Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gris till sällskap/arbete  (läst 3079 gånger)

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
Gris till sällskap/arbete
« skrivet: 20 jun-17 kl 16:51 »
Hej alla!
Har flyttat till en mindre före detta gård och här finns en gammal åker om ca 1500 kvm som jag vill ha uppbökad alternativt ordentligt nedtrimmad. Jag har även mindre ytor som jag skulle vilja ha trimmade. Vi har en del mark, främst skog och det skulle vara trevligt om djur kunde hålla efter marken =) Därför tänkte jag hyra in grisar över sommaren men här (finska landsbygden) finns det inte. Man kan nog hyra in får däremot. Jag tänkte att det kanske skulle funka att köpa två grisar alternativt minigrisar. Men nu funderar jag på om jag borde köpa/hyra får/getter istället?

Har googlat och googlat men nu vänder jag mig till er.
Jag undrar vad det kostar att ha gris i foder? Hur mycket äter en vanlig gris och hur mycket äter en minigris? Hur mycket behöver de stödmatas om de kan gå i en hage om ca 1500 kvm och en på ca 500 kvm. Behöver de mer yta? Eller borde jag ha får/getter som sköter om marken? Eller kanske både och?!
Jag har massa fler frågor men hoppas någon vänlig själ vill ta sig tid att svara på dessa först
Tusen tack för råd och svar!

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #1 skrivet: 20 jun-17 kl 22:28 »
En helt vanligt tamsvin äter ca 3kg om dagen, betydligt mindre före 50kg vikt. Hur fort dom totalvänder 1500kvm beror helt på vädret. Är det någorlunda torrt är det troligen gjort på 6 månader. I år är det ganska blött här så de har redan vänt runt på 1000kvm sen i april. 3 grisar alltså.

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #2 skrivet: 21 jun-17 kl 07:53 »
Tack!
Äter de/behöver de lika mycket foder om de är ute och betar? Är det någon skillnad på foder för slaktgrisar och grisar som inte ska slaktas och behöver växa fort/mycket?

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #3 skrivet: 23 jun-17 kl 19:44 »
Vanliga tamsvin är dåliga på att hitta mat själva men visst hittar litegrann. Skogsvin är bättre på att tillgodogörasig från naturen men då bör dom nog gå i lövskog.   
Antar att du kan ge mindre mat om du inte skall slakta men isf högst marginellt. Utegrisar blir inte särskilt feta.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #4 skrivet: 23 jun-17 kl 20:44 »
Linderrödssvin är kända för sin bökvillighet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #5 skrivet: 27 jun-17 kl 07:33 »
Lobbebubbe: Aah ok. Med skogssvin menar du vildsvin? Är mer intresserad av tamsvin som är keliga =)
Trollmor: ja det har jag läst här =) Får fundera vidare på om vi ska ha djur och vilka i så fall =D
Finns det någon grisras som inte blir jättestor utan som håller sig till 100-150 kg eller så? Någon ras utom "minigris"

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #6 skrivet: 01 jul-17 kl 10:26 »
Menade linderöd och ullgrisar som skogssvin. Linderöd växer ju rätt långsamt men stora blir dom ju tillslut. Ska det hända något så kan du inte ha för små grisar.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Gris till sällskap/arbete
« Svar #7 skrivet: 01 jul-17 kl 18:07 »
Min ena brorsa har linderödssvin. Han säger att hur fort det går för dom att markbereda beror mycket på hur mycket gott det finns att böka upp... Dom älskar till ex kvickrotsrötter. Det går snabbare om man hjälper dom genom att köra med tallriksharven innan dom släpps in, utan att plöja först. Skåror i marken gör det mycket lättare att böka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser