Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla utan vatten, det går  (läst 4039 gånger)

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
odla utan vatten, det går
« skrivet: 14 sep-17 kl 00:50 »
Jag var först vaeldigt skeptiskt men hört ofta om det att så, jag, till slut, försökte. Jag köpte frön från "Tomat mannen", Pascal Poot, som bor haer i Frankrike och odlade plantor ute, utan att vatna vid sidan om olika vanliga eko maerkt plantor.

Vi aer nu i September och jag tror att jag kan saega att resultaten aer imponerande. De vanliga vaexter skulle ha dött utan bevattning och fick till slutt sjukdomar. På samma rad har Pascal Poot plantor givit konstant, utan bevattning. Och de aer goda och friska.

Jag ska kopa allt han goer naesta år (majs, gurkor etc) och goera egen frö i fallet Tomat mannen försvinner, för det han har gjort verkar vara ren guld foer odlare. Kanske skulle ha Runaberg en titt på det.

PS: fransk tangentbord... tyvarr/

https://livingcircular.veolia.com/en/heroes/pascal-poot-grows-organic-tomatoes-desert
« Senast ändrad: 14 sep-17 kl 01:01 av kervennic »
vita e vita

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #1 skrivet: 14 sep-17 kl 11:43 »
Växterna behöver vatten. Annars kan de inte växa. Det är en av anledningarna varför det inte växer så mycket i öknen.

MVH
Magnus

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #2 skrivet: 14 sep-17 kl 14:58 »
Om man saetter en purjolok i oknen far man ingen purjolok. Anda vaexer Baobab som aer vaeldigt stor.
Vaexter kan anpassa sig vaeldigt mycket. Det aer mest manniskor idag som bidrar till att oken okar.
vita e vita

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #3 skrivet: 14 sep-17 kl 15:19 »
Jo, växter är anpassningsbara. Men inga växter klarar att växa utan vatten.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #4 skrivet: 14 sep-17 kl 19:14 »
Kul. Härdiga sorter vet man ju om, men man tänker nog inte så ofta på att det finns olika härdighet inom en sort och att det även går att vänja växter.

I min ungdom hade vi jordgubbar i snygga rader i ett land, och mor rensade och såg till dem. I dag lever ättlingar till dem lite överallt på tomten, och de sköts inte men smakar väldigt mycket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #5 skrivet: 16 sep-17 kl 16:39 »
Man kan odla utan att tillföra vatten, men det krävs en del åtgärder för att dels fånga vattnet och för att hålla fukten kvar i jorden.
Täckodling är en av de vanligaste metoderna att få det att fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #6 skrivet: 16 sep-17 kl 19:13 »
Ja, odla utan att tillföra vatten går. Men det förutsätter en mycket fukthållande jord och att det faktiskt regnar några gånger under odlingssässongen.

Här har jag styv lerjord. Torra sommar blir den hård som keramik. Då går det inte så bra om man inte vattnar.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #7 skrivet: 16 sep-17 kl 19:18 »
Ja, odla utan att tillföra vatten går. Men det förutsätter en mycket fukthållande jord och att det faktiskt regnar några gånger under odlingssässongen.

Här har jag styv lerjord. Torra sommar blir den hård som keramik. Då går det inte så bra om man inte vattnar.

Mvh
Magnus


Samtidigt så är lerjorden enormt vattenhållande.
Jagakulle verkligen rekommendera dig att jobba med täckodling eller tillföra stora mängder kompost eller väl brunnen hästgödsel.
Då får du ett luckert väldränerad jord som håller fukten enormt bra under täckningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #8 skrivet: 17 sep-17 kl 08:52 »
Just tomater tillhör potatissläktet och potatis behöver en inte vattna över sommaren om nederbördsmängden är någorlunda normal. Tomater är oxå väldiga överlevare, här växer alltid upp några plantor ur fjolårets kompost och i växthusbäddarna. Att odla gurka utan bevattning låter mer tveksamt, den blir inte god eller saftspänd om den torkar - men då går det att täckodla den och hoppas att vädrets makter är nådiga  :D
Växter, speciellt träd  hjälper oxå andra växter att få upp vatten från lägre nivåer. Trädens djupt gående rötter drar upp vatten till bladverket som sedan "svettas" ut vätskeöverskott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #9 skrivet: 17 sep-17 kl 09:13 »
Odla utan bevattning förstår jag du menar. Inte utan vatten!
På gprden där jag växte upp i Danmark hade vi ingen bevattning. Vi odlade grönsaker i alla år. På styv lerjord. Grönsakerna blev inga skrytexemplar och vissa pr gick bättre än andra och vissa grönsaker blev ynkliga, främst rotsaker (pga hårdheyen i jorden)  Men visst, det gick.
Nästa ställe jag bodde var ett torp itanför Säffle med 7 ha mark. Sandjord. Här behövde en definitivt vattna om inte vatten kom mycket regelbundet från ovan. I en sandjord åker vattnet rakt genom. Med ökat mullhalt och täckodling blev det avsevärd bättre men fortfarande behövdes vattning i torra peroder.

Det är alltså i första hand marken/ jordens beskaffenhet om en klarar sig utan bevattning, inte finns det några magiska sorter att köpa!
Däremot är der såklart stor skillnad på olika grödors vattenbehov! Tomat är som redan nämt tålig mot uttorkning. Gurka och sallad är exempel på motsatsen. Många grönsaker överlever torka men får sämre smak och storlek. Typiskt små och beska/starka. Som alla vet som testat odla rädisor utan tillräckligt vatten.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #10 skrivet: 17 sep-17 kl 17:11 »
Men jag undrar hur mycket skörd man får på de väldigt härdade tomaterna eller andra växter som härdats mycket? Många vilda växter sätter ju mycket mer begränsad skörd just på grund av omständigheterna, och växter som använts för föda har man förädlat fram och skött så att de ska kunna bära större skördar. Ofta innebär det specifikt mer "pysslande" men också större avkastning.
Ingen människa är illegal

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #11 skrivet: 19 sep-17 kl 21:52 »
Svaret blir igen att det beror på. Vad det är för gröda och hur torrt.
I storskaliga tomatodlingar har man inbland använt "osmotisk växtregulering" vilket = lättare uttorkning för att få mindre plantor och mer/tidigare tomater. Hos några växter kan alltså måttlig uttorkning ge bättre resultat än ständig maximal vattentillförsel. Men skulle en torka ut tomatplantorna även när tomaterna växer eller utsätta plantor för kraftig torka, klart att då dör även tomatplantor. Tomatsorter med breda blad tål torka sämre än de med mer flikiga. Att ha möjlighet till bevattning är definitivt bäst.

Bullen

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #12 skrivet: 20 sep-17 kl 20:28 »
Om jag minns rätt så har Pascal Poot lerjord och har jobbat fram sina härdade tomater där under ett par decennier.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #13 skrivet: 20 sep-17 kl 20:53 »
Om jag minns rätt så har Pascal Poot lerjord och har jobbat fram sina härdade tomater där under ett par decennier.

Vilket innebär att om man berikat jorden med stora mängder organiskt material så kan man skapa helt perfekta vattenmagasin som kan lagra hela årsbehovet och lite till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #14 skrivet: 20 sep-17 kl 21:55 »
Vilket innebär att om man berikat jorden med stora mängder organiskt material så kan man skapa helt perfekta vattenmagasin som kan lagra hela årsbehovet och lite till.
Här hittar jag inte logiken!
Att snubben jobbat med lerjord innebär nånting med att mycket organiskt matrial kan lagra hela årsbehovet av vatten... yxskaft?

Lerjord lagrar vatten bättre än lättare jordar ja. Organiskt matrial är bra till att bevara fukten ja. Att det skulle kunna bildas magasin av vatten för ett helt års förbrukning är nonsens. Men visst kan man göra mycket för att hålla bättre på vattnet!

Sen finns det ju ställen där det kommer upp vatten underifrån, "tryckvatten", typiskt i sluttningar eller nedanför höjder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #15 skrivet: 21 sep-17 kl 09:01 »
Lerjord har lika svårt att ta till sig vatten som att släppa ifrån sig.

Om man tex gräver djupt neråt 1 meter och har i hela stammar, flis,halm,och kol och toppar med mullvad lerjord så har man byggt sig ett vattenmagasin.
Sedan kan man jobba med täckodling och på längre sikt uppnå samma resultat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #16 skrivet: 24 apr-21 kl 12:13 »
For fortsa gangen har jag provat purjolok fran tomat mannen i ar.
Jag satt de som ganska sma. Har inte vattnat en enda gang (marken jag ocllar aer ganska lang bort och daer finns inte vatten). Har varit 40 grader och var den torraste sommar vi har haft i manga decennier.

Jag skorde ganska stora purjolok hela vinter. Det aer vaeldigt imponerande.
Jag rekommenderar
De har vaeldigt stora rotter, som forklarar varfor de dor inte naer det aer torrt.

https://www.lepotagerdesante.com/

Man kan oversaetta och kan formodligen bestalla fran sverige.
vita e vita

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #17 skrivet: 24 apr-21 kl 14:20 »
Intressant! Skolfranskan är något rostig, men kunde förstå hyfsat i alla fall. Ska sätta mig och läsa mer när jag har lite mer tid.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: odla utan vatten, det går
« Svar #18 skrivet: 01 maj-21 kl 08:44 »
Ett tips: En gammal släkting berättade att hon odlade mycket grönsaker för länge, länge sen då dom inte hade rinnande vatten. Hon luckrade ofta för då bryts kapitilärkraften så mycket mindre vatten avdunstnar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser