Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63411 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #460 skrivet: 25 nov-17 kl 10:26 »
Så för att vara lite konstruktiv. TS behöver starta ett företag, det är steg1. Då kan du dra av momsen på allt material som behövs i själva testet. Dessutom får du tillgång till de förmånliga företagspriser som finns. Det är ändå nödvändigt för att få färdigt en korrekt kalkyl. Jag tycker att AB är den bästa företagsformen när så stora investeringar krävs.

Sen måste du kontakta en konstruktör som kan göra ritningarna till dig. När det är gjort så är det väl bara att söka bygglov baserat på ritningarna. Eller har jag glömt nåt?

Mvh
Magnus

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #461 skrivet: 25 nov-17 kl 10:48 »
Så för att vara lite konstruktiv. TS behöver starta ett företag, det är steg1. Då kan du dra av momsen på allt material som behövs i själva testet. Dessutom får du tillgång till de förmånliga företagspriser som finns. Det är ändå nödvändigt för att få färdigt en korrekt kalkyl. Jag tycker att AB är den bästa företagsformen när så stora investeringar krävs.

Sen måste du kontakta en konstruktör som kan göra ritningarna till dig. När det är gjort så är det väl bara att söka bygglov baserat på ritningarna. Eller har jag glömt nåt?

Mvh
Magnus

Det kan ju behövas tillgång till mark också när man ska söka bygglov. En byggklar tomt för ett flerfamiljshus alltså, vilket innebär att det behöver finnas lösningar för vatten och avlopp. Inom planlagt område, så bör det till förhandlingar med kommunens planeringsenhet (vad den nu råkar kalla sig i aktuell kommun?).

 

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #462 skrivet: 25 nov-17 kl 11:32 »
Så för att vara lite konstruktiv. TS behöver starta ett företag, det är steg1. Då kan du dra av momsen på allt material som behövs i själva testet. Dessutom får du tillgång till de förmånliga företagspriser som finns. Det är ändå nödvändigt för att få färdigt en korrekt kalkyl. Jag tycker att AB är den bästa företagsformen när så stora investeringar krävs.

Sen måste du kontakta en konstruktör som kan göra ritningarna till dig. När det är gjort så är det väl bara att söka bygglov baserat på ritningarna. Eller har jag glömt nåt?

Mvh
Magnus

Arkitekt är bra att ha med på tåget, hen gör bygglovshandlingarna. Kontruktör, konsulter för vvs, el, brand, etc gör sedan detaljritningarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #463 skrivet: 25 nov-17 kl 12:37 »
Japp, och nu börjar pengarna rulla...

Men att bygga alternativt men ändå använda sig av arkitekt, konsulter mm kan kanske lösas genom kontakt med skolor. Examensjobb behövs alltid och då blir det inte fråga om 1000 kr/timme eller mer som är vanligt annars. Och kommunen kanske kan skippa sina kostnader som ofta är helt groteska om de ser att arbetslösa kommer bort från kostnaderna för kommunen.

Men jag tror att TS behöver en eller flera kompanjoner som orkar med allt detta pappersjobb.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #464 skrivet: 25 nov-17 kl 16:25 »
Så för att vara lite konstruktiv. TS behöver starta ett företag, det är steg1. Då kan du dra av momsen på allt material som behövs i själva testet. Dessutom får du tillgång till de förmånliga företagspriser som finns. Det är ändå nödvändigt för att få färdigt en korrekt kalkyl. Jag tycker att AB är den bästa företagsformen när så stora investeringar krävs.

Sen måste du kontakta en konstruktör som kan göra ritningarna till dig. När det är gjort så är det väl bara att söka bygglov baserat på ritningarna. Eller har jag glömt nåt?

Mvh
Magnus

Jag har per idag påbörjat en fukt/krymp test på virk som är tänkt att anv, nu tar det en mån innan jag ser första indikationerna på min test, dok alla steg och siffror som jag har att till gå. Sen efter denna test blir det ett bygge för duschrum som jag bekostar helt sj (min budget är 20,000 kr för hus/fuktsäkring i duschen/ och färg på utsidan) och allt kommer att dok ) Efter att duschrummet är klart och man ser hur det blir så tar jag nästa steg, (ritar själv och sköter inköp själv då jag är utb i CAD, konstruktions mässigt har jag redan fått en stor del av ideen godkänd) Nä tror du fått med det viktigaste
« Senast ändrad: 25 nov-17 kl 16:35 av x-lab »

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #465 skrivet: 25 nov-17 kl 16:30 »
Det kan ju behövas tillgång till mark också när man ska söka bygglov. En byggklar tomt för ett flerfamiljshus alltså, vilket innebär att det behöver finnas lösningar för vatten och avlopp. Inom planlagt område, så bör det till förhandlingar med kommunens planeringsenhet (vad den nu råkar kalla sig i aktuell kommun?).

Har mark för min duschrums test och lite till (inga drömarialer men iaf) initialt behöver jag inte så mkt mark. behöver ca 200 kvm vilket jag har , så nu tar jag bara en sak i taget/steg. Ligger utanför stadsplanerat omr så där går det ganska lätt att få bygglov.rn  annan sak är om jag måste koppla upp mig på det kommunala nätet för avlopp eller om man kan lösa det själv

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #466 skrivet: 25 nov-17 kl 16:33 »
Arkitekt är bra att ha med på tåget, hen gör bygglovshandlingarna. Kontruktör, konsulter för vvs, el, brand, etc gör sedan detaljritningarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Arkitekt har jag en redan som jag jobbat ihop med under ca 6 år, el och vvs ritar jag in själv, brand gäller inte mig då jag inte kommer att bygga högre än 2-plan. Detaljritning vet jag inte än hur jag ska förhålla mig till, gjorde en detaljritning på huset jag byggt och det var extremt svårt...typ mäta  och sen rita in på en befintlig karta typ

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #467 skrivet: 25 nov-17 kl 16:35 »
Kör på med dina test och skit i dom som tycker du är en idiot, om du lyckas så är det dom som framstår som idioter.

Om du bara ska testa att bygga ett duschrum, så behövs inget bygglov. Finns något som heter friggebod.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #468 skrivet: 25 nov-17 kl 16:37 »
Japp, och nu börjar pengarna rulla...

Men att bygga alternativt men ändå använda sig av arkitekt, konsulter mm kan kanske lösas genom kontakt med skolor. Examensjobb behövs alltid och då blir det inte fråga om 1000 kr/timme eller mer som är vanligt annars. Och kommunen kanske kan skippa sina kostnader som ofta är helt groteska om de ser att arbetslösa kommer bort från kostnaderna för kommunen.

Men jag tror att TS behöver en eller flera kompanjoner som orkar med allt detta pappersjobb.

Ja att jag kommer att bada i papper som man inte fattar mkt av är jag helt överens.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #469 skrivet: 25 nov-17 kl 17:03 »
Kör på med dina test och skit i dom som tycker du är en idiot, om du lyckas så är det dom som framstår som idioter.

Om du bara ska testa att bygga ett duschrum, så behövs inget bygglov. Finns något som heter friggebod.

Duschrummet är det som det ställs högst krav på, båda täthet, elektriskt, och hygiens mässigt så om jag får det att funka får jag hela huset att fungera

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #470 skrivet: 25 nov-17 kl 18:01 »
Arkitekt har jag en redan som jag jobbat ihop med under ca 6 år, el och vvs ritar jag in själv, brand gäller inte mig då jag inte kommer att bygga högre än 2-plan. Detaljritning vet jag inte än hur jag ska förhålla mig till, gjorde en detaljritning på huset jag byggt och det var extremt svårt...typ mäta  och sen rita in på en befintlig karta typ

Bygglov behövs inte för dina tester, jag tänker sedan när du kör igång med det riktiga bygget.

Bygglov söks på ett antal ritningar i skala 1:100:

Planer, dvs planlösningar för varje våningsplan. Detaljer inne i väggarna behöver inte vara med, men planlösningarna måste vara i skala och 'fackmannamässigt utförda', dvs i CAD som du ju behärskar. För tydlighetens skull kan man möblera planerna lite, men det räcker också att skriva kök, wc, sov etc med text.
Fasader. Alla fasader ska finnas med i handlingarna utmärkta med vilket väderstreck de vetter åt. Fönster (som jag rekommenderar för att lättare få igenom bygglovet) måste såklart sitta på rätt ställe. Takvinklar och fasadmaterial/ färg ska framgå.
Sektioner. Genomskärning av huset ska visas så man ser grundläggningsprincip. Finns inget bestämt antal sektioner som ska med, men jag rekommenderar att visa det som är svårt/ komplicerat att läsa sig till på de andra ritningarna, tex ändring av takhöjd, källare under del av hus, sluttande mark tex.

Dessutom ska situationsplan med. Den behöver inte vara i någon bestämd skala (om inte din kommun kräver det), men det ska tydligt framgå hur huset är placerat på tomten och relativt andra byggnader i närheten. Det behöver inte vara märkvärdigare än du skriver - rita in ditt hus på en befintlig karta. Tänk även här på att det ska vara skalenligt.

Med detaljritningar menar jag hela bunten med ritningar som visar exakt hur fönster ska fästas in, hur balkar fästs i varandra, hur väggen vilar på grunden etc etc. De behövs inte när du söker bygglov, men senare när du ska förklara för snickare mfl hur du har tänkt dig och få huset byggt som du vill.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 25 nov-17 kl 18:20 av Wybrewel »

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #471 skrivet: 25 nov-17 kl 19:43 »
Bygglov behövs inte för dina tester, jag tänker sedan när du kör igång med det riktiga bygget.

Bygglov söks på ett antal ritningar i skala 1:100:

Planer, dvs planlösningar för varje våningsplan. Detaljer inne i väggarna behöver inte vara med, men planlösningarna måste vara i skala och 'fackmannamässigt utförda', dvs i CAD som du ju behärskar. För tydlighetens skull kan man möblera planerna lite, men det räcker också att skriva kök, wc, sov etc med text.
Fasader. Alla fasader ska finnas med i handlingarna utmärkta med vilket väderstreck de vetter åt. Fönster (som jag rekommenderar för att lättare få igenom bygglovet) måste såklart sitta på rätt ställe. Takvinklar och fasadmaterial/ färg ska framgå.
Sektioner. Genomskärning av huset ska visas så man ser grundläggningsprincip. Finns inget bestämt antal sektioner som ska med, men jag rekommenderar att visa det som är svårt/ komplicerat att läsa sig till på de andra ritningarna, tex ändring av takhöjd, källare under del av hus, sluttande mark tex.

Dessutom ska situationsplan med. Den behöver inte vara i någon bestämd skala (om inte din kommun kräver det), men det ska tydligt framgå hur huset är placerat på tomten och relativt andra byggnader i närheten. Det behöver inte vara märkvärdigare än du skriver - rita in ditt hus på en befintlig karta. Tänk även här på att det ska vara skalenligt.

Med detaljritningar menar jag hela bunten med ritningar som visar exakt hur fönster ska fästas in, hur balkar fästs i varandra, hur väggen vilar på grunden etc etc. De behövs inte när du söker bygglov, men senare när du ska förklara för snickare mfl hur du har tänkt dig och få huset byggt som du vill.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tackar, det finns en del som jag tydligen behöver hjälp med, med lite tur kanske jag kan få min arkitekt att sänka han arvode (1000 kr/tim) är lite mer än jag mäktar med dagsläget , en hel påse matnyttigt ..:)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #472 skrivet: 25 nov-17 kl 20:35 »
Titta va kul! ;) t.s. har fått trevliga svar och det resulterar i att man när varandra och  ett tack. Jag önskar jag hade nått bra att tillföra också. Skall tänka på det. Tack allihopa! Vilken trevlig kväll ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #473 skrivet: 25 nov-17 kl 21:43 »
Något som jag inte tror nämts är att numera ska en energiberäkning bifogas en
bygglovsansökan. Räcker inte längre att sticka fingret i luften och anta en förbrukning.
En nog så kostsam del, då det krävs ett godkänt sätt att redovisa detta.
Läs BBR. Vad jag förstår kan Boverket efter två år göra revision, och jämföra energibräkning mot
verklig förbrukning.
Vem som hängs om beräkning och verklig förbrukning inte stämmer vet jag inte.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #474 skrivet: 25 nov-17 kl 22:01 »
Tackar, det finns en del som jag tydligen behöver hjälp med, med lite tur kanske jag kan få min arkitekt att sänka han arvode (1000 kr/tim) är lite mer än jag mäktar med dagsläget , en hel påse matnyttigt ..:)

Glöm inte att även arkitektens kostnad ska in i "kalkylen".
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #475 skrivet: 25 nov-17 kl 22:18 »
Duschrummet är det som det ställs högst krav på

Nja, det är nog ett missbedömt antagande. Bygglovsunderlag, planritningar, konstruktionsritningar och personalhantering, riskanalyser osv har högre krav än våtrumsbehörigheten. Fast på sätt och vis har du rätt, för utan godkänd våtrumsbehörighet med tillhörande ansvarsförsäkringar, så får du aldrig igenom ett bygglov för lägenhetskomplexet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #476 skrivet: 25 nov-17 kl 22:39 »
 (:)  När vi börjar diskutera varandras familjesituationer har det gått för långt över gränsen. Låser tråden sen får vi se vad som händer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #477 skrivet: 26 nov-17 kl 12:16 »
Låser upp efter TS önskemål och mikrostädning.
« Senast ändrad: 26 nov-17 kl 12:29 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #478 skrivet: 26 nov-17 kl 13:17 »
Låser upp efter TS önskemål och mikrostädning.
Ja lite städning kan varaen bra ide :)

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #479 skrivet: 26 nov-17 kl 13:24 »
Nja, det är nog ett missbedömt antagande. Bygglovsunderlag, planritningar, konstruktionsritningar och personalhantering, riskanalyser osv har högre krav än våtrumsbehörigheten. Fast på sätt och vis har du rätt, för utan godkänd våtrumsbehörighet med tillhörande ansvarsförsäkringar, så får du aldrig igenom ett bygglov för lägenhetskomplexet.

Duschrummet har alla ingredienser som byggnaden kan råka ut för, så om jag kan få det att funka där så  är jag byggnadsmässigt hemma. Har fått godkänt för konstruktionen (ej bjälklag) men bjälklaget har jag fått en bra ingång på 75*200 K14 bör klara av kraven. Dok så ska jag kolla detta med en konstruktör. Min arkitekt har hjälpt mig tidigare och han har inte behövt ta betalt för den hjälpen så jag är övertygad om att jag får en ordenklig rabatt av honom (vi har vart samarbetspartner tidigare så) som sagt detta är en test, BBR säger bara vad det skall uppfylla och inte hur det skall byggas så inget är skrivet i sten, det är upp tilll varje byggherre att ta dom besluten (tror du mig inte så ring dom själv)
Vill nu bara åskådliggöra  varför jag är mot utb människor som bara hävdar sin etikett ist för sin person. Kolla general tabben inom alla kat som gjorts på Karolinska sjukhuset glömt rita in administrativa utrymmen (1300 Kvm) gissa vem som får bet det i db bemärkelse. Jo vi skatte bet för att någon med etikett gör en groda. först bet vi för att lösa den biten, sen ska vi bet för att vi inte får den vården som vi bet för..
« Senast ändrad: 26 nov-17 kl 14:19 av x-lab »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
fri, xaelanar, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser