Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förena svärm med ursprungssamhälle  (läst 2459 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Förena svärm med ursprungssamhälle
« skrivet: 04 jun-17 kl 22:29 »
Hej!
Fångade en svärm ikväll som troligen är från mina egna kupor. Vill inte ha fler samhällen just nu och inget uppehåll i draget heller så jag tänkte återförena samhället med svärmen. Hur länge bör man vänta och är deten bra idé eller kommer de bara att svärma igen?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #1 skrivet: 05 jun-17 kl 17:43 »
Låter inte så speciellt klokt. Om Drottningen nu bär på svärm-gener, så undrar jag vad som skulle göra att Hon inte gör om proceduren på nytt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 18:25 »
Det funkar att slå tillbaka med vissa förberedelser. Gå igenom modersamhälle först, ta bort alla viseceller. Troligen finns nu en ny drottning kläckt, sannolikt svår att hitta. När man slår ihop nu kommer (oftast) ungdrottningen att ta död på den gamla drottningen.

Annars kan man försöka sila svärmen genom spärrgaller, men svärmande drottningar har ju bantat så de kommer igenom ibland.

Och byt drottning senare mot en icke så svärmvillig.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #3 skrivet: 05 jun-17 kl 20:13 »
Jag skulle ändå tagit undan den gamla drottningen i en femramars avläggare, det är enklast och minst risk med det.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #4 skrivet: 05 jun-17 kl 20:35 »
Jag skulle ändå tagit undan den gamla drottningen i en femramars avläggare, det är enklast och minst risk med det.

Ja, det skulle jag också göra. Enda anledningen att slå tillbaka en svärm direkt är väl att man inte har några ramar att slå den på möjligen.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #5 skrivet: 06 jun-17 kl 09:17 »
Anledningen att återförena svärmen med modersamhället är ju att inte missa något av rapsdraget, men det handlar inte om så många dagar iofs... en sak jag funderar över är att man ska ta bort en svärmande drottning,  MEN bär inte hennes avkomma på samma svärmlust då? Det borde innebära att man avlar på svärmlust!  Eller?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #6 skrivet: 06 jun-17 kl 16:18 »
Hej

Ibland så löser tydligen bin själva frågan.
Igår, när jag kom hem vid tretiden på eftermiddag så hängde en fin svärm i lagom höjd på en kvist av av ett litet äppleträd.
Inga problem alls att få in den största delen direkt in i en nätkorg. På med locket där det finns ett hål och direkt så började de bin som fanns kvar i luften och på kvisten flyter in (det sedvanliga fläktande av bin rund hålet visade att drottningen var med).

Och till min stora överraskning, så började bin plötsligt lämna korgen och flög, nej inte tillbaka till kvisten, utan tillbaka till den kupan där jag antar de kom ifrån, flyttade snabbt in och så var den svärmen "fångat".
Lugnt i kupan, inga döda bin utanför.

Idag blev det ingen svärm trots väder och temperatur.

Frivillig återförening med ursprungssamhället...

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #7 skrivet: 06 jun-17 kl 19:12 »
med 2 drottningar?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #8 skrivet: 06 jun-17 kl 19:23 »
Hej


Det var första svärmen med den gamla drottningen. Det finns alltså en ny på gång.
Eftersom allt bara tog max två timmar (antagligen mindre än så) kanske den nya visen inte har krupit ut?
Jag ska ge fan i och titta nu, utan avvaktar en tid.
Idag var det i alla fall bussiness as usual i kupan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #9 skrivet: 06 jun-17 kl 21:05 »
Anledningen att återförena svärmen med modersamhället är ju att inte missa något av rapsdraget, men det handlar inte om så många dagar iofs... en sak jag funderar över är att man ska ta bort en svärmande drottning,  MEN bär inte hennes avkomma på samma svärmlust då? Det borde innebära att man avlar på svärmlust!  Eller?

Stämmer bra, då odlar man på svärmlystnaden. Somliga önskar tydligen att få svärmar?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #10 skrivet: 07 jun-17 kl 06:39 »
 o:)
Stämmer bra, då odlar man på svärmlystnaden. Somliga önskar tydligen att få svärmar?

Hur ska man göra då? Man vill ju inte köpa dyra drottningar till och från! Kan man inte bara be henne snällt att sluta svärma?  o:)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #11 skrivet: 07 jun-17 kl 08:40 »
Stämmer bra, då odlar man på svärmlystnaden. Somliga önskar tydligen att få svärmar?
När ett bisamhälle står på toppen av sin (inte biodlarens) produktion och förmåga så förökar det sig - detta för att avkomman oxå ska kunna bli ett livskraftigt samhälle.
Innan den gamla drottningen svärmar ut och lämnar sin kupa har har hon försett sitt ursprungliga samhälle med ett antal nya blivande avkommor (befruktade och påbörjat täckta viseceller).
Det handlar inte om terapibyggen, svärmtröghet eller svärmlystnad, som är biodlarens vokabulär, utan om överlevnad för bina som art.
Att avla fram svärmtröga bin är, av ekonomiska och praktiska anledningar, vissa biodlares uppgift, men det har inget att göra med binas välmående eller naturliga fortplantning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #12 skrivet: 07 jun-17 kl 09:05 »
Hej Christelle

Olika biodlare har olika målsättningar...som i sin (o)tur medför olika synsätt att hålla bi (eller att låta de hållas).
Själv tillhör jag de som i största möjliga mån låter bi hållas.
Jag är inte beroende av att "mina" bi producera ett maximum med honung utan jag unna mig "lyxen" att låta de leva ut sina inneboende instinkter.[

Och till dessa hör väl onekligen fortplantningsinstikten som den starkaste överhuvudtaget.
Mixtra man men den, så är man enligt min uppfattning, ute på riktigt djupt vatten vars konsekvenser är oöverskådliga i det långa loppet.
eftersom fortplantning är själva livsnerven för allt liv.

Skulle jag ha 50 eller fler samhällen, så måste jag göra avsteg, det är jag väl medveten om.
Men så går all stordrift alltid på bekostnad av djuren.
Att sedan försöker visa att just stordriftsformen är den bästa och därför skall denna även tillämpas vid småskalig drift som den enda rätta är inte precis ett alternativ.

Och om ja minns rätt, så heter väl forumet fortfarande "alternativ.nu"



christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #13 skrivet: 07 jun-17 kl 09:27 »
Ja, linjeavel har ett pris oavsett vad en anser om dess vara eller inte vara. Om priset står i relation till uppnådda avelsmål, dvs att binas naturliga fortplantningsdrift trycks ner och drottningarna insemineras, får väl framtiden utvisa. Personligen så tror jag att det kommer att visa sig svagheter framöver, eftersom det nästan alltid blir så i renavel som gått ut på att människan styrt upp djurets genetiska material utifrån människans behov eller önskningar.
Det är fullt förståeligt om den som lever på sina bin inte vill att dyrt framavlade drottningar tar en ganska stor del av honungen och bina med sig och flyttar ut i skogen för det är det svärmtröghetens lov handlar om.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #14 skrivet: 07 jun-17 kl 10:47 »
Hej Christelle

Olika biodlare har olika målsättningar...som i sin (o)tur medför olika synsätt att hålla bi (eller att låta de hållas).
Själv tillhör jag de som i största möjliga mån låter bi hållas.
Jag är inte beroende av att "mina" bi producera ett maximum med honung utan jag unna mig "lyxen" att låta de leva ut sina inneboende instinkter.[

Och till dessa hör väl onekligen fortplantningsinstikten som den starkaste överhuvudtaget.
Mixtra man men den, så är man enligt min uppfattning, ute på riktigt djupt vatten vars konsekvenser är oöverskådliga i det långa loppet.
eftersom fortplantning är själva livsnerven för allt liv.

Skulle jag ha 50 eller fler samhällen, så måste jag göra avsteg, det är jag väl medveten om.
Men så går all stordrift alltid på bekostnad av djuren.
Att sedan försöker visa att just stordriftsformen är den bästa och därför skall denna även tillämpas vid småskalig drift som den enda rätta är inte precis ett alternativ.

Och om ja minns rätt, så heter väl forumet fortfarande "alternativ.nu"

Nu finns det ju tursamt nog även många hobbybiodlare som resonerar exakt motsatt mot er. De sköter sina bin precis som det ni av någon anledning kallar stordrift. På köpet får de trevlig biodling och mycket uppskattning av omgivningarna. Att alltid ha fromma och friska bin ger en livsglädje och tillfredsställelse som man aldrig kommer i närheten av då man har ilskna, oroliga eller svärmvilliga bin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #15 skrivet: 07 jun-17 kl 11:05 »
Det ena uteslutar inte det andra.
Så kan jag sitta bredvid alla fluster, röra mig framför bisamhällen utan problem (i alla fall än så länge  :) ).
Ett samhälle reagerar däremot mot en elektrisk gräsklippare när jag kommer på två meters avstånd. Den blir attackerat men inte jag.

Visst, att satsa på svärmbiodling kan vara tidskrävande.
Jag satt igår ett antal timmar i den soliga trädgården eftersom det var väder för svärmning med en bok, kaffe och kaka...en mycket tung och arbetskrävande form av biodling med andra ord.
Tyvärr utan resultat.
Nu blir det lugnt framöver eftersom vädret inte är till gagn för svärmande bi.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #16 skrivet: 07 jun-17 kl 17:31 »
Jag satt igår ett antal timmar i den soliga trädgården eftersom det var väder för svärmning med en bok, kaffe och kaka...en mycket tung och arbetskrävande form av biodling med andra ord.
Tyvärr utan resultat.
Nu blir det lugnt framöver eftersom vädret inte är till gagn för svärmande bi.

Bara ett par tips (som du säkert känner till) - det är störst chans mellan kl 12 och 15, och särskilt första bra flygdagen efter några dåliga dagar. Men tre timmar med kaffe och kaka, det är länge det. Du får ha en bok också.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förena svärm med ursprungssamhälle
« Svar #17 skrivet: 08 jun-17 kl 08:41 »
Hej Små

Som jag skrev: bok, kaffe och kaka.
Bokens titel är förresten "The Queen must die" https://www.amazon.com/Queen-Must-Die-Other-Affairs/dp/0393305287
En bok om bi med fakta och filosofiska betraktelser.
Mycket läs- och tänkvärt enligt min mening.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser