Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste egenbyggda bostaden  (läst 3742 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Billigaste egenbyggda bostaden
« skrivet: 20 jun-17 kl 09:14 »
Jag undrar hur billigt det går att komma undan med ett egenbyggt hus.
Hur billigt har ni kunnat bygga?

Jag tänker mig att marken har jag, men uppvärmning, byggmaterial, grund, bygglov, indraget vatten, eget avlopp (helst med komposterande/urinseparerande toalett), kanske off grid vad gäller el, annars anslutning till elnätet. Plats för 4 personer.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #1 skrivet: 20 jun-17 kl 09:17 »
Köp en solosåg, gärna eldrift (om du har tillgång till 380v) och inhandla timmer. Bygg sedan med vanlig regelstomme... Det som kostar är väll ifall du vill ha en platta med avlopp mm. Annars bygg på plintar. Spånet som blir över när du sågar isolerar du med.

andtol

  • Gäst
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #2 skrivet: 20 jun-17 kl 09:48 »
Hur stort hus vill du ha? Varsitt rum? Alla sover i samma stora rum med ett köksdel och ett badrum?

40 kvm? 100 kvm?
« Senast ändrad: 20 jun-17 kl 09:56 av Toll »

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #3 skrivet: 20 jun-17 kl 11:34 »
Det som är dyrt är alla fasta kostnader som är nödvändiga runt omkring huset. det spelar ingen roll om det är ett stort lyxigt hus eller ett litet skjul.

kostnaderna skiljer mellan olika kommuner. Några exempel här på Gotland:

Bygglov det måste du ha mellan 25.000 och 30.000
tillstånd för avlopp  7.000 till 10.000
Elabonnemang  23.000 och uppåt om du ska bygga en bit bort eller transformatorn är för liten eller gammal.
Elinstallation   ca 30.000
Avlopp, trekammarbrunn, bädd, pumpbrunn och grävning, helt beroende på markförhållanden 80.000 till 150.000
Vatten grävd eller borrad minst 30.000
Kvalitetansvarig 10.000?
Byggfelsförsäkring som inte täcker något. 15.000
Godkännande av skorsten. 5.000

Det finns säker fler fasta kostnader som kommunen tvingar på dig men redan nu är kostnaderna högre än vad själva huset kostar för en mindre normal villa.

ska du ha ett normalt badrum enligt Boverkets normer 150.000 till 200.000.
Ett kök med vitvaror går att få för under 70.000

Nu är jag halvvägs. Nu när jag är halvvägs  bestämde jag mig för att bo kvar


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #4 skrivet: 20 jun-17 kl 12:30 »
Köp en rivningskåk och byt ut den mot en ny som ser likadan ut, så slipper ni en massa extrakostnader.

Det är ju tillåtet att underhålla ett hus utan bygglov, att man är så noga att man byter ut det mesta gör inget.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #5 skrivet: 20 jun-17 kl 14:34 »
Det krävs bygglov/ev kvalitetsansvarig att ändra i bärande element i ett hus.

När jag letade hus, så var kravet: fungerande bostad med vatten. Gärna el. Avlopp inte nödvändigt för det kan man lösa på olika sätt. Utan vatten får du inte ens lov att anlägga ett avlopp eller bygglov till ny/tillbyggnad.

Man får bygga till 15m2 utan lov, tror endast anmälan. Det är billigare att bygga till en befintlig byggnad, än att bygga nytt.

Lägg sedan till att du får bygga 25m2 attefallshus om det finns bostadshus på tomten. Jämte friggeboden på 15m2.
Det ger gott om utrymme till tex utedass/komposttoa i kombo med bdt-avlopp som kan vara enklare att få lov till. Och billigare att anlägga. Finns färdiga minireningsverk för bdt tex.

Om el finns, bonus och sparar mycket krängel vid bygge mha elverktyg.
Utan el, man får anpassa levenet till omständigheter. Solceller & vindsnurra ger el till belysning, cirkulationspumpar, laddning mm.
Uppvärmning med vedpanna/vedspis. Docka till solfångare för varmvattentillskott sommarhalvåret.
Matlagning på gasol/ved.

Bygga enkelt. Jag föredrar själv plint/torpargrund då man kan inspektera under.
Stomme i 170mm, + 45 eller 95mm utvändigt samt 45x45 invändigt.
Vanlig mineralisolering i väggar, kutterspån i taket. Krävs lite bättre tjocklek, men tror huset andas bättre.
Sedummatta på taket.

Lägga kök&pannrum/pumprum&badrum nära varandra, helst vägg-i-vägg för att minska vvs-kostnader.
Personligen är jag fan av utanpåliggande installationer (vatten, el mm) då ser man direkt skador, läckor. Enkelt att komma åt och förändra. Billigare dragning.

Räknade på ett 7x10m stort fyrkantigt hus med bärande längsgående vägg/stolp och sadeltak till en kostnad på runt 130tkr för vädertätt inkl billiga fönster/dörrar, exkl inredning och kök/badrum för materialkostnad.


Nu blev detta lite mer än ett snabbsvar, men det är iallafall efter egna efterforskningar jag gjorde. :)
Jag sökte efter bergstomter ingen ville ha, för då vet jag iallafall vad marken består ev.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #6 skrivet: 20 jun-17 kl 19:47 »
Beträffande kostnader för avlopp så kom jag undan med drygt 20000 kr  och en hel del eget arbete för att ordna trekammarbrunn + infiltration istället för ett gammalt tvivelaktigt avlopp med enkammarbrunn och oanvändbar stenkista. Jag grävde diken för avloppsrören med egen minigrävare men lejde in för de arbetsmoment som krävde större maskin.
Kostnaden fördelade sig ungefär så här:
15000 kr  trekammarbrunn + infiltrationspaket.
2500 kr grus till infiltrationen.
500 kr till en granne med traktorgrävare som grävde hålet för trekammarbrunnen.
2000 kr till en åkare som ändå hade en grävare på plats i byn just då, för att göra det stora infiltrationsdiket.
1000 kr  rördelar, diverse material, bränsle till minigrävaren.
500 kr utfodring av mer eller mindre frivillig arbetskraft.

Hos en del kommuner behövs inget tillstånd - och inte heller några avgifter - för att förbättra ett gammalt dåligt enskilt avlopp, till skillnad från om det ska anläggas ett helt nytt avlopp på en fastighet som aldrig har haft avlopp sedan tidigare.
Rent allmänt är det stora skillnader i byråkrati och avgifter från kommun till kommun, så man bör kolla hos sin egen kommun hellre än att lita på uppgifter från någon annanstans i Sverige som kanske inte alls är relevanta för den plats där huset ska byggas.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #7 skrivet: 23 jun-17 kl 18:58 »
Det som kostar, är byråkratin. - Den lägger sig som en kall blöt filt som kväver skaparglädjen.

Bygg en husbåt istället utan att behöva be någon om lov.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #8 skrivet: 23 jun-17 kl 20:12 »
Det som kostar, är byråkratin. - Den lägger sig som en kall blöt filt som kväver skaparglädjen.
Först 15k till kommunen för att få bygga på sin egen tomt - ungefär som att betala beskyddarverksamhet till maffian. Sedan ytterligare 10k till en kontrollansvarig som skall vakta så man inte går utanför myndigheternas riktlinjer  :-X

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #9 skrivet: 23 jun-17 kl 20:13 »
Det som kostar, är byråkratin. - Den lägger sig som en kall blöt filt som kväver skaparglädjen.

Bygg en husbåt istället utan att behöva be någon om lov.

"Generellt anses husbåtar bygglovspliktiga då de är att jämställa med byggnad. "

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #10 skrivet: 23 jun-17 kl 21:15 »
"Generellt anses husbåtar bygglovspliktiga då de är att jämställa med byggnad. "

Kan du ange en källa för det citatet? Är det någon enstaka kommun eller länsstyrelse som har den åsikten, eller gäller det för hela Sverige alternativt EU?  Är åsikten prövad i domstol och befunnen stämma med rättsväsendets tolkning av svensk lagstiftning?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #11 skrivet: 23 jun-17 kl 21:21 »
Citera
Generellt anses husbåtar bygglovspliktiga då de är att jämställa med byggnad. Ett rättsfall från Västerås tingsrätt finns från 1998, då en husbåt med en överbyggnad på 6x10 meter i två våningar byggd på pontoner, av regeringsrätten klassades som byggnad. Tillfälligt lov kan tillämpas om man avser att flytta båten i framtiden.
Så här står det på wikipedia. Jag vet inte vilken juridisk makt regeringsrätten har men det låter ganska slutgiltigt.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #12 skrivet: 23 jun-17 kl 21:23 »
En bekant hittade ett gäng rejäla kartonger pallar och pressening.
Det blev ett litet hus av det och varmt och gott var det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #13 skrivet: 24 jun-17 kl 10:56 »
Jag undrar hur billigt det går att komma undan med ett egenbyggt hus.
Hur billigt har ni kunnat bygga?

Jag tänker mig att marken har jag, men uppvärmning, byggmaterial, grund, bygglov, indraget vatten, eget avlopp (helst med komposterande/urinseparerande toalett), kanske off grid vad gäller el, annars anslutning till elnätet. Plats för 4 personer.

Det absolut billigaste både på kort och lång sikt är att inte kompromissa med kvaliteten. Då kan man bygga ett mindre hus för t.ex en miljon och sedan efter mycket egenarbete få det värderat till t.ex två, och alltså låna upp hela byggsumman med mycket god säkerhet och mycket låg ränta och dessutom ha skapat en övervärde redan från början, vilket ger trygghet i boendet. Tomten bör ha någon slags kvalitet också. T ex vacker utsikt, nära skola, vacker by, nära stad, nära vatten eller något annat bra.

Det stora problemet är att få tag på tomten, och sedan att finansiera bygget under tiden. Och du behöver kunskaper, mycket kunskaper, och gärna en svåger som är elektriker, eller snickare, för då känner han en elektriker.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #14 skrivet: 24 jun-17 kl 11:53 »
Ett gammalt timmerhus är billigast, du kan se dem skänkas bort på blocket hela tiden mot nedmontering av köparen.
Ibland vill säljaren ha några tusenlappar men detta kan du iprincip alltid förhandla bort om du frestar med att forsla bort byggnaden snabbt.

Oslagbart! finns inget annat sätt att få en bostad så billigt. Men kräver en frisk kropp + bil + släv + motorsåg.

exempel:


https://www.blocket.se/vasterbotten/Timmerhus_for_nedmontering_73598245.htm?ca=4&w=2

https://www.blocket.se/gavleborg/Timmerstomme__skankes_73964628.htm?ca=4&w=2

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #15 skrivet: 24 jun-17 kl 12:03 »
Ett gammalt timmerhus är billigast, du kan se dem skänkas bort på blocket hela tiden mot nedmontering av köparen.
Ibland vill säljaren ha några tusenlappar men detta kan du iprincip alltid förhandla bort om du frestar med att forsla bort byggnaden snabbt.

Oslagbart! finns inget annat sätt att få en bostad så billigt. Men kräver en frisk kropp + bil + släv + motorsåg.

exempel:


https://www.blocket.se/vasterbotten/Timmerhus_for_nedmontering_73598245.htm?ca=4&w=2

https://www.blocket.se/gavleborg/Timmerstomme__skankes_73964628.htm?ca=4&w=2
*Men det blir svårt att få bygglov för på grund av dålig isolering.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #16 skrivet: 24 jun-17 kl 13:15 »
Det har jag aldrig hört talas om skulle vara några problem med timmerhus, det är ju en extremt eprövad byggteknik, har du hört nått sånt eller gissar du?

Är det så så kan man alltid sikta på en 4hektar tomt som är jordbruksklassad. Då behövs inga bygglov för ekonomi närings/byggnader, och de kan senare skede omklassas

Så är det i min kommun iaf vet ej om det är samma överallt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #17 skrivet: 24 jun-17 kl 13:22 »
Det har jag aldrig hört talas om skulle vara några problem med timmerhus, det är ju en extremt eprövad byggteknik, har du hört nått sånt eller gissar du?

Är det så så kan man alltid sikta på en 4hektar tomt som är jordbruksklassad. Då behövs inga bygglov för ekonomi närings/byggnader, och de kan senare skede omklassas

Så är det i min kommun iaf vet ej om det är samma överallt.
Jo, det är ett välkänt faktum att man inte kan få bygglov för gamla timmerhus som bostadshus längre. Ett hus får bara förbruka en viss mängd beräknad energi per kvadratmeter och det går inte utan relativt tjocka lager isolering. Vill man ha ett oisolerat timmerhus får man bygga det som fritidshus eller på annat sätt kringgå byggreglerna.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #18 skrivet: 24 jun-17 kl 13:47 »
 Man bygger en husbåt efter egna idéer utan att be om lov. - Det kan krävas bygglov för att ha den stadigvarande förtöjd: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste egenbyggda bostaden
« Svar #19 skrivet: 24 jun-17 kl 16:08 »
Man bygger en husbåt efter egna idéer utan att be om lov. - Det kan krävas bygglov för att ha den stadigvarande förtöjd: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/


Självklart kan man bygga utan att be om lov.   Dock är chansen stor att det renderar i mindre trevliga konsekvenser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser