Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kadmium i aska  (läst 2859 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Kadmium i aska
« skrivet: 05 jun-17 kl 11:01 »
Har använt rikligt med vedaska på diverse odlingar, men nu rekommenderas att man inte gör det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet?

Men aska är ju fantastiskt bra, blir problemen så stora? Tankar?
Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kadmium i aska
« Svar #1 skrivet: 05 jun-17 kl 11:06 »
"-De flesta askorna, 75 procent av de analyserade askorna, innehåller mer kadmium än genomsnittet för konstgödsel, "

Det är alltså inga extrema halter kadmium det är fråga om, om det bara är lite högre än vad konstgödsel innehåller

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Kadmium i aska
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 18:26 »
Jag ger aska till träd och buskar. Om askan innehåller för mycket kadmium, skulle jag vilja veta var detta kadmium kommer ifrån. Jag får hålla koll på ask-forskningsläget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kadmium i aska
« Svar #3 skrivet: 06 jun-17 kl 00:14 »
Kadmiumet kommer från jorden träden växer i. Finns fler tungmetaller i askan. Metallerna finns framför allt i barken, så vill man ha renare aska så eldar man barkat. Men då får man ju å andra sidan inte så mycket aska. Hög temperatur gör att bly, kadmium och kvicksilver lättare går ut i rökgaserna, och då blir askan renare.

Vissa växter tar upp tungmetaller bättre än andra, olika trädslag likaså. Men jag minns inte vilka som var värst.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Kadmium i aska
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 07:53 »
Träd växer väl under så lång tid så de hinner samla på sig rätt mycket tungmetaller då.

Tyvärr odlar jag i lerjord som också samlar på sig allt så kanske inte så bra att använda aska där då.
Ingen människa är illegal

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kadmium i aska
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 11:21 »
Kadmiumhalten i marken varierar jättemycket mellan olika platser.  Det finns en karta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Kadmium i aska
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 11:30 »
Kadmiumhalten i marken varierar jättemycket mellan olika platser.  Det finns en karta.
Menar du en sådan ? http://www.kostdemokrati.se/gunnarlindgren/files/2013/12/Kadmiumkartor.pdf

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kadmium i aska
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 11:47 »
Det var inte just  den jag såg,  men en liknande. Minns inte var.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Kadmium i aska
« Svar #8 skrivet: 14 jun-17 kl 20:47 »
Askan höjer ju även ph-värdet vilket minskar växternas upptag av kadmium så i praktiken brukar dessa effekter ta ut varandra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kadmium i aska
« Svar #9 skrivet: 14 jun-17 kl 23:45 »
Jo, men kadmiumet finns kvar för upptag när pH-värdet sjunker några år senare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser