Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för träd eller buske? Kan man flytta rotskott?  (läst 1593 gånger)

andtol

  • Gäst
Jag har hittat två buskar/träd som ser ut så här. Dessa har jag beskurit kraftigt för att få en stam kvar.

Jag gissar att det är vildapel, de är väldigt lika en annan vildapel som växer i närheten. Kan det stämma?

Som ni ser på beskuretbilden så är det väldigt många rotskott.


andtol

  • Gäst
SV: Vad är detta för träd eller buske? Kan man flytta rotskott?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-17 kl 15:19 »
Går det att flytta rotskott av vildapel?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för träd eller buske? Kan man flytta rotskott?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-17 kl 15:22 »
Det brukar gå om du får med så mycket som möjligt av pålroten i mitten (samt dess sidorötter) innan du hackar loss den, om det är rotäkta sorter.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad är detta för träd eller buske? Kan man flytta rotskott?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-17 kl 18:54 »
Så här har jag gjort när jag ska flytta träd och buskar. Det träd eller buske som ska flyttas skär jag runt först. Jag har  tagit en spade och tryckt ned den runt om, så att rötterna har skurits av. Sen har jag väntat ett par månader så att det hunnits bilda nya sugrötter närmare stammen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser