Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta nytt samhälle...?  (läst 1249 gånger)

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Starta nytt samhälle...?
« skrivet: 22 jun-17 kl 14:34 »
Hej alla,

Jag har ett litet dilemma. Mina 3 kupor har alla nya självuppdragna drottningar...Jag har inte en ram med täckt yngel förnärvarande så en avläggare på vanligt vis är uteslutet. Däremot har jag 3 nyparade och äggläggande drottningar i mina Apidea kupor. Hur skapar man ett nytt samhälle under dessa förutsättningar eller kan jag bara konstatera att jag haft otur och låta det vara och sälja mina drottningar?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Starta nytt samhälle...?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-17 kl 14:45 »
Menar du att "en avläggare på vanligt vis" måste innehålla yngel?

Givetvis kan du göra avläggare med enbart vuxna bin och en äggläggande Drottning.

Vill du tvunget ha yngel i avläggaren, så kan väl Drottningarna gå kvar i Apideorna tills samhällena har yngel igen, eller...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Starta nytt samhälle...?
« Svar #2 skrivet: 22 jun-17 kl 14:54 »
Thomas jag är novisen vid spisen...Det jag lärt mig och utövat med framgång är avläggare med 2 ramar täckt yngel i sen fas, 1 ram med mat och en med pollen + parad burad drottning samt att man skakar ner ett antal tusen bin från annat samhälle. Bara osäker på hur man går tillväga utan nykläckta bin...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Starta nytt samhälle...?
« Svar #3 skrivet: 22 jun-17 kl 14:59 »
Thomas jag är novisen vid spisen...Det jag lärt mig och utövat med framgång är avläggare med 2 ramar täckt yngel i sen fas, 1 ram med mat och en med pollen + parad burad drottning samt att man skakar ner ett antal tusen bin från annat samhälle. Bara osäker på hur man går tillväga utan nykläckta bin...

Ta en skattlåda bin, ställ på en ny botten och häng in buren med den äggläggande Drottningen. Låt stå ifred 7-10 dygn. Bingo.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Starta nytt samhälle...?
« Svar #4 skrivet: 22 jun-17 kl 15:43 »
Tack Thomas! Detta ska jag prova!

Men då får jag i och för sig i bästa fall en äggläggande drottning på HLS ramar, men det kan man kanske fixa till sedan...? Mina yngellådor är 11 ramars LS.
« Senast ändrad: 23 jun-17 kl 14:11 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser