Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  puckelsamhälle  (läst 8171 gånger)

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
puckelsamhälle
« skrivet: 07 jun-17 kl 11:38 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: puckelsamhälle
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 12:13 »
Du vill helst få bort de äggläggande arbetsbina och sedan tillsätta en drottning. Problemet är att puckelsamhällen tycker att de har en drottning i sina äggläggande arbetsbin så det är inte helt lätt att få det att acceptera en ny riktig drottning.
Förslag:
Gör en dragbiavläggare och tillsätt drottningen där. När det fungerar kan du slå ihop samhällena, sätt det med drottningen överst. Eventuellt kan du förstärka effekten genom att skaka ut alla bina i puckelsamhället en bit bort (10 meter typ) och låta dem flyga hem. Det sägs att de äggläggande arbetsbina har svårt att flyga.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: puckelsamhälle
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 13:36 »
Det går betydligt lättare om man tillsätter en kläckfärdig visecell än att försöka tillsätta en drottning. Några dagar längre tid tills äggläggning men säkrare resultat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 16:55 »
Du vill helst få bort de äggläggande arbetsbina och sedan tillsätta en drottning. Problemet är att puckelsamhällen tycker att de har en drottning i sina äggläggande arbetsbin så det är inte helt lätt att få det att acceptera en ny riktig drottning.
Förslag:
Gör en dragbiavläggare och tillsätt drottningen där. När det fungerar kan du slå ihop samhällena, sätt det med drottningen överst. Eventuellt kan du förstärka effekten genom att skaka ut alla bina i puckelsamhället en bit bort (10 meter typ) och låta dem flyga hem. Det sägs att de äggläggande arbetsbina har svårt att flyga.
Prova kan en ju göra men äggläggande arbetsbin har inte haft problem att ta sig hem efter att de slagits ut här och sen har de dessutom utan problem tagit sig igenom ett undre spärrgaller.
Efter misslyckad utslagning av två puckelsamhällen förra året satte jag puckelbina (ett sh i taget med några dagar emellan) över ett starkt samhälle med spärrgaller och tidning mellan och det funkade, men några garantier finns ju inte.
« Senast ändrad: 07 jun-17 kl 17:01 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 17:09 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

På våren och början av sommaren kan man sätta in en yngelram utan bin från ett annat samhälle, upprepa efter en knapp vecka. Vill man vara helt säker, upprepa en gång till.
Ett annat sätt att slå ihop med annat samhälle och sedan splitta efter ett par veckor.
Senare på säsongen är det inte lönt, bina är för gamla och överlever inte vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 17:25 »
Problemet med ett puckelsamhälle är ju att bina tycker att allt fungerar, de matar och föder upp drönarna lika välvilligt som de föder upp arbetsbina. Det hjälper inte att ge ett samhälle med pucklande bin en ram med ägg/yngel för de anser sig inte behöva nån vise och gör inga viseceller med någon reda eller river dom som de ändå gjort redan efter någon vecka.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 17:38 »
Ja Christelle, feromonerna är viktiga. Yngelram avger = äggläggande arbetsbin slutar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 17:44 »
Hej Christelle, jag hittade en referens om du vill läsa
Willis, Winston, and Slessor 1990
Även "the wisdom of the hive" Seeley

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #8 skrivet: 07 jun-17 kl 19:18 »
Ja Christelle, feromonerna är viktiga. Yngelram avger = äggläggande arbetsbin slutar.
Inte mina puckelbin - ödslade flera fina ägg/yngelramar på dem förra året till absolut ingen nytta  :P
Dom trivdes finfint med sina pucklande bin och hade inget intresse av förändring till en riktig drottning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #9 skrivet: 07 jun-17 kl 19:28 »
Bra, då kände du till metoden, men det gick fel. Här https://honeybeesuite.com/how-to-fix-a-laying-worker-hive/ kan du läsa om metoden

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #10 skrivet: 07 jun-17 kl 20:00 »
Hej Christelle, jag hittade en referens om du vill läsa
Willis, Winston, and Slessor 1990
Även "the wisdom of the hive" Seeley
Verkar väldigt intressant, den finns till vissa delar här
https://books.google.se/books?id=3GvlZxWFygoC&printsec=frontcover&hl=sv#v=onepage&q&f=false
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #11 skrivet: 08 jun-17 kl 18:28 »
Hej

En stilla undran bara: varför helt enkelt inte låta de "puckla"?
Även det ger säkert sitt bidrag till att bi som varelse överlever.
Att genspridningen via drönarna blir upprätthållen kanske bara är ena sidan av myntet?
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 19:40 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #12 skrivet: 08 jun-17 kl 19:02 »
Går det att rädda ett puckelsamhälle på något sätt? Hur går man tillväga?

Att få ett samhälle som har äggläggande arbetsbin, och inte en oparad Drottning, till att acceptera en nytillsatt Drottning kräver avancerade knep. Vill du göra på allra enklaste sätt istället, så förenar du detta samhälle med ett med fungerande Drottning med ett tidningspapper emellan. Det enda att tänka på här är att för att vara säker på att lyckas, så bör samhället med parad Drottning i vara starkare än det pucklande.

Efter bara en vecka kan man dela detta samhälle igen och tillsätta en ny Drottning till ena halvan. Väldigt bekvämt jämfört med alla otaliga och hopplösa försök att envisas med att tillsätta ägg, spätt yngel eller Drottning till pucklarna...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #13 skrivet: 08 jun-17 kl 19:50 »

Hej
Jaha, och vilka gener för man på det viset vidare via de "pucklade" drönare?
(med tanke på att en svärmande drottning är helt kass i dina ögon, även om hon har byggt upp ett stort samhälle som ändå få svärmtendenser.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187287.60

Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.

Rädda samhällets arbetsbi så att man räddar skörden...är det det som överskuggar allt annat?
Inte går miste om ett icke livsdugligt samhällets arbetsbin?

Jag bara undrar...
« Senast ändrad: 08 jun-17 kl 21:31 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #14 skrivet: 08 jun-17 kl 20:26 »
Hej

Jaha, och vilka gener för man på det viset vidare via de "pucklade" drönare?
(med tanke på att en svärmande drottning är helt kass i dina ögon, även om hon har byggt upp ett stort samhälle som ändå få svärmtendenser.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187287.60





Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.




Rädda samhällets arbetsbi så att man räddar skörden...är det det som överskuggar allt annat?
Inte går miste om ett icke livsdugligt samhällets arbetsbin?


Jag bara undrar...


Jag förstår inte din fråga här? I min biodling är inte honungsskörden det primära, utan honungen är en biprodukt som jag får på köpet. Att denna sedan är lätt att sälja är ju en annan fråga.

Det jag prioriterar är att ha lättskötta bin, vilka inte bjuder på överraskningar den dag man lyfter på plexiglaset och går ned i samhället. Fromhet, städiver med tillhörande friskhet, låg varroatillväxt under kontrollperioden, och kakfasthet är viktiga parametrar för mig. Att däremot hålla liv i ett puckelsamhälle i det längsta utan lyckad åtgärd, det kallar jag djurplågeri.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #15 skrivet: 08 jun-17 kl 20:44 »
Hej

En stilla undran bara: varför helt enkelt inte låta de "puckla"?
Även det ger säkert sitt bidrag till att bi som varelse överlever.
Att genspridningen via drönarna blir upprätthållen kanske bara är ena sidan av myntet?
Ett puckelsamhälle kan inte fungera så länge och är på sikt dödsdömt eftersom drönarna inte deltar i sh skötsel, värma och kyla kupan, försvara sig, hämta mat, vatten etc. Och eftersom det inte föds några arbetsbin så kommer de arbetsbin som finns med tiden att arbeta ihjäl sig åtminstone om vi tänker sommartid, troligen kan ett puckelsamhälle leva längre med vinterbin/vintertid men det kommer ändå att dö ut. Medan det sakta tynar kommer bina troligen att rövas på sina sista tillgångar och svälta ihjäl.
Medan en fungerande drottning lägger ägg med ordning och reda och i förberedda celler med mat/pollen runt så lägger ett pucklande arbetsbi ägg precis överallt, i alla celler där hon knallar
förbi droppar hon ägg vilket oxå gör att ju färre arbetsbin det finns i kupan ju sämre kommer drönaräggen/ynglen att bli omskötta och med det så kommer det nog inte några bra och livskraftiga drönare ur ett sånt sh.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #16 skrivet: 08 jun-17 kl 21:40 »
Hej

@Christelle
Tack för mödan, men vad ett puckelsamhälle innebär vet jag.

@Thomas
Du är enligt allt vad jag har läst av dig en honungsproducent i huvudsak.
Visst kan du betydligt mera i och om bihantering än jag, visst har du betydligt större och längre erfarenhet i biodling och kunskap än jag, ingen tvekan där.
Tyvärr så har jag fått av dina bidrag här i forumet intrycket att du anser bi som "Mittle zum Zweck" dvs du har bi för ändamålet: skörda honung.

Du tom motverkar med flit deras fortplantningsförmåga!

Sorry, men du tillhör inte de som jag betraktar som "bivänlig"...övertyga mig gärna om motsatsen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #17 skrivet: 09 jun-17 kl 08:10 »
Hej

@Christelle
Tack för mödan, men vad ett puckelsamhälle innebär vet jag.
...
Det var mer för att diskutera fram ang att bara låta puckelbina hållas och spara dem för mångfaldens och genspridningens skull.
Jag sparar inte puckeldrönarna utan sätter på spärrgaller innan hopslagning av puckelsamhälle, så inte alltför många drönare följer med in i den kupa som ska ta emot puckelbina.
Som sagt så har puckeldrönare inte alltid fått den omsorg och matning från ambina som de behöver för att utvecklas.
« Senast ändrad: 09 jun-17 kl 10:05 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #18 skrivet: 09 jun-17 kl 21:08 »

@Thomas
Du är enligt allt vad jag har läst av dig en honungsproducent i huvudsak.
Visst kan du betydligt mera i och om bihantering än jag, visst har du betydligt större och längre erfarenhet i biodling och kunskap än jag, ingen tvekan där.
Tyvärr så har jag fått av dina bidrag här i forumet intrycket att du anser bi som "Mittle zum Zweck" dvs du har bi för ändamålet: skörda honung.

Du tom motverkar med flit deras fortplantningsförmåga!

Sorry, men du tillhör inte de som jag betraktar som "bivänlig"...övertyga mig gärna om motsatsen.

Då har du missförstått mig väldigt mycket. Jag har honungsskörd långt ned på min prioriteringslista gällande vad jag vill få ut av min biodling. Tvärtom är jag så less på all honung som bina släpar hem, att jag köper in både tjänsten slungning och tjänsten ympning/burkning.

Det är avel, pollineringsuppdrag, uthyrning av bisamhällen samt Drottningförsäljning som är mina prioriterade områden. Att sedan avkommorna efter min Drottningar släpar hem tonvis med honung på köpet, det är som sagt nåt som bara kommer, men jag är inte överförtjust av den delen av biodlingen.

Ditt påstående om att jag motverkar binas fortplantningsförmåga är nog så långt bort ifrån verkligheten som det bara går att komma. I snitt får jag tre fina avläggare per övervintrat samhälle och år, förutom i snitt 10 Drottningar till försäljning per övervintrat samhälle.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #19 skrivet: 12 jun-17 kl 08:19 »
Hej Thomas


Sorry, då har jag missförstått dig beroende på att hitintills var honungsskörden och biskötsel för att uppnå detta ett tema i var och varannan bidrag från dig.

Att göra avläggare är väl inte precis biets naturliga fortplantningsmetod...rätt som det är så är dina drottningar så svärmtröga att de enbart med människans hjälp kan föröka sig...i mina ögon föga eftersträvansvärt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #20 skrivet: 12 jun-17 kl 08:37 »
Tycker nog att avläggare och konstsvärm liknar binas egen fortplantning, närmare än att göra konstsvärmar går det ju inte att komma originalet när biodlaren lägger sig i binas reproduktion.
Att göra avläggare på svärmceller är ju dessutom smart, finare viseceller lär en inte hitta :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #21 skrivet: 12 jun-17 kl 09:16 »
Hej Christelle


Du har en poäng där...själv gjorde jag ett samhälle med en parad drottning (via kläckksåp osv).
Om jag jämför resultatet med en "riktig" svärm, så ligger samhället helt klart i lä.
Särskild med tanke på naturbygge.
Där är en riktig svärm oöverträffat.
Fick förresten en förstasvärm i lördags (kanske 2 kg) som har gjort sig hemmastad i en ny Hälsingekupa (var ett av mina samhällen som svärmade redan klockan nio).
Igår satt sig en pytteliten svärm (mina kupade händer rymde den) hos grannen lågt i en hasselbuske...var minst den tredje eftersvärm av storleken att döma.
Väl inne i en Warré-kupa så började de flyga strax efteråt...och nej, svärmen kommer inte från mig, jag har inga bin med ett starkt Ligustica-inslag som dessa har. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #22 skrivet: 12 jun-17 kl 11:07 »
Jag menar att ta en ram med täckta svärmcell(er), låta ambina sitta kvar, slå ner några ytterligare ramar bin, mat etc i en tomlåda så har du ett nytt samhälle inom låt säga tre veckor. Bina har matat upp och gett mängder av omsorg åt sina svärmceller. Jämfört med de viseceller som en avlägga drar upp på ägg/larver så är svärmcellerna större och "finare" de är ju per definition binas nästa generation och framtid.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #23 skrivet: 12 jun-17 kl 12:17 »
Christelle, storleken har ingen betydelse. Det är själva parningen som räknas.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #24 skrivet: 12 jun-17 kl 13:05 »
Christelle, storleken har ingen betydelse...
Så kan det ju vara men vid all reproduktion vare sig det gäller människor eller djur så har embryostadiet stor betydelse för den färdiga individens förmågor, att överleva, att kunna fortplanta sig etc. En ägg som biodlaren valt ut för att avla på kan knappast garanterat vara av högsta evolutionära kvalitet, biodlaren har väl ingen kunskap om binas urvalskriterier avseende vilka ägg som de valt för nästa generations drottningar?
Biodlaren avlar för honungsproduktion, bina ska vara snälla mot biodlaren och dumma nog att inte vilja reproducera sig...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #25 skrivet: 12 jun-17 kl 13:46 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #26 skrivet: 12 jun-17 kl 14:35 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.
I ett sh som ska svärma förbereder både drottningen och bina sig för reproduktion. Varför skulle då bina helt slumpmässigt välja ägg och larver till detta? Oftast görs flera viseceller på flera ramar.
Biodlaren däremot väljer slumpmässigt ut den/de ramar som hen tycker ser lämpliga ut till exvis en avlägga eller till drottningodling. Till en avlägga har bina bara biodlarens val av yngelram att rätta sig efter.
När en då gör en avlägga eller odlar drottningar så är det ju biodlaren som gjort ett val av avelsmaterialet, vad kan få nån att tro att en människa vet bättre än bina själva vilka ägg de utser att avla på för att föra arten vidare?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #27 skrivet: 12 jun-17 kl 16:57 »
nu har jag läst att stora drottningceller gjorts på larver och mindre på ägg och att man därför borde föredra de mindre, för de har haft drottningmat från början.

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #28 skrivet: 12 jun-17 kl 18:01 »
nu har jag läst att stora drottningceller gjorts på larver och mindre på ägg och att man därför borde föredra de mindre, för de har haft drottningmat från början.
Var har du läst det? Drottningceller görs på larver, eftersom det är födan som gör drottningen till en drottning, och det är bara larven som kan matas. Ägget är bara ett ägg.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #29 skrivet: 12 jun-17 kl 18:06 »
Varför skulle då bina helt slumpmässigt välja ägg och larver till detta? Oftast görs flera viseceller på flera ramar.
Biodlaren däremot väljer slumpmässigt ut den/de ramar som hen tycker ser lämpliga

Jag sa inte att bina väljer slumpmässigt, jag sa att jag inte tror att de kan välja larver utifrån genetiska egenskaper.

Inte heller en duktig biodlare väljer slumpmässigt.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #30 skrivet: 12 jun-17 kl 18:06 »
Om du med embryostadiet menar larvstadiet så är vi överens, det är ju matningen under det stadiet som avgör om det ska bli en drottning, men du verkar också säga att bina kan välja vilka larver de ska dra upp utifrån genetiska egenskaper? Bin är fantastiska men hur skulle det kunna vara möjligt?
Nej, de väljer snarare vilka larver de ska dra upp utifrån sådant som larvens ålder och läge på ramen.

Hej Små
egentligen så har du själv svarat på din egen fråga!

Förresten: fångade min tredje svärm (eller fjärde hur man nu vill räkna, eftersom första svärm flög tillbaka efter jag hade fångat det)för i år idag!

Och oavsett alla olika uppfattningar om svärm och odling och inseminering och delning och vad nu alla olika metoder har för namn:
att stå mitt i en svärm, omgiven av tusentals bi utan ett stick (i T-skjorta), att höra surret, försöka se var dem skall samlas, känner citrusdoften i luften...det är för mig "biodlarens high light"!
« Senast ändrad: 12 jun-17 kl 18:15 av Kap Horn »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #31 skrivet: 12 jun-17 kl 18:55 »
i Handbok i naturlig biodling...

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #32 skrivet: 12 jun-17 kl 19:32 »
Hej Bilou


äähhmm, hur menas? Står det där eller skal det hamnar där?
Ovasett..


Själva upplevelsen "made my day"!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #33 skrivet: 12 jun-17 kl 19:33 »
i Handbok i naturlig biodling...

Postat med Alternativ.nu´s app

Är det på sidan 74 du menar? I så fall gäller detta (dvs att stora viseceller är sämre för att....) bara när en ram med ägg och yngel tillsätts ett viselöst samhälle.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #34 skrivet: 12 jun-17 kl 19:37 »
okej, det står som följande:"skär bort de största nödcellerna. De är byggda på de äldsta larverna och ger sämre drottningar." (s74). Det handlar om när man satt till en yngelram från ett annat samhälle i ett (yngel- och) drottningslöst samhälle.
Följande skrivs om drottningodling: "denna möjlighet att skaffa nöddrottningar utnyttjas när man odlar drottningar idag. Man flyttar en larv som är på väg att bli arbetsbi till en konstgjord drottningcell och hänger många sådana i ett samhälle som man har gjort drottninglöst." En aningen negativ bok tycker jag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #35 skrivet: 12 jun-17 kl 19:38 »
du hann före mig christelle :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #36 skrivet: 12 jun-17 kl 19:39 »
borde nog läsa allt 10ggr innan jag vidareberättar innehållet

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #37 skrivet: 12 jun-17 kl 19:46 »
Jag sa inte att bina väljer slumpmässigt, jag sa att jag inte tror att de kan välja larver utifrån genetiska egenskaper.

...
Det tror jag att dom kan, inte medvetna val men nedärvda - och drottningen har ju parat sig med flera drönare så hon lägger ägg med olika genetiska koder. Hon lägger ju även helt obefruktade ägg så bina har valmöjligheter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #38 skrivet: 12 jun-17 kl 20:44 »
Jo, det förstår jag att du tror, men finns det något som stödjer denna biologiska sensation? Du menar att bina kan välja larv utifrån vilken av de tio - femton drönare som parat sig med drottningen. Men då kan man undra varför bina har det system de har...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #39 skrivet: 12 jun-17 kl 20:49 »
okej, det står som följande:"skär bort de största nödcellerna. De är byggda på de äldsta larverna och ger sämre drottningar." (s74). Det handlar om när man satt till en yngelram från ett annat samhälle i ett (yngel- och) drottningslöst samhälle.
Följande skrivs om drottningodling: "denna möjlighet att skaffa nöddrottningar utnyttjas när man odlar drottningar idag. Man flyttar en larv som är på väg att bli arbetsbi till en konstgjord drottningcell och hänger många sådana i ett samhälle som man har gjort drottninglöst." En aningen negativ bok tycker jag.

Postat med Alternativ.nu´s app

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #40 skrivet: 12 jun-17 kl 20:51 »
okej, det står som följande:"skär bort de största nödcellerna. De är byggda på de äldsta larverna och ger sämre drottningar." (s74).
Jag har inte läst boken, men jag kan direkt säga att det utdraget är rent påhitt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #41 skrivet: 12 jun-17 kl 21:14 »

Och oavsett alla olika uppfattningar om svärm och odling och inseminering och delning och vad nu alla olika metoder har för namn:
att stå mitt i en svärm, omgiven av tusentals bi utan ett stick (i T-skjorta), att höra surret, försöka se var dem skall samlas, känner citrusdoften i luften...det är för mig "biodlarens high light"!

Kan inte annat än tycka synd om dig som inte kan gå igenom yngelrummen i sisådär 20 samhällen i en bigård under två svettiga timmar i stark sol, iklädd T-shirt, shorts och tofflor utan andra stick än de som blir i tummarna om man missar och klämmer ett bi då man greppar en ram. Detta är välbefinnande, tro mig. Det surrar så att det räcker och blir över...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #42 skrivet: 13 jun-17 kl 09:54 »
Hej

Vad är tjusningen att "gå igenom" ett 20 tal samhällen och bli svett
(och det lärs ut att göra det varje vecka vilket i mina ögon är totalt kontraproduktivt, båda för biodlaren och bin)?
Att inte bli stucken, att störa bin i sin verksamhet och glädja sig över deras "surr"?

Vi har alla olika uppfattningar vad som är roligt...
« Senast ändrad: 13 jun-17 kl 19:19 av Kap Horn »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #43 skrivet: 13 jun-17 kl 13:08 »
..och det lärs ut att göra det varje vecka ...

Nej, vem lär ut det? Bara två kategorier har anledning att gå ner i yngelrummen ofta, dels Nybörjaren (bra sätt att lära sig på), och så biodlaren i den helt andra änden på skalan, Drottningodlaren, som t ex Thomas

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #44 skrivet: 13 jun-17 kl 15:43 »
Hej Små

Det lärs ut lite varstans i biodlarkurser.
Själv har jag varit med om det och läst av en del andra att samma "handlingssätt" kom de till del.
« Senast ändrad: 13 jun-17 kl 19:18 av Kap Horn »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #45 skrivet: 13 jun-17 kl 15:55 »
så står det i boken jag nämde. dessutom ska man enligt författaren kolla yngelrummet med var 7e dag (för att kolla evt drottningceller). naturlig biodling kallas det för.

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #46 skrivet: 13 jun-17 kl 16:42 »
Nej, vem lär ut det? Bara två kategorier har anledning att gå ner i yngelrummen ofta, dels Nybörjaren (bra sätt att lära sig på), och så biodlaren i den helt andra änden på skalan, Drottningodlaren, som t ex Thomas

Jag går inte ner i mina samhällen mer än var 14:e dag under säsongen. Men i det fåtal samhällen som är Starter eller Finisher, Testsamhällen osv, så kan det bli så ofta som dagligen i maj-juli.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #47 skrivet: 13 jun-17 kl 19:09 »
så står det i boken jag nämde. dessutom ska man enligt författaren kolla yngelrummet med var 7e dag (för att kolla evt drottningceller). naturlig biodling kallas det för.
Vem orkar gå ner i yngelrummet varje vecka? Är det stora samhällen så är det en ansträngning, både fysiskt och psykiskt. Dessutom, om enda syftet är att förhindra svärmning så är det ett heltokigt råd, dels så finns det enklare metoder, dels så förhindrar man inte svärmning genom att ta bort svärmceller. Även om man hittar alla, vilket inte är det lättaste, så har man på sin höjd bara fördröjt svärmningen ett tag.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #48 skrivet: 13 jun-17 kl 21:15 »
man ska inte förhindra det, men när de vill svärma (för det ska va naturligt :S), ska man...göra konstsvärm? orkade inte fortsätta läsa. Tyckte det var lite galet. men om nån är intresserad kan jag leta upp det. ska snart lämna tillbaka boken (bibliotekets)

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #49 skrivet: 13 jun-17 kl 22:31 »
Vem orkar gå ner i yngelrummet varje vecka? Är det stora samhällen så är det en ansträngning, både fysiskt och psykiskt. Dessutom, om enda syftet är att förhindra svärmning så är det ett heltokigt råd, dels så finns det enklare metoder, dels så förhindrar man inte svärmning genom att ta bort svärmceller. Även om man hittar alla, vilket inte är det lättaste, så har man på sin höjd bara fördröjt svärmningen ett tag.

Stämmer bra. Vansinnigt att det ges sådana råd år 2017...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #50 skrivet: 13 jun-17 kl 22:33 »
Men drönarramarna är i yngellådan. Hur sällan skär ni ut dem då?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #51 skrivet: 14 jun-17 kl 09:49 »
Men drönarramarna är i yngellådan. Hur sällan skär ni ut dem då?

Var 14:e till var 20 dag. Drönarna kläcks tidigast 24 dygn efter att man skurit bort förra remsan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: puckelsamhälle
« Svar #52 skrivet: 14 jun-17 kl 10:06 »
Vem orkar gå ner i yngelrummet varje vecka? Är det stora samhällen så är det en ansträngning, både fysiskt och psykiskt. Dessutom, om enda syftet är att förhindra svärmning så är det ett heltokigt råd, dels så finns det enklare metoder, dels så förhindrar man inte svärmning genom att ta bort svärmceller. Även om man hittar alla, vilket inte är det lättaste, så har man på sin höjd bara fördröjt svärmningen ett tag.

Bor man i tätort finns det inget annat val än att kolla yngelrummet under sex veckor i maj/juni, grannarna vill inte få bisamhällen i väggen, och hittar man svärmceller så delar man naturligtvis samhället.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #53 skrivet: 14 jun-17 kl 10:20 »
Var 14:e till var 20 dag. Drönarna kläcks tidigast 24 dygn efter att man skurit bort förra remsan.
Men metodbeskrivningen säger var 7:e dag vid tredelad ram och var 10:e vid tvådelad eller hel dito? För att kvalstret oavbrutet ska ha tillgång till öppna drönarceller.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #54 skrivet: 14 jun-17 kl 10:23 »
Bor man i tätort finns det inget annat val än att kolla yngelrummet under sex veckor i maj/juni, grannarna vill inte få bisamhällen i väggen, och hittar man svärmceller så delar man naturligtvis samhället.

Har man Drottningar som aldrig sätter ett ägg i en cellkopp så räcker 14 dagars intervall väldigt väl. Givetvis måste man ha tätare kontroller om man har bin som har sämre egenskaper gällande svärmlusten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #55 skrivet: 14 jun-17 kl 10:27 »
Men metodbeskrivningen säger var 7:e dag vid tredelad ram och var 10:e vid tvådelad eller hel dito? För att kvalstret oavbrutet ska ha tillgång till öppna drönarceller.

Metodbeskrivningen är framtagen då det fanns 1 000-tals kvalster i kuporna på sina håll i landet. Då reinvasionen av kvalster fortfarande var hög i mina bigårdar från grannarna, så skar jag remsor var 10:e dag och hade två ramar. Numera räcker en ram mycket väl på många håll, då de som höll bin med högt kvalstertryck i sina kupor förlorat dessa.

Med detta är det inte sagt att kvalstertrycket är lågt idag överallt, utan det måste varje enskild biodlare hålla koll på med hjälp av varroashakern och florsocker.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #56 skrivet: 14 jun-17 kl 10:32 »
Metodbeskrivningen är framtagen då det fanns 1 000-tals kvalster i kuporna på sina håll i landet. Då reinvasionen av kvalster fortfarande var hög i mina bigårdar från grannarna, så skar jag remsor var 10:e dag och hade två ramar. Numera räcker en ram mycket väl på många håll, då de som höll bin med högt kvalstertryck i sina kupor förlorat dessa.

Med detta är det inte sagt att kvalstertrycket är lågt idag överallt, utan det måste varje enskild biodlare hålla koll på med hjälp av varroashakern och florsocker.
Menar du att du bara skär ut EN ram med drönaryngel?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #57 skrivet: 14 jun-17 kl 10:35 »
Menar du att du bara skär ut EN ram med drönaryngel?

Jag skär ut en remsa var 14:e till var 20:e dag, ca 4ggr varje vår/försommar, och använder EN ram för detta. I mitt fall en HLS-ram i LN-yngelrum, och remsan under HLS-ramen skärs bort då den är täckt.
Har man svagare samhällen såsom avläggare mm, så kan man med fördel ge dessa en ram med öppet drönaryngel ifrån ett starkt samhälle, och sedan skära den då det svagare har täckt dessa celler.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #58 skrivet: 14 jun-17 kl 10:52 »
Jag skär ut en remsa var 14:e till var 20:e dag, ca 4ggr varje vår/försommar, och använder EN ram för detta. I mitt fall en HLS-ram i LN-yngelrum, och remsan under HLS-ramen skärs bort då den är täckt.
Har man svagare samhällen såsom avläggare mm, så kan man med fördel ge dessa en ram med öppet drönaryngel ifrån ett starkt samhälle, och sedan skära den då det svagare har täckt dessa celler.
Ok, men det betyder att varroan inte har några öppna drönaryngel under flera dygn - åtminstone inte på den tillsatta drönarramen? Och då är varroan tvungna att invadera de öppna arbetarynglen?
Det är inte ynglets utvecklingstid som har betydelse utan vilken dag de täcks, jag menar angående metodbeskrivningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #59 skrivet: 14 jun-17 kl 10:57 »
Den tillsatta drönarramen till avläggare som jag syftade på innehåller öppet yngel.

I min biodling räcker det att ha en drönarram numera, och ja, det räcker trots att kvalstren saknar öppet yngel under några få dygn då förra remsan skurits bort.

Har man högre varroatryck vid kontrollen med shakern, så använder man sig av två drönarramar per samhälle.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: puckelsamhälle
« Svar #60 skrivet: 14 jun-17 kl 14:33 »
Hej


Själv idkar jag inte drönarutskärning och en oxalsyraförångning per år har fungerat bra under tre års tid än så länge.
Å andra sidan så fångade och inlogerade jag årets fjärde svärm idag :D .
Modersamhället har  i stort sätt alla celler täckta så det blir en naturlig paus för varroan.
Likaså i det svärmade samhälle.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: puckelsamhälle
« Svar #61 skrivet: 15 jun-17 kl 17:16 »
Den tillsatta drönarramen till avläggare som jag syftade på innehåller öppet yngel.

I min biodling räcker det att ha en drönarram numera, och ja, det räcker trots att kvalstren saknar öppet yngel under några få dygn då förra remsan skurits bort.

Har man högre varroatryck vid kontrollen med shakern, så använder man sig av två drönarramar per samhälle.
Det är svårt att förstå hur det kan finnas öppet drönaryngel under mer än en ytterst begränsad period med din metod. Du sätter i en d-ram och efter 14-20 dagar så skär du ut den och sätter in den igen och väntar 14-20 dagar etc? I metodbeskrivningen står det
"För att drönaryngel av rätt ålder ska finns tillgängligt för kvalstren under en längre tid bör ytterligare en drönarram tillsättas omkring 10 dygn efter det att bestiftningen av den första ramen har påbörjats. Den första ramen tas ut 10 dygn senare, dvs. när den är täckt, och kan eventuellt ersättas med ytterligare en ny ram."
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #62 skrivet: 15 jun-17 kl 22:10 »
Kanske om man skär ut bara halva ramen vid varje tillfälle

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #63 skrivet: 16 jun-17 kl 12:12 »
Det är svårt att förstå hur det kan finnas öppet drönaryngel under mer än en ytterst begränsad period med din metod. Du sätter i en d-ram och efter 14-20 dagar så skär du ut den och sätter in den igen och väntar 14-20 dagar etc? I metodbeskrivningen står det
"För att drönaryngel av rätt ålder ska finns tillgängligt för kvalstren under en längre tid bör ytterligare en drönarram tillsättas omkring 10 dygn efter det att bestiftningen av den första ramen har påbörjats. Den första ramen tas ut 10 dygn senare, dvs. när den är täckt, och kan eventuellt ersättas med ytterligare en ny ram."

Huruvida detta är svårt eller enkelt att förstå vet jag inte. Jag har beskrivit hur jag gör när varroatrycket i samhällena är relativt lågt, men även tydligt pekat på vikten av att ha två ramar om trycket är högre. De kvalster jag avlägsnar under försommaren med EN drönarremsa är fullständigt tillräckligt i min biodling idag.

Det allra viktigaste är såklart att använda shakern och florsocker, och på så vis ständigt vara medveten om vilket varroatryck man har i kuporna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: puckelsamhälle
« Svar #64 skrivet: 16 jun-17 kl 12:13 »
Kanske om man skär ut bara halva ramen vid varje tillfälle

Jag skär hela remsan då jag skär. Ca 4 ggr varje försommar per samhälle.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser