Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta drottning mot puppa  (läst 5497 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #40 skrivet: 21 jun-17 kl 14:25 »
missade ditt inlägg. ja, om jag haft en extra kupa. jag tänkte faktiskt med att göra en avläggare (nästa vecka när jag har nya kupor) men gjorde sen som jag blev tillsagt :S.

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #41 skrivet: 21 jun-17 kl 15:31 »
Vet inte vad du har för kupor men om du har EPS så går det att bara ta en fyrkantig skiva lika stor som lådan och spika på smala brädor på tre sidor och ställa lådan direkt därpå - den sidan utan bräda blir flusteröppning.
Byggplast eller liknande fasttejpad på lådan och en skiva över som tak, sten på taket så det inte flyger av.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #42 skrivet: 21 jun-17 kl 15:49 »
har trälådor. men nu är det redan gjort...

kvarstår frågan om hur jag gör nu? antar de är stressade nu för att drottningen sitter i en tom låda? tänkte kolla om en timme. låter det klokt?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #43 skrivet: 21 jun-17 kl 17:22 »
har trälådor. men nu är det redan gjort...

kvarstår frågan om hur jag gör nu? antar de är stressade nu för att drottningen sitter i en tom låda? tänkte kolla om en timme. låter det klokt?

Postat med Alternativ.nu´s app

Det går säkert att göra så med trälådor oxå men jag har inte testat för jag har inga dylika.
Avser du att döda visen och vet var hon är så är det väl bara att göra det fortast möjligt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #44 skrivet: 21 jun-17 kl 17:57 »
jag har gett upp :S. tomlådam var proppfullt med bin spärrgallret vsr helt täckt med ihopklumpade bin och desperata drönare. Dessutom var de återigen inte så där jätteaggressiva. Bara ett bi som var helt galet och förföljde mig. Ska nu lämna dem ifred i 2 veckor och fråga om jag eventuellt kan få ny drottning senare. Då blir det avläggare.

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #45 skrivet: 21 jun-17 kl 18:07 »
Vad har du gjort, och vad har du gett upp?

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #46 skrivet: 21 jun-17 kl 19:23 »
har stirrat på varenda ram. sedan när jag upptäckte att det fanns ägg i skattlådan stirrat på dem ramarna. sedan hällt ut bina på vit filt och låtit dem gå in i kupan genom en tom låda o sen spärrgaller. sen plockat ner allt igen o då upptäckt att halva kupan satt i tomlådan och på spärrgallret som jag skrev.

Nu ska jag låta allt vila iaf ikväll och bestämma mig imorgon. det jag tänker nu är att bina haft för mkt stress och att jag inte vill öppna kupan igen om en vecka. eller kanske jag bör kolla ändå för att se om det bildats viseceller (hon kan ju ha dött ändå) :S

Om hon finns kvar ska jag göra avläggare som tipsat.

tror inte att jag inbillat mig att de är snällare nu. för 2 veckor sedan såg min man till att det kan blåsa igenom bättre (tog bort lite grejer som jag trodde skyddade kupan, men det blev för fuktigt). kan det vara att de mår bättre nu?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #47 skrivet: 21 jun-17 kl 20:04 »
genom en tom låda o sen spärrgaller

Jag tror att Thomas menade att du skulle sätta den tomma lådan på en botten och med ett spärrgaller mellan lådan och botten. Men ingen större skada skedd, du har jobbat på bra. I detta läget hade jag imorgon bara sett till så att yngelramarna är över spärrgallret, sedan använt rökpusten mycket kraftigt genom flustret. Sedan har du separerat bina från drottningen. Då kan du ta bort henne.


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #48 skrivet: 21 jun-17 kl 20:41 »
suck... läser det nu med...allt är ju som vanligt igen nu. tagit bort tomlådan och byggt upp kupan på samma sätt; 2 yngelrum - spärrgaller - skattlåda. det surrar som det brukar göra. borde ha läst thomas inlägg en gång till innan jag satte igång :S. jag placerade ju hela kupan ovanför spärrgallret. sen av med den igen och upp igen.

såg drottningarna 2 ggr i fjol av en slump, men vet ju hur de ser ut och på vilket sätt de går. varför hittar jag inte henne då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #49 skrivet: 21 jun-17 kl 21:29 »
Ibland är det så, en del är omöjliga att hitta. Men man behöver inte heller, ser man ägg och yngel så räcker det, då vet man att hon är där någonstans. I det här fallet ska du ju byta ut henne, så det enda du behöver vara säker på är att hon åtminstone inte är i de lådor du ska tillsätta den nya drottningen till.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #50 skrivet: 21 jun-17 kl 22:47 »
Men bina går inte in och stannar inte inne om det inte finns yngel i kupan, ambina väller in fort som attan för de lämnar inte ynglen i sticket.
Det kan ju uppstå ett problem om drönarna helt blockerar gallret men tror inte de har en chans mot ett ambi som ska in till ynglen. Jag tycker nog du tänkte rätt.
Finns det stift och öppet yngel i båda yngellådorna så kan du bara dela sh rakt av och flytta bort den ena lådan minst 3 km från kupan så får du reda på rätt snart i vilken låda visen befinner sig, vilket kommer att underlätta dels för att leta upp henne i ena sh och dels för att tillsätta en parad drottning i det andra om du inte nöjer dig med det du har.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #51 skrivet: 22 jun-17 kl 08:49 »
drottningen var ju i skattlådan som jag tömde på bin. Mycket yngel finns det dock kvar. kan det vara bra att tillsätta den nya drottningen till den lådan? som avläggare förstås. får hon även en hel del honung för att komma igång.

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #52 skrivet: 22 jun-17 kl 09:39 »
Det blir lätt missförstånd om man är kortfattad. Försök beskriva lite mer utförligt vad du gör så är det lättare att ge bra råd.

Den gamla drottningen tycker jag man ska ta tillvara så länge, av två anledningar. Dels så är det en säkerhet om man bara har två samhällen, dels så är det inte säkert att hon har så extra mycket aggressivitet i sina gener som du tror. Det kan mycket väl vara andra anledningar till att vaktbina var alarmerade.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #53 skrivet: 22 jun-17 kl 10:18 »
ska vara tydligare: jag spärrade upp drottningen in i skattlådan i söndags för där fanns spätt yngel. det var alltså ifrån dem ramarna jag borstade bort bina på filten framför kupan. skattlådan står på spärrgallret igen, nu förhoppningsvis utan drottning. nu är mina tankar såhär: om jag sätter skattlådan på ny botten och tillsätter en ny drottning i den? då har hon yngel, ambin och honung.

jag har också börjat bli tveksam om de verkligen är så ilskna. så jag ska spara henne nu. om hon överlevt allt...

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #54 skrivet: 22 jun-17 kl 14:20 »
Så nu har du en låda med ramar, yngel och bin ovanpå en tom låda där drottningen är med en klunga bin, och spärrgaller mellan? Och drottningodlaren kommer själv med den nya drottningen på tisdag, och han skulle ha med sig en speciell bur?

Ett sätt är att låta den gamla drottningen gå tillbaka till yngelramarna, och låta henne vara kvar där. Den nya drottningen får en skaksvärm som du gör av samhället dagen innan han kommer med drottningen. Så hade jag nog gjort i nuläget, om du vill behålla den gamla drottningen.

Ett annat sätt är att lyfta av yngellådan med tillräckligt med bin (använd rökpusten genom flustret, så går de upp) och ställ på ny botten på samma plats, och ge den lådan drottningen med påsticksbur på tisdag, det är nog en sådan drottningodlaren har med sig. Den gamla drottningen med ett gäng bin i tomlådan ger du ramar tak och botten och ställer bredvid.


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #55 skrivet: 22 jun-17 kl 16:08 »
har lite bättre förutsättningar:).kupan består av 3 lådor; 2 yngellådor och en skattlåda, spärrgaller emellan. skattlådan har dock används som yngellåda dem senaste veckorna. i de 2 yngellådorna finns nu en massa täckt yngel och utkrypande bin (och flera pollenramar), i skattlådan är det ägg, larver och nyligen täckt yngel. den tomma lådan tog jag bort igår em och jag utgår ifrån att drottningen befinner sig under spärrgallret nu, i det egentliga yngelrummet alltså.

Därför tänkte jag göra avläggare med ny drottning i skattlådan, där det finns en massa yngel som sagt. så jag lyfter av skattlådan och ställer den på ny botten, sedan tak på. har inga utbyggda ramar, bina har byggt ut minst 20 (10 per kupa) än så länge (med bara remsa vax, experiment). mitt andra samhälle har dock 2 skattlådor, så kan sno några av deras ramar (efter att jag slungat dem).

var det tydligt nu?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #56 skrivet: 22 jun-17 kl 16:43 »
Har du öppet yngel och stift i tre lådor så kan du göra tre nya sh - ett sh för varje låda och du får oxå då reda på i vilken låda visen är - för där byggs inga viseceller utan det flyter på som vanligt.
Är det väldigt mycket honung i den låda som var skattlåda så ta bort de honungsramar som inte har stift och yngel och fördela dem i kanterna på de andra två lådorna.

.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser