt de ju själva.

Det finns mycket hundmat som skadar våra hundar också. Bara att det talas tystare om det. Som sagt, för mycket spannmål i fodret skapar snabbväxande skelett som blir försvagade, hundar som får magsår, hundar som blir allergiska, hundar som får problem med tandsten och dålig andedräkt. Då är det nästan alltid färdigfodret som är orsaken.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #57 skrivet: 31 aug-10 kl 11:17 »
Ja, varför chansa? Kanske för att det är just dessa rester våra hundar är uppfödda med i tusentals år ::) Inte katten skar folk bort köttrester från benen och gav hundarna! Det åt de ju själva.

Det finns mycket hundmat som skadar våra hundar också. Bara att det talas tystare om det. Som sagt, för mycket spannmål i fodret skapar snabbväxande skelett som blir försvagade, hundar som får magsår, hundar som blir allergiska, hundar som får problem med tandsten och dålig andedräkt. Då är det nästan alltid färdigfodret som är orsaken.
Ehhh ???
Nu är det ju köttet jag skär bort och lagar till åt mig själv, de råa BENEN får hundarna....
Men att chansa är ju upp till var och en. För mig innebär det inte att jag ger hundarna en massa spannmål bara för att jag inte vill ge dom tillagade ben som kan splittras och skada tarmarna. Som så ofta påpekas här är ju hunden en tam varg ::) och vargar har väl inte ätit tillagade ben i tusentals år?
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #58 skrivet: 01 sep-10 kl 08:10 »
Tolkade ditt inlägg fel Charlotte :-[

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #59 skrivet: 14 sep-11 kl 20:14 »
detta lät intressant blir det mycket dyrare  om man inte har tillgång till slakt rester mm utan köper det färdigt
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #60 skrivet: 14 sep-11 kl 20:33 »
detta lät intressant blir det mycket dyrare  om man inte har tillgång till slakt rester mm utan köper det färdigt

Det beror nog väldigt mycket på var du handlar och vilket torrfoder du jämför med.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #61 skrivet: 05 nov-11 kl 18:48 »
En undran : Vad menas med fastedagar. Ger ni inte hunden mat en dag    ???   eller . Och i så fall vad vinner man på detta.
 Undrar en som BARF´at innan det fanns ett namn som BARF (vilket kan ses som ännu ett nytt mode i djurmats djungel´n    8)  ) // Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #62 skrivet: 05 nov-11 kl 19:28 »
Jag kör på Nordic hundfoder - kanske inte Barf, men så långt dit jag kan komma. Hundarna har stått på det i fyra år och det finns inte en susning att jag någonsin går tillbaka till torrfoder. Pälsarna glänser, lite bajs, rena tänder, pigga aktiva hundar som verkar må toppen av maten. Det här med fastedagen intresserade mig också - inte för min egen skull, eller kanske snarare - inte för mina hundars skulle - men gör ni det för att sas vila systemet? Matsmältningen? Eller annat?
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #63 skrivet: 17 nov-11 kl 16:55 »
Jag kör inte med fastedagar, men de som gör det tror jag motiverar det med att så funkar det för vargarna i det vilda - en del dagar finns det mat, andra inte.

Ninnae

  • Inlägg: 19
    • Ångermanland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #64 skrivet: 01 dec-11 kl 18:45 »
Börja med att läsa på om näringslära för hundar , finns en bra bok/häfte hos  http://www.jipotimas.se/  andra bra länkar är http://www.enkopingbarf.se/ och http://www.shirleys-wellness-cafe.com/sampleraw.htm.

Jag går över tvärt med kycklingvingar med grönsaker då valpen är 8 veckor  , brukar funka bra.

Lycka till  :)

Ninna

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #65 skrivet: 01 dec-11 kl 20:27 »
Vad menas med fastedagar.
  BARF vilket kan ses som ännu ett nytt mode i djurmats djungel´n   // Cokett

Länkarna leder till återförsäljare av hundmat   av rest produkter från slakterier.. Vad är nytt   

Själv köpte jag komagar /slaktrester från slakteriet i Enskede fram till dess slakteriet lades ned. (Nu mer Globen området.) Där får någon annan hjälpa mig för årtalet kommer jag inte ihåg.  -70 tal eller 80 ?  efter det slakt avfall och en och annan kastad/död kalv genom vår uppfödare av greyhound . Nu mer har vi egna djur och enbart hemslakt så hundarna får fortfarande mat var dag

Frågan var varför svälter ni hundarna  / fastar / när det passar er.    Vad får man ut av det. Eller vad får hunden ut av det.

Jo, jag kan så här i efterhand medge att mina djur alltid har förvånat omgivningen med mjuk och glansig päls. Har inte ens reflekterat över det tidigare  Många har frågat om dom är nybadade .Jag badar aldrig mina hundar. Vi är många innom kappen som som gav (läs då tid vet ej idag ) rått kött men även kolhydrater är viktigt som hos alla idrottare. Nu är ju greyhounden den sundaste av raser så sund att man försökte avla in vinthund på hundskolan för att få bort HD på andra raser.
Mina har fått mat 2ggr dag och har varit skyddshundar (shäffer)och högpresterande kapphundar med rekord som står sig änn idag och jag har ALDRIG låtit dom vara utan mat tvärt om
                                    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #66 skrivet: 02 dec-11 kl 09:08 »
Jag kör inte med fastedagar, men de som gör det tror jag motiverar det med att så funkar det för vargarna i det vilda - en del dagar finns det mat, andra inte.

Jag kör fastedag var 10e dag, men lite "fejk"-fasta så hon får brosk/kyckling och ibland gröt och lite grönsaker. Man kan säga att hon fastar från ben.
Jag har lärt mig att det är för magens skull, den behöver vila ibland från alla ben som ska brytas ned. Hon verkar inte må dåligt av det och är inte märkbart hungrig (eftersom hon ju får mat).

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: med vilken ålder kan jag börjar med BARF ?
« Svar #67 skrivet: 03 mar-12 kl 12:46 »
Om du anser att Raw-food är en del av BARF, eller känner att du vill ge det, kan du börja direkt, det finns valpfoder i en del märken. Det bästa av de mest populära märkena har vi provat genom åren och som vi gillar bäst Norsk Hundemat og Vom.
Om du vill BARFa med ben bl a, skulle jag börja med större ben så att "valpen" lär sig att ben betyder tugga. Olika hundar tuggar naturligt bra, krossar benen, andra slukar. Du vill inte ha en slukare...Se till att ingen matkonkurrens finns med andra hundar (eller barn som hunden får för sig vill ha benen) så att hunden inte stressas att äta fortare, utan lär sig matro och att tugga, äta. Är den väldigt glupsk, kan man ge den kött först och det andra så den får någon mer "mättnadskänsla". Allt är individuellt, upplever jag och man får prova sig fram med försiktighet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser