Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utkrupen eller riven visecell?  (läst 2424 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Utkrupen eller riven visecell?
« skrivet: 20 jun-17 kl 18:20 »
Hej - vad säger ni: har drottningen krupit ut, eller har bina rivit cellen?



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-17 kl 18:54 »
Ser ut att vara två öppningar på cellen så både och kanske. Verkar vara stor aktivitet på ramen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #2 skrivet: 20 jun-17 kl 18:58 »
Med största sannolikhet har de rivit cellen. Men, med de fotona så KAN det vara så att Drottningen kläckts för några dygn sedan, och därefter har arbetsbina börjat deformera den tomma cellen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #3 skrivet: 20 jun-17 kl 19:04 »
Tackar för svar! Till saken hör att jag också hade två andra, senare anlagda, viseceller, som det nu inte syns ett spår av ... De borde enligt schemat vara nyligen täckta.

Drottningen i cellen på bilden borde ha krupit ut senast i fredags, men då var cellen fortfarande täckt.

Det här är mitt enda samhälle, och det finns inte längre ägg eller späda larver - så finns det något jag kan göra utöver att hålla tummarna för att det inte blir puckel?
« Senast ändrad: 20 jun-17 kl 19:09 av jotunulf »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #4 skrivet: 20 jun-17 kl 19:29 »
Det här är mitt enda samhälle, och det finns inte längre ägg eller späda larver - så finns det något jag kan göra utöver att hålla tummarna för att det inte blir puckel?

Viktigaste åtgärden är att lämna det oöppnat i 7-10 dygn framöver. Det är oftast människan som orsakar misslyckade parningar eller kläckningar av ny Drottning...

Finns ingenting om 10 dygn, börja med att skära ut en liten kakbit spätt yngel hos en kollega, och sätt in. Bygger de inte celler då så är allt fortfarande troligtvis frid och fröjd, och nya ägg kommer inom kort från ny Drottning..
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #5 skrivet: 20 jun-17 kl 19:43 »
Viktigaste åtgärden är att lämna det oöppnat i 7-10 dygn framöver.

Huvva, ska jag bara gå och ängslas så länge  ;)

Menar du att det kan dröja så länge innan ett arbetsbi får för sig att göra en soloshow ...?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-17 kl 21:32 »
Tackar för svar! Till saken hör att jag också hade två andra, senare anlagda, viseceller, som det nu inte syns ett spår av ... De borde enligt schemat vara nyligen täckta.

Drottningen i cellen på bilden borde ha krupit ut senast i fredags, men då var cellen fortfarande täckt.

Det här är mitt enda samhälle, och det finns inte längre ägg eller späda larver - så finns det något jag kan göra utöver att hålla tummarna för att det inte blir puckel?
Du får räkna ifrån fredag om du är säker på att hon gick ut ur puppan då, tre, fyra dagar innan hon är klar för parning, sen ska det vara flygväder för henne och drönarna och hon ska helst para sig flera gånger och det kanske inte går på samma dag, så några dagar till med fint väder och sen ska hon "mogna" några dagar, sen börjar hon lägga ägg. Håller med Thomas, greja inte så mycket i kupan, det är en känslig tid för bina när ovanstående händer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #7 skrivet: 20 jun-17 kl 22:04 »
kan drottningen ha dött i cellen? eftersom hon satt inne för länge om jag förstått det rätt? Hur snabbt upptäcker bin om yngel dött i cellen? Vad kan ha hänt med dem andra 2 visecellerna? Förstår inte varför denna cell finns kvar och inte de andra 2.

Postat med Alternativ.nu´s app


jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #8 skrivet: 21 jun-17 kl 11:05 »
kan drottningen ha dött i cellen? eftersom hon satt inne för länge om jag förstått det rätt? Hur snabbt upptäcker bin om yngel dött i cellen? Vad kan ha hänt med dem andra 2 visecellerna? Förstår inte varför denna cell finns kvar och inte de andra 2.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är lite det jag funderar på också.

Tänker samtidigt att de andra, senare anlagda, cellerna kanske rivits efter att drottningen krupit ut?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #9 skrivet: 21 jun-17 kl 13:02 »
Låt bina sköta det hela i lugn och ro så blir det bäst  :D
En vise håller inte på och städar och tar bort celler, hon oskadliggör bara sina rivaler på ett eller annat sätt även när de är i puppan. Vilken av de oparade drottningarna som hunnit först spelar ju mindre roll, huvudsaken är att hon blir parad och äggläggande...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #10 skrivet: 19 jul-17 kl 21:53 »
Rapport: gjorde som Thomas_ föreslog och lätt dem bara vara, trots att det var väldigt obehagligt att inte veta vad som pågick i samhället ... Och efter ca 10 dagar var det fullt med ägg och en stor och tjock drottning som kröp omkring.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Utkrupen eller riven visecell?
« Svar #11 skrivet: 20 jul-17 kl 04:54 »
Rapport: gjorde som Thomas_ föreslog och lätt dem bara vara, trots att det var väldigt obehagligt att inte veta vad som pågick i samhället ... Och efter ca 10 dagar var det fullt med ägg och en stor och tjock drottning som kröp omkring.

Gissade det...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser