Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammetsgeting (mördargeting)  (läst 7811 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Sammetsgeting (mördargeting)
« skrivet: 14 jun-17 kl 15:07 »
Jag tror vi har sett sådana i vår trädgård. Finns det fler som har sett?
kretslopp


hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 23:45 »
Se till att fånga den/ dom kvikt som f**n, lite bensin på den så att den dör, lämna in på artbedömning, det görs lämpligen med en stor hov av typen man fångar fjärilar med.
Detta är en insekt som vi INTE vill att den skall få fotfäste.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sammetsgeting

Jag tror vi har sett sådana i vår trädgård. Finns det fler som har sett?
« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 23:59 av hofboss »

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #3 skrivet: 15 jun-17 kl 09:07 »
Jag har hitills inte lyckats, fota, fånga eller slå ihjäl någon, men jag försöker.
kretslopp

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #4 skrivet: 15 jun-17 kl 10:16 »
Det vore ju intressant att veta hur du artbestämmer icke infångade getingar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #5 skrivet: 15 jun-17 kl 11:11 »
Förmodligen på samma sätt som vem som helst, man tittar på den. Och visst kan man se fel, och det hoppas man ju att kretslopp gjort.

Jag har fågelskådarvänner som kan artbestämma fåglar som jag knappt ser för att de är så långt borta, men jag vet folk som inte kan säga om det är en huggorm eller snok när den ligger framför fötterna på dem fastän vi bara har tre sorters ormar i Sverige.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #6 skrivet: 15 jun-17 kl 11:23 »
De är ju inte speciellt lika, våran egen bålgeting och Kinesernas.


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #7 skrivet: 15 jun-17 kl 12:20 »
De är ju inte speciellt lika, våran egen bålgeting och Kinesernas.
Det är oftast inte en bålgeting man förväxlar den med, utan en fluga. Men det är nog bra att hålla ögonen öppna, i Frankrike betraktar man den som ett hot mot binäringen. De bygger mycket stora bon, och en enda geting kan döda hundratals bin om dagen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #8 skrivet: 15 jun-17 kl 12:45 »
Förmodligen på samma sätt som vem som helst, man tittar på den. Och visst kan man se fel, och det hoppas man ju att kretslopp gjort.

Jag har fågelskådarvänner som kan artbestämma fåglar som jag knappt ser för att de är så långt borta, men jag vet folk som inte kan säga om det är en huggorm eller snok när den ligger framför fötterna på dem fastän vi bara har tre sorters ormar i Sverige.

Ja, men dina fågelskådarvänner identifierar fåglar baserat på jizz, vilket i praktiken bygger på lång praktisk erfarenhet

https://en.wikipedia.org/wiki/Jizz_%28birding%29

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #9 skrivet: 15 jun-17 kl 16:41 »
Det är oftast inte en bålgeting man förväxlar den med, utan en fluga. Men det är nog bra att hålla ögonen öppna, i Frankrike betraktar man den som ett hot mot binäringen. De bygger mycket stora bon, och en enda geting kan döda hundratals bin om dagen.

Det verkar skumt, förklara! En bålgeting förväxlar man väl inte med en fluga?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #10 skrivet: 15 jun-17 kl 16:45 »
Ja, men dina fågelskådarvänner identifierar fåglar baserat på jizz, vilket i praktiken bygger på lång praktisk erfarenhet

https://en.wikipedia.org/wiki/Jizz_%28birding%29

Och kretslopp som är gammal kan inte ha lång praktisk erfarenhet av getingar?

Jizz, ja då har man lärt sig ett nytt ord. Jag använder det till det mesta måste jag säga. Inte nycklar jag allt jag artar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #11 skrivet: 15 jun-17 kl 17:32 »
Och kretslopp som är gammal kan inte ha lång praktisk erfarenhet av getingar?

Jizz, ja då har man lärt sig ett nytt ord. Jag använder det till det mesta måste jag säga. Inte nycklar jag allt jag artar.

Hade han haft grundlig erfarenhet av Aculeat, så hade det nog inte varit något som helst problem att identifiera en av dess allra största och mest spektakulära arter. Fråga en ornitologvänner, om de inte skulle klara av att identifiera en gåsgam i Sverige!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #12 skrivet: 15 jun-17 kl 17:42 »
Det finns bra bilder på hur den ser ut på nätet. Vanlig bålgeting vet jag hur den ser ut för den har vi sen många år. Den här är mörkare och snabbare. så jag tror jag har sett rätt, tyverr.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #13 skrivet: 15 jun-17 kl 17:58 »
Hade han haft grundlig erfarenhet av Aculeat, så hade det nog inte varit något som helst problem att identifiera en av dess allra största och mest spektakulära arter. Fråga en ornitologvänner, om de inte skulle klara av att identifiera en gåsgam i Sverige!

Man behöver knappast ha grundlig erfarenhet av gaddsteklar för att känna igen en geting, och misstänka en bålgetingstor sådan för att vara en sammetsgeting om den är mörk och har gula ben. Har man dessutom läst om den invasion som skett nere i Europa så är det lätt att misstänka vespa velutina. Men vi får hoppas han sett fel.

Som sagt tidigare, fånga den både för artning och för att den inte har här att göra.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #14 skrivet: 15 jun-17 kl 22:07 »
Det verkar skumt, förklara! En bålgeting förväxlar man väl inte med en fluga?
Inte en vanlig fluga, men en del flugor har som skydd utvecklat likhet med getingar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #15 skrivet: 15 jun-17 kl 23:10 »
Du far nog efter blomflugor, de kan den halvblinde och döve förväxla med getingar ;D

Bålgetingar är ju rätt unika med sin storlek och ljud. Ljudet kan man i och för sig förväxla med en stor skalbagge som noshornsbaggen om man inte hört någon på länge, eller är lite tondöv.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #16 skrivet: 16 jun-17 kl 01:28 »
Far och far, jag menar bara att sannolikheten är nog minst 99,99% att det var just en blomfluga och inte en sammetsgeting

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #17 skrivet: 16 jun-17 kl 11:22 »
Visst är sannolikheten större att du hittar en blomfluga i Sverige än en sammetsgeting, men om man ser en stor mörk geting så skulle jag säga att sannolikheten att det är en blomfluga är noll. Det kan vara just en sammetsgeting, men det kan ju också vara en ovanligt mörk individ av någon geting vi har i landet.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #18 skrivet: 16 jun-17 kl 17:31 »
Hej


I april i år har den siktats och fångats för artbestämning i Schweiz...kom via Frankrike och är i alla fall på väg norrut.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sammetsgeting (mördargeting)
« Svar #19 skrivet: 16 jun-17 kl 19:00 »
om man ser en stor mörk geting så skulle jag säga att sannolikheten att det är en blomfluga är noll
Ja


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser