Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur laga hål i lerstenshus?  (läst 2826 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Hur laga hål i lerstenshus?
« skrivet: 14 jun-17 kl 18:09 »
Hej

Bor i hus av lersten och har en hel del sprickor. På ett ställe uppe vid taket har det lossnat bitar väggen så att det blivit hål rakt igenom. Yttertaket går ju ner över så det är skyddat från regn etc men ser inte så skoj ut o kan bara bli värre om det ej åtgärdas. Men hur gör jag? Se bild!
Tack!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 18:39 »
 :(

Man kan göra på flera sätt.
Bara lösa problemet snabbt så trycker man i papper och sedan på med lite puts.

Vill man göra det riktigt så får man dissikera väggen, knacka ner putsen och åtgärda de problem man hittar.
Var uppmärksam på bjälklag och takstolar så du inte äventyrar stabiliteten i kåken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 21:36 »
:(

Man kan göra på flera sätt.
Bara lösa problemet snabbt så trycker man i papper och sedan på med lite puts.

Vill man göra det riktigt så får man dissikera väggen, knacka ner putsen och åtgärda de problem man hittar.
Var uppmärksam på bjälklag och takstolar så du inte äventyrar stabiliteten i kåken.

Bara lösa problemet snabbt låter bra tycker jag  :-\
Vad är det för problem man skulle kunna hitta om man knackar ner putsen menar du?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-17 kl 21:45 »
Att lerstenen fallit ihop totalt och det behöver muras nytt.
I värsta fall så får man plocka ner hela väggen.

Att sådant händer beror på att man använt torkat och inte bränt tegel för att spara på pengar vid byggnationen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-17 kl 22:54 »
Det brukar bestå av lera tagen en bit ned i backen så att den är någorlunda ren från matjorden, denna är magrad med sand, hur mycket beror på hur fet leran är (har inga siffror i skallen man kan kolla... Möjligen kan det ha varit ca 30% för medelfet lera?) samt någon form av armering, tex hackad mossa, linblånor, hästspillning, nöthår, etc.
Det är ett ganska tungt jobb att älta massan, kanske man kan använda en cemenblandare idag om det fattas, men törs inte svara på resultatet, men kan tänka mig att en så kallad tvångsblandare fungerar, dessa brukar gå att hyra om de tär mycket som har blivit dåligt, är det bara litet går det ganska fort att blanda för hand i ett tråg (lättare i ett tråg än en hink tycker jag), mossa har jag för mig skall kokas innan man tillsätter den.

Det går fint att återanvända gammal lera, bara att blöta upp det i vatten igen så går det gamla murbruket att använda igen.
Tänk dock på att ju mer vatten man använder., desto mer kommer det att slå sig, spricka och bli fult samt förlora något i hållfasthet, men det har nog mindre betydelse här, man kan lägga på fler lager om man blöter under så att det fäster ordentligt i det gamla.

(Har gjort några mindre arbeten på gamla spisdelar).










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-17 kl 09:48 »
 Det är lätt att laga om du har kvar det som trillat ut eller lite gammal lersten. Använd delar av stenen att krossa och blanda till bruk med sand, det är inte så tungt och svårt, i synnerhet i liten mängd och sen packar du in små bitar av obränd lersten tillsammans med bruk. Blöta kanterna på befintlig väggs hål (och bitarna) för att lagningen ska få fäste. Så högt uppe på väggen torkar det snabbt.
Finns det sen glipor när det torkat kan du pilla i bruk i dem, och till slut bara putsa med lerbruk eller kalkbruk så du får en jämn yta. Bor du i närheten av Linderöd så har jag en massa sparad lera, du kan få att laga små hål med  :). Precis som tidigare skrivits så är det viktigt att bruk och puts är magrare ( mer sand) än stenen.

Obränd lera är ett fantastiskt material till boende.
Var nyligen på en lerkonferens där det berättades om veteranbilsfantaster i Europa som lerputsade sina väggar då bilarna blev mindre rostanfrätta pga lerans fuktbuffrande egneskaper! Lerväggar har också en positiv renande effekt på de flera gifter i inomhusluft.

 Dessutom det enda byggmaterialet som inte förlorar i kvalité när det återanvänds. ( och förbättrar odlingarna om leran hamnar där!)
Maria
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #6 skrivet: 15 jun-17 kl 11:45 »
Vi bor i lerstenshus som är putsade med kalkbruk.

Är TS hus putsat med kalkbruk eller lera?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-17 kl 15:53 »
Det är lätt att laga om du har kvar det som trillat ut eller lite gammal lersten. Använd delar av stenen att krossa och blanda till bruk med sand, det är inte så tungt och svårt, i synnerhet i liten mängd och sen packar du in små bitar av obränd lersten tillsammans med bruk. Blöta kanterna på befintlig väggs hål (och bitarna) för att lagningen ska få fäste. Så högt uppe på väggen torkar det snabbt.
Finns det sen glipor när det torkat kan du pilla i bruk i dem, och till slut bara putsa med lerbruk eller kalkbruk så du får en jämn yta. Bor du i närheten av Linderöd så har jag en massa sparad lera, du kan få att laga små hål med  :). Precis som tidigare skrivits så är det viktigt att bruk och puts är magrare ( mer sand) än stenen.

Obränd lera är ett fantastiskt material till boende.
Var nyligen på en lerkonferens där det berättades om veteranbilsfantaster i Europa som lerputsade sina väggar då bilarna blev mindre rostanfrätta pga lerans fuktbuffrande egneskaper! Lerväggar har också en positiv renande effekt på de flera gifter i inomhusluft.

 Dessutom det enda byggmaterialet som inte förlorar i kvalité när det återanvänds. ( och förbättrar odlingarna om leran hamnar där!)
Maria

Tack för utförligt svar! Jätteintressant. Bor på södra åsen så jag kommer gärna o hämtar lera nån dag i sommar!

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #8 skrivet: 16 jun-17 kl 15:54 »
Vi bor i lerstenshus som är putsade med kalkbruk.

Är TS hus putsat med kalkbruk eller lera?

Det vet jag faktiskt inte. Hur avgör jag det? Det är ju vitt iaf - men det kanske lerputs är med?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #9 skrivet: 18 jun-17 kl 20:28 »
Lera brukar vara mörkare till färgen och känns som fint mjöl och grus, kalkputs är mer som ett pulver som kritar i vitt (eller som hårt vitt gruskakor som inte löser mycket i vatten eller går så lätt att smula sönder som leran, kalkputs är väsentligt hårdare än leran om den är riktigt gjord, men det kan vara lerputs som är målad med kalkslamfärg annars, den kan ni nog bara lösa upp som vanligt med den övriga leran när ni skall blanda om den, tror inte det har någon särskild betydelse. ), jag vet dock inte hur det är hos er, men häruppe är det mycket lätt att se skillnad.

Små mängder är inte särskilt tungt att blanda som någon sade, jag blandade själv i en hink med en liten stålspade, bara att langa på med fler hinkar sedan...
Den tunga blåleran här skall nog ha uppåt nästan 50% magring med sand har jag för mig...
Jag använde björnmossa, men har för mig att blånor var vanligare söderöver.









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #10 skrivet: 19 jun-17 kl 10:24 »
Tack för utförligt svar! Jätteintressant. Bor på södra åsen så jag kommer gärna o hämtar lera nån dag i sommar!

Välkommen!

Mejla gärna innan, m.attstroem ( snabella) gmail.com,
Hälsningar Maria
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Hur laga hål i lerstenshus?
« Svar #11 skrivet: 02 nov-17 kl 22:19 »
Lera brukar vara mörkare till färgen och känns som fint mjöl och grus, kalkputs är mer som ett pulver som kritar i vitt (eller som hårt vitt gruskakor som inte löser mycket i vatten eller går så lätt att smula sönder som leran, kalkputs är väsentligt hårdare än leran om den är riktigt gjord, men det kan vara lerputs som är målad med kalkslamfärg annars, den kan ni nog bara lösa upp som vanligt med den övriga leran när ni skall blanda om den, tror inte det har någon särskild betydelse. ), jag vet dock inte hur det är hos er, men häruppe är det mycket lätt att se skillnad.

Små mängder är inte särskilt tungt att blanda som någon sade, jag blandade själv i en hink med en liten stålspade, bara att langa på med fler hinkar sedan...
Den tunga blåleran här skall nog ha uppåt nästan 50% magring med sand har jag för mig...
Jag använde björnmossa, men har för mig att blånor var vanligare söderöver.
Som fibrer är hästskit ypperligt.  Men enklare är att strö ut halm på marken och köra över det med gräsklipparen så det findelas. Det hade bi som armering när vi putsade lite tjockare lager. Tips.

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare
kaninohöns, Hans Hultén, Sjul, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser