Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag såg en ny produkt.  (läst 3926 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag såg en ny produkt.
« skrivet: 22 jul-17 kl 10:22 »
Det var nåt nytt rotningsmedel. Root it. Man kan googla på det eller kolla bl.a. Willab Garden.
Någon gele' att ha på sticklingen..rotar inom 4 dagar..?? 69kr.
Sen var det rotningsbriketter i någon slags organisk svamp. Jag får nog skicka efter det.

Jag har haft problem med att många rossticklingar blir bruna ock ruttnar. Kanske är regnet som gör krukorna för fuktiga. Men en del har rotat sig med fina rötter. Jag ska nog inte hållas ute med rossticklingar utan bara vara i växthuset med dem.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #1 skrivet: 22 jul-17 kl 10:54 »
Jag beställde den där rotningsgele'n 69kr 150 ml. Samt 50 rotningsbriketter 119kr. Intressant att se vad de är gjorda av. Sen var det expeditionsavgift 39kr. Men gratis frakt. jag brukar få deras reklam/nyhetsmail. Det var instruktioner hur man gjorde. Nån tjej Rebecca förökade Hortensior. Man ska dra på ganska rejält med rotningsgelen så det blir lufttätt tydligen.

Sen finns det ju andra firmor som säljer samma produkter.Det kan löna sig att kolla runt. Men nu var jag så ivrig att jag beställde på direkten.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #2 skrivet: 22 jul-17 kl 11:19 »
Använder man de gamla hederliga metoderna som man har allt material till hemma så har man dels själhushållit, antagligen åkerbrukat och inte gynnat vissa skrämmande företag.
Och inte tillfört tvivelaktiga preparat i sin odling.

Men visst, jag förstår verkligen din iver.
Du är precis som de flesta människor, man vill göra det enklare och säkrare att få ett så bra resultat som möjligt till minsta möjliga insats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #3 skrivet: 22 jul-17 kl 12:19 »
Bra och insiktsfullt inlägg vilden. Folk har förökat sticklingar i flera hundra år utan medel som kostar mer än vad en det globala genomsnitt en bonde tjänar  på en dags arbete.

Mvh
Magnus

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #4 skrivet: 22 jul-17 kl 17:42 »
ÅÅÅ  Ni är så roliga här.Jag skrattar. Jag har använt gamla metoder i åratal.
Ni kanske inte ens var födda på den tiden. Jag är nyfiken på vad det är för grejs jag får hem.Läsa på innehållet.Det kanske är nåt man redan har hemma eller kan skaffa billigare. Jag utesluter inte något sätt att föröka. Allt är till för att prövas.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #5 skrivet: 25 jul-17 kl 18:28 »
Minsann, nu hämtade jag lådan på posten.2 flaskor root it gele' Jag vet inte vad det är gjort av. Det första jag tänkte på var Alovera kräm i tub. men det luktar inte. Jag får lusläsa på flaskorna sen ock på hemsidan. www propagateplants.com  Medlet funkat på förökningspluggar.(propagation plugs) ock rotnings"svampar" (rooting sponges) ock stonewool  ,det är väl stenull eller Rockwool.

De där pluggarna är svampaktiga med hål i. påminner om koskit eller liknande till färgen.Men luktar inget.

Jag får greja när jag hinner..Just nu är det Hallon ock Vinbärsplock på programmet.

Ska bära ut ett halvstort akvarium i växthuset.Sen ha nåt plastlock över.Där kan jag ha dessa nya material att exprimentera med. Det är tydligen bra med att spraya vatten som en dimma en gång om dagen.

Jag prata med en Thailändsk kvinna..hon snacka om att ha sticklingarna i energidryck. Typ Red Bull eller nåt. Det ska tydligen vara något med sockerlösning. Jag hade Grape tonic kolsyrad dricka så jag provar med det i ett glas. Jag slängde i en Alvedon med.För Salicylsyran skull, vilket ska vara bra. Man ska visst vattna med sådant vatten då man planterat sticklingen.

Sen kan man ju ta nåra sticklingar ock doppa i Alovera. Bara för att se vad som händer.Ja innan de planteras i en sån där köpeplugg.
Kanske onödigt att köpa sådana där pluggar om det nu funkar med Rockwool.

Det finns en tjej som grejar med odling osv. Sara Bäckmo. Hon exprimenterar med sticklingar. Hon har väl anknytning till Land-tidningen. Hon har en intressant blogg + filmer.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #6 skrivet: 25 jul-17 kl 23:44 »
Sara har gjort ett klipp om när hon testade rotningsgelé. Har för mig det var på blåbärssticklingar.
Kommer säkert en utvärdering så småningom.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #7 skrivet: 26 jul-17 kl 00:05 »
Jag slängde i en Alvedon med.För Salicylsyran skull, vilket ska vara bra. Man ska visst vattna med sådant vatten då man planterat sticklingen.


Du skulle nog tagit magnecyl istället. Alvedon innehåller ingen salicylsyra (det gör väl inte magnecyl heller om man ska vara petig utan acetylsalicylsyra).


Sen trodde jag att (acetyl-)salicylsyra främst var för snittblommor, men det blir jag gärna rättad på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #8 skrivet: 26 jul-17 kl 10:25 »
 Jag sticklingsförökar allt i perlit,vattnar med sälgvatten. ger garanterat önskat resultat.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #9 skrivet: 31 jul-17 kl 12:48 »
Sara har gjort ett klipp om när hon testade rotningsgelé. Har för mig det var på blåbärssticklingar.
Kommer säkert en utvärdering så småningom.

Var hittar man det testet?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #10 skrivet: 18 mar-18 kl 22:55 »
Säkgvatten, utveckla gärna...

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
SV: Jag såg en ny produkt.
« Svar #11 skrivet: 18 mar-18 kl 23:25 »
Men visst har det länge funnits rotningshormon i pulverform? Så gelen är kanske bara samma sak.

Och visst kan man lägga ner en vetekärna (kan ha varit nåt annat) för liknande effekt? Sälgvatten var nytt för mig, men på samma vis borde något hormon eller liknande vara det verksamma ämnet där.

Jag har inte erfarenheter, men det är saker jag hört talas om. (Och då tror jag automatiskt att alla andra har det.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser