Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  puckelsamhälle  (läst 8172 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #20 skrivet: 12 jun-17 kl 08:37 »
Tycker nog att avläggare och konstsvärm liknar binas egen fortplantning, närmare än att göra konstsvärmar går det ju inte att komma originalet när biodlaren lägger sig i binas reproduktion.
Att göra avläggare på svärmceller är ju dessutom smart, finare viseceller lär en inte hitta :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #21 skrivet: 12 jun-17 kl 09:16 »
Hej Christelle


Du har en poäng där...själv gjorde jag ett samhälle med en parad drottning (via kläckksåp osv).
Om jag jämför resultatet med en "riktig" svärm, så ligger samhället helt klart i lä.
Särskild med tanke på naturbygge.
Där är en riktig svärm oöverträffat.
Fick förresten en förstasvärm i lördags (kanske 2 kg) som har gjort sig hemmastad i en ny Hälsingekupa (var ett av mina samhällen som svärmade redan klockan nio).
Igår satt sig en pytteliten svärm (mina kupade händer rymde den) hos grannen lågt i en hasselbuske...var minst den tredje eftersvärm av storleken att döma.
Väl inne i en Warré-kupa så började de flyga strax efteråt...och nej, svärmen kommer inte från mig, jag har inga bin med ett starkt Ligustica-inslag som dessa har. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #22 skrivet: 12 jun-17 kl 11:07 »
Jag menar att ta en ram med täckta svärmcell(er), låta ambina sitta kvar, slå ner några ytterligare ramar bin, mat etc i en tomlåda så har du ett nytt samhälle inom låt säga tre veckor. Bina har matat upp och gett mängder av omsorg åt sina svärmceller. Jämfört med de viseceller som en avlägga drar upp på ägg/larver så är svärmcellerna större och "finare" de är ju per definition binas nästa generation och framtid.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #23 skrivet: 12 jun-17 kl 12:17 »
Christelle, storleken har ingen betydelse. Det är själva parningen som räknas.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #24 skrivet: 12 jun-17 kl 13:05 »
Christelle, storleken har ingen betydelse...
Så kan det ju vara men vid all reproduktion vare sig det gäller människor eller djur så har embryostadiet stor betydelse för den färdiga individens förmågor, att överleva, att kunna fortplanta sig etc. En ägg som biodlaren valt ut för att avla på kan knappast garanterat vara av högsta evolutionära kvalitet, biodlaren har väl ingen kunskap om binas urvalskriterier avseende vilka ägg som de valt för nästa generations drottningar?
Biodlaren avlar för honungsproduktion, bina ska vara snälla mot biodlaren och dumma nog att inte vilja reproducera sig...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #25 skrivet: 12 jun-17 kl 13:46 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #26 skrivet: 12 jun-17 kl 14:35 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.
I ett sh som ska svärma förbereder både drottningen och bina sig för reproduktion. Varför skulle då bina helt slumpmässigt välja ägg och larver till detta? Oftast görs flera viseceller på flera ramar.
Biodlaren däremot väljer slumpmässigt ut den/de ramar som hen tycker ser lämpliga ut till exvis en avlägga eller till drottningodling. Till en avlägga har bina bara biodlarens val av yngelram att rätta sig efter.
När en då gör en avlägga eller odlar drottningar så är det ju biodlaren som gjort ett val av avelsmaterialet, vad kan få nån att tro att en människa vet bättre än bina själva vilka ägg de utser att avla på för att föra arten vidare?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #27 skrivet: 12 jun-17 kl 16:57 »
nu har jag läst att stora drottningceller gjorts på larver och mindre på ägg och att man därför borde föredra de mindre, för de har haft drottningmat från början.

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #28 skrivet: 12 jun-17 kl 18:01 »
nu har jag läst att stora drottningceller gjorts på larver och mindre på ägg och att man därför borde föredra de mindre, för de har haft drottningmat från början.
Var har du läst det? Drottningceller görs på larver, eftersom det är födan som gör drottningen till en drottning, och det är bara larven som kan matas. Ägget är bara ett ägg.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #29 skrivet: 12 jun-17 kl 18:06 »
Varför skulle då bina helt slumpmässigt välja ägg och larver till detta? Oftast görs flera viseceller på flera ramar.
Biodlaren däremot väljer slumpmässigt ut den/de ramar som hen tycker ser lämpliga

Jag sa inte att bina väljer slumpmässigt, jag sa att jag inte tror att de kan välja larver utifrån genetiska egenskaper.

Inte heller en duktig biodlare väljer slumpmässigt.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #30 skrivet: 12 jun-17 kl 18:06 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.

Hej Små
egentligen så har du själv svarat på din egen fråga!

Förresten: fångade min tredje svärm (eller fjärde hur man nu vill räkna, eftersom första svärm flög tillbaka efter jag hade fångat det)för i år idag!

Och oavsett alla olika uppfattningar om svärm och odling och inseminering och delning och vad nu alla olika metoder har för namn:
att stå mitt i en svärm, omgiven av tusentals bi utan ett stick (i T-skjorta), att höra surret, försöka se var dem skall samlas, känner citrusdoften i luften...det är för mig "biodlarens high light"!
« Senast ändrad: 12 jun-17 kl 18:15 av Kap Horn »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #31 skrivet: 12 jun-17 kl 18:55 »
i Handbok i naturlig biodling...

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #32 skrivet: 12 jun-17 kl 19:32 »
Hej Bilou


äähhmm, hur menas? Står det där eller skal det hamnar där?
Ovasett..


Själva upplevelsen "made my day"!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #33 skrivet: 12 jun-17 kl 19:33 »
i Handbok i naturlig biodling...

Postat med Alternativ.nu´s app

Är det på sidan 74 du menar? I så fall gäller detta (dvs att stora viseceller är sämre för att....) bara när en ram med ägg och yngel tillsätts ett viselöst samhälle.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #34 skrivet: 12 jun-17 kl 19:37 »
okej, det står som följande:"skär bort de största nödcellerna. De är byggda på de äldsta larverna och ger sämre drottningar." (s74). Det handlar om när man satt till en yngelram från ett annat samhälle i ett (yngel- och) drottningslöst samhälle.
Följande skrivs om drottningodling: "denna möjlighet att skaffa nöddrottningar utnyttjas när man odlar drottningar idag. Man flyttar en larv som är på väg att bli arbetsbi till en konstgjord drottningcell och hänger många sådana i ett samhälle som man har gjort drottninglöst." En aningen negativ bok tycker jag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #35 skrivet: 12 jun-17 kl 19:38 »
du hann före mig christelle :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #36 skrivet: 12 jun-17 kl 19:39 »
borde nog läsa allt 10ggr innan jag vidareberättar innehållet

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #37 skrivet: 12 jun-17 kl 19:46 »
Jag sa inte att bina väljer slumpmässigt, jag sa att jag inte tror att de kan välja larver utifrån genetiska egenskaper.

...
Det tror jag att dom kan, inte medvetna val men nedärvda - och drottningen har ju parat sig med flera drönare så hon lägger ägg med olika genetiska koder. Hon lägger ju även helt obefruktade ägg så bina har valmöjligheter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #38 skrivet: 12 jun-17 kl 20:44 »
Jo, det förstår jag att du tror, men finns det något som stödjer denna biologiska sensation? Du menar att bina kan välja larv utifrån vilken av de tio - femton drönare som parat sig med drottningen. Men då kan man undra varför bina har det system de har...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #39 skrivet: 12 jun-17 kl 20:49 »
okej, det står som följande:"skär bort de största nödcellerna. De är byggda på de äldsta larverna och ger sämre drottningar." (s74). Det handlar om när man satt till en yngelram från ett annat samhälle i ett (yngel- och) drottningslöst samhälle.
Följande skrivs om drottningodling: "denna möjlighet att skaffa nöddrottningar utnyttjas när man odlar drottningar idag. Man flyttar en larv som är på väg att bli arbetsbi till en konstgjord drottningcell och hänger många sådana i ett samhälle som man har gjort drottninglöst." En aningen negativ bok tycker jag.

Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser