Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trallgolv, tryckimpregnerat.  (läst 1386 gånger)

ebeliee

  • Inlägg: 3
    • Värmland
Trallgolv, tryckimpregnerat.
« skrivet: 24 jul-17 kl 16:33 »
Bästa behandling.


Postat med Alternativ.nu´s app

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 16:55 »
Tryckimpregnerade trallbrädor brukar man inte behandla alls. Då vi lägger trallgolv av Sibirisk lärk däremot, så vill somliga kunder ha Sioo behandling. I teorin bör man kunna lägga Sioo även på tryckt furu. http://sioox.se/category/inspiration/
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ebeliee

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #2 skrivet: 26 jul-17 kl 22:50 »
Tryckimpregnerade trallbrädor brukar man inte behandla alls. Då vi lägger trallgolv av Sibirisk lärk däremot, så vill somliga kunder ha Sioo behandling. I teorin bör man kunna lägga Sioo även på tryckt furu. http://sioox.se/category/inspiration/



Postat med Alternativ.nu´s app

ebeliee

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #3 skrivet: 26 jul-17 kl 23:03 »
Tack för svar!
Funderar även på hur minsta möjlig påverkan av vår miljö kan vara ett alternativ?
Tänker så här...
Redan vid köpet av tryckta trä finns väl ett redan valt val?
Men efter det valet kanske man önskar något som är så bra som möjligt för miljön och livslängden?
Är linolja bra?
Är grönsåpa enklare och bättre?
Vilken olja är bäst för motverkan av sprickbildning i träet?

 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #4 skrivet: 27 jul-17 kl 09:06 »
Tack för svar!
Funderar även på hur minsta möjlig påverkan av vår miljö kan vara ett alternativ?
Tänker så här...
Redan vid köpet av tryckta trä finns väl ett redan valt val?
Men efter det valet kanske man önskar något som är så bra som möjligt för miljön och livslängden?
Är linolja bra?
Är grönsåpa enklare och bättre?
Vilken olja är bäst för motverkan av sprickbildning i träet?

 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Är det miljötänket som man är ute efter så är Sibirisk lärk och Sioo-behandling det smartaste.

Linolja, såpa osv använder man inte på tryckimpregnerat virke. Livslängden i själva impregneringen är vad den är.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #5 skrivet: 27 jul-17 kl 10:19 »
Jag har lagt roslagsmahogny på tryckt virke, funkar hur bra som helst.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trallgolv, tryckimpregnerat.
« Svar #6 skrivet: 27 jul-17 kl 11:47 »
Här uppe har jag sett flera som behandlat gamla verandor mm. av tryckimpregnerat trallvirke, som sett slitna ut.
Vad de använt vet jag inte, men det såg ut som nå lack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser